Først forsvant Lille Hoa og nå Månestråle……..

Det var på begynnelsen av 2000 tallet at ordet neger skulle forsvinne fra det norske språket.  Hvis afrikanere, afro-amerikanere og andre mennesker med mørkere hudfarge enn meg føler seg støtt av ordet er det flott at det er borte. 
Men det føles litt rart at pappa`n til Pippi måtte skifte jobb, ungene ikke lengre kunne synge om Lille Hoa og det ble en person mindre på Ål stasjon.

Nå er det gamle helter som Hiawatha, Månestråle og Sølvpilen som er i ferd med å forsvinne.  Store norske leksikon fjerner nå ordet “indianer” fra oppslagsordene.  Oppslagsordet “indianer” er nå definert som et vanlig men misvisende begrep på urbefolkningen i Amerika. Morgendagens barn kan ikke leke  cow-boy og indianer, enda jeg mener indianerne som regel var de som vant de kampene når vi lekte cow-boy og indianer på 60- og 70tallet. Hva hjalp det med en kruttlappistol når “fienden” hadde både klong-spyd,  pil og bue?  Kruttlappistolen hjalp meg lite der jeg sto fastbundet til et tre mens storesøster og de andre indianerne løp hjem for å spise middag…

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Dette her er så sinnsykt provoserende! Herregud, skal vi fjerne ALLE ordene som kan krenke noen i norsk språk så blir det ikke rare leksikonet igjen på slutten … Heretter skal altså ungene leke cowboy og urbefolkningen i Amerika. Jeg fortsetter å si både indianer og neger jeg, men ser jo allerede at mine barn reagerer på det sistnevnte der. – Mamma, du kan jo ikke si sånn! :O

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg