Hvorfor gjør du dette mot deg selv?

Du er ei flott ung dame. 
I går tok jeg meg i å tenke at du verden hvor flott du egentlig er. Når vi til vanlig kun ser hverandre i helsevesenets hvite “pysjamaser” kommer vi jo ikke alltid til vår rett  Men du var nydelig i går på sykehusets julebord.  Kjole og tilbehør matchet, fargene passet deg perfekt.  Sminke og hår var også helt som det skulle.   

Du burde være voksen nok til å vite hvor mye alkohol du tåler.
Alltid lov å gå på en smell. Men du, vi har arbeidet sammen noen år. Man går ikke på en smell hvert år. Man tar lærdom av sine feil.  
Man klarer fint, uten de store anstrengelsene, å unngå å være full før maten.  

“Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor Jeppe drikker.”
Vi er vel ikke de kollegaene som er mest fortrolige.  Men såpass har jeg forstått at livet har bydd på utfordringer for deg og- som for mange av oss. 
Men jeg trodde livet ditt var på skinner nå. Samboer og leilighetskjøp.  Du har virket lykkelig.
Så hvorfor er du full før du kommer, hvorfor har du lommelerke i veska og drikker sprit mens vi andre koser oss med vinglasset vi får – helt gratis- til maten (eller inkludert i alle de pengene vi alt har betalt).  

Du var så utrolig flott i går. 
Du burde selvsikkert og stolt sirkulert og snakket med alt og alle.
I stedet snubla du skrålende rundt, lette etter veska, prøvesmakte vinen til folk du nok ikke kjenner så godt, og som ikke satte pris på det, veltet nesten et bord, så glassene klirret og innholdet skvulpet.  

Jeg holdt avstand i går. 
Ville ikke bli den som ble sittende sammen med deg når du gikk fra strålende og skrålende til sentimental og gråtende. 
Ville heller ikke ta ansvaret for å ringe samboeren din, finne ei seng til deg på hotellet eller lempe deg inn i bilen til Gamle Gubben Grå for så og støtte deg inn til en samboer jeg ikke kjenner når festen en gang brått tok slutt for deg.
Håper og tror noen andre tok det ansvaret.
Men jeg skulle ønske vi alle slapp – jeg skulle ønske DU slapp.  

Du er ei flott dame.
Livet smiler til deg for tiden, og du fortjener virkelig det. 
Fremstå som den flotte ærgjerrige arbeidstakeren jeg vet du ønsker å være. 
Du har livet foran deg.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg