Har jeg Meticillinresistent Staphylococcus aureus?

 

Meticillinresistent Staphylococcus aureus.  eller MRSA som man sier for enkelthetens skyld, er gule stafylokokker som er motstandsdyktige mot viktige typer antibiotika. Ett av disse er meticillin Da kalles bakterien MRSA. 
Når bokstavene MRSA lyser mot oss på henvisningen er vi på røntgen raske med å pakke inn utstyret vårt i plast og ta på oss beskyttelsesutstyr. MRSA er en bakterie vi ikke ønsker at skal spres i norske sykehus. Ikke fordi MRSA er en fryktet bakterie for ellers friske personer, men fordi det kan være gi alvorlige infeksjoner for pasienter som allerede har svekket immunforsvar.  Og antibiotika resistente bakterier er ikke så lette å bli kvitt hvis de først har dukket opp..

Vi behandler alle pasienter som om de skulle ha MRSA hvis de er i risikogruppa for å være bærere av MRSA frem til de har blitt testet og man har fått avkreftet at de har bakterien. :  Det vil si at de i løpet av de siste månedene har vært i land utenfor Norden og der har vært  innlagt på sykehus, fått omfattende undersøkelse eller behandling ved et sykehus, arbeidet i sykehus, barnehjem eller flyktningleirer. 

Vi som arbeider i sykehus  skal testes for MRSA når vi har hatt nær kontakt med MRSA-positive uten å bruke beskyttelsesutstyr. Som regel er dette tilfeller hvor man først i etterkant blir klar over at pasienten har MRSA:  Det er jo ikke alltid pasienter som blir lagt inn for lungebetennelse husker å fortelle at de var innom et sykehus i syden og tok røntgen av en forstuet ankel for 8 måneder siden med en gang de blir innlagt på sykehuset.

Tidligere denne uka fikk jeg greie på at jeg hadde behandlet en slik pasient, og at jeg måtte testes for å sjekke at jeg ikke var blitt bærer av de fryktede basillene.  
I dag kom sjefen og sa at dama fra HMS seksjonen var på huset slik at jeg kunne gå og bli testa.   Så da ble det tatt prøver fra nese, svelg og et sår jeg har på tommelen (rispet meg litt med en kjøkkenkniv her om dagen da jeg laget middag.) Nå er prøvene sendt til dyrking. Og på tirsdag får jeg svaret på om jeg kan fortsette å arbeide i hvitt de neste ukene.  Blir en helsearbeider bærer av MRSA så får man ikke arbeide med pasienter før man er testet og fri for bakterien. Det er jo litt dumt hvis vi vandrer rundt og smitter sårbare pasienter.

Jeg er ikke så veldig engstelig eller redd.  Bakterien går det an å bli kvitt hvis jeg skulle være så uheldig.  Men selvsagt  er jeg litt spent på prøveresultatet.

#mrsa  #stafylokokker #smitteforebygging

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg