Ord er viktige…

I går var jeg på kommunestyremøte.
En av sakene som skulle opp var bosetting av flyktninger.  Altså hvor mange flyktninger kommunen skal bosette til neste år.  Forslaget var på beskjedne 35.og debatten sto om det tallet skulle være med eller uten familiegjenforening.  
Grei problemstilling, og i grunn grei debatt.  

Men han ene innvandrermotstanderen i Frp klarte å irritere meg så kraftig at jeg måtte en tur opp på talerstolen.
Jeg nølte litt med å gi tegn på at jeg ville ha et innlegg.  Jeg regnet med at Varaordføreren som ledet møtetville bruke klubba, eller i det minste kommentere på sin litt syrlige måte, men den gang ei.  

Fremskrittspartiets representant brukte konsekvent og bevisst ordet immigrant i stedet for flyktning.  Også når han leste opp forslag til vedtak hadde han endret ordlyden. 
Det er en forskjell på immigranter og flyktninger. Det vet Fremskrittspartiets representant utrolig godt.  
Det og konsekvent bruke feil ord er en manipuleringsform som er kjent,  Det burde Varaordføreren ha slått ned på. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg