Litt om atomvåpen, krig og fred og sånt

Nobelkomiteen ga i år fredsprisen til Den internasjonale kampanjen mot atomvåpen, ICAN. Det er en verdig mottaker.  Organisasjonen får prisen for sitt arbeid med å påpeke de katastrofale humanitære konsekvensene av enhver bruk av atomvåpen, og for sin banebrytende innsats for å få til et traktatfestet forbud mot slike våpen.

Lenge håpet jeg at atomvåpentrusselen ble borte da den kalde krigen tok slutt.  Men når jeg ser hvor mange nasjonale ledere uten kurs i sinnemestringskontroll som finnes i dag er det grunn til ny bekymring.  Donald, Putin og han der i Nord-Korea er liksom ikke de mest rolige og avbalanserte menneskene.

Jeg husker jeg skrev stil på ungdomsskolen om atomvåpen.  Det var midt under den kalde krigen, i1982.  Breznjev og Reagen var presidenter i Sovjet og USA og våpenkappløpet var på sitt sterkeste. I researchen til stilen leste jeg i ei bok om virkningene av en atombombesprengning, og i boka var det skissert hva som hadde skjedd hvis man sprengte en atombombe over min hjemlige del av verden. I boka hadde man valgt å detonere atombomben over midten av Nordmarka. Virkningene sjokkerte meg, og jeg sov dårlig den natta.  Nå, 35 år senere, husker jeg fremdeles følelsen av håpløshet – at menneskene kunne være så dumme og så onde.

I dag har jeg foretatt min prøvesprengning

http://nuclearsecrecy.com/nukemap/
Via nukemap har jeg foretatt min prøvesprengning. Det kan du se på linken over. En tjeneste som lar deg se effekten av forskjellige atomvåpen over hvilket som helst sted på google-map. 
Jeg tok Tsarbomben.  Den største atombomba som noen gang er detonert. Den ble prøvesprengt  av Sovjetunionen over Novalja Selma i1961. 
Jeg prøvedetonerteden over Hønefoss sentrum.
Det ville drepe mellom 50 og 90% av de som befant seg i området Heradsbygda – Haugsbygd – Norderhov- Berengsletta bare pga den radioaktive strålingen. Skadene av trykkbølger og sammenraste bygninger ville komme i tillegg.
Ildkula ville svi av et litt større område. Her tar vi med hele Norderhov, Snyta; opp til Heggen;og Nymoen
Trykkbølgene ville rasere de mest solid byggete bygninger helt ut til Veme, mellom Ask og Tyristrand, store deler av Røyselandet Steinsåsen, utslette hele Åsa opp til Damtjern (min barndoms bygd).  Øyangen, Åsbygda, nesten til Jevnaker og helt opp til Grønvold oppover Ådalen.
Dårligere bygde  bygninger ville kunne rase så langt unna som Sokna, Drolsum, nesten til Solihøgda, Sørkedalen, Harestua, og godt forbi Grindvoll og på nivå med Samsjøen.
Alvorlige hudskader som 3.grads forbrenning, nerveskader og  andre alvorlige skader ville kunne ramme i hele området ut til Stavn (mellom Flå og Nesbyen) i Hallingdal, hele Eggedal, til Veggli i Numedal; Svene og nesten til Kongsberg, Vestfossen, godt forbi Drammen, nesten ut til Svelvik; ut til Drøbak og Sørumsand, og dermed også hele Asker, Bærum og Oslo. Videre ut til Sørumsand og Vormsund. Dermed hele Lillestrøm og Jessheim. Videre forbi Eidsvold Verk til Minnesund og Morskogen.Nesten helt til Lena, Skreia og Raufoss. Helt til Hov på østsiden av Randsfjorden og langt opp i Begnadalen.

Et slikt tankeeksperiment er tankevekkende og skremmende.
Gå inn på Nukemap selv, og prøvespreng over ditt hjemsted, eller et annet sted.
Prøv Tsarbomben som jeg tok, eller prøv en litt mindre bombe som f.eks “Little Boy” bomba USA slapp over Hiroshima, den siste bomba Nord Korea testet nå i 2017, eller W39 en hydrogenbombe som nesten ble detonert ved et uhell i 1961.
Valgene er mange.

Skremmende ikke sant?

Men skal jeg fortelle deg noe som nesten skremmer meg enda mer?

I går skrev 130 nasjoner under en FN avtale om å avskaffe atomvåpen.  Det er i og for seg en gledelig nyhet, og denne avtalen er en medvirkende årsak til at ICA får fredsprisen.  
MEN den Norske regjering ønsker ikke å undertegne denne avtalen.  
Det er skremmende:  Det gjør meg trist og ikke så lite forbanna.
Norge, som deler ut fredsprisen, som ønsker å fremstå som en fredsnasjon vil altså ikke undertegne en FN avtale om å forby atomvåpen.  I stedet for å stå sammen med flertallet av verdens nasjoner, de 130 som undertegnet avtalen, ønsker den norske regjering å stå sammen med Nord Korea, Irak India, Pakistan, Russland og NATO:
Jeg gremmes. 

Norge lager stor fest, deler ut fredsprisen til en forening som har klart å få til en FN avtale om å forby atomvåpen, en avtale som Norge ikke ønsker å undertegne.  Det er noen som bør få en flau smak i munnen under fredsprisutdelingen om halvannen måned.

#fredspris #ica #atomvåpen #nukemap

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg