Åpent brev til Anne- Kari Bratten

Hei Anne-Kari.
Gratulerer, du klarte det igjen. Hvert år ved disse tider kommer du med en idiotisk spissformulering som får sinnene i kok på oss på arbeidstakersiden i  Spekterområdet. I år fikk du meg til å bli enda sintere enn ved tidligere år. For egentlig er du mer utidig dum enn provoserende. 
Det irriterer meg ikke at du sier at kvinner heller vil shoppe enn å arbeide, og at du kritiserer de kvinnene som arbeider deltid og ikke tar det du kaller, sin del av samfunnsansvaret.  Du har kommet med lignende uttalelser før, så dette er gammelt nytt fra din side. 

Jeg har 28 år i arbeidslivet som radiograf, og til tross for fem barnefødsler har jeg arbeidet full tid i alle år.  Lønna jeg får betalt har ikke gitt meg noe valg.  Så med mindre du er direktør i Spekter er ikke lønnsutviklingen i tariffområdet så mye å skryte av.  De kvinnene i Spekterområdet som har råd til å arbeide deltid for å ha bedre tid til å shoppe og dra på spa, må nok ha ektemann eller elsker fra et annet tariffområde for å ha råd til det.

Nei, det som provoserer meg er at mens du kritiserer unge kvinner uten barn for å arbeide deltid, så sloss jeg for at unge nyutdannede radiografer skal få en stillingsstørrelse som gjør at de får råd til å få barn.  For det som i større og større grad møter unge nyutdannede radiografer i Spekter-området er ikke 100 % faste stillinger som det var da jeg avsluttet studiet.  Nei, det de får tilbud om i dag er oftere og oftere 0% stillinger.  Stillinger som ringevikarer og ekstrahjelper.

0 % stilling. Det blir ikke mye shopping, kaffe-latte og spa av det. Ikke banklån, huskjøp og barnefødsler heller.  
Mange av de arbeider mye. Fullt eller vel så det.  De må jo takke ja til alle de ledige vaktene de kan få, for ingen vet hvor mange vakter det blir i neste uke eller neste måned.  Og hvis de er flinke og alltid stiller opp så kanskje, kanskje de er så heldige at de får neste ledige vikariat. Fast stilling tør mange av dem ikke en gang å drømme om.  

Du snakker om kvinners samfunnsansvar, Anne-Kari. 
Hvor er ditt samfunnsansvar?
Hva gjør du for at kvinner g menn som skal ut i arbeidslivet ikke blir møtt med tilbud om 0% stillinger?  I mitt helseforetak har vi i følge arbeidsgiver nesten 900 ansatte i 0% stillinger. Er det en arbeidsgiver politikk du er stolt av? Er det god Spekterpolitikk?

Jeg har som sagt arbeidet full tid i snart 30 år.  
Ungene mine er nå godt over 16 og økonomisk uavhengige av meg.  
I fjor var første året jeg ikke var overtidsjeger og tok all den overtid jeg kunne for å få hverdagen til å gå rundt. Jeg skal love deg, det føltes godt.
Når siste rest av huslånet er nedbetalt vurderer jeg å ta litt mer hensyn til min utslitte rygg og mitt sammenskrudde kne og redusere litt på stillingsbrøken min. Og vet du hva, Anne-Kari. Det kommer jeg til å gjøre med verdens beste samvittighet.

Hvis du virkelig er engstelig for unge kvinner uten barn i deltidsstillinger, så få slutt på alle 0% stillingene i Spekterområdet . 
La ungdommen som starter sin yrkeskarriere få tilbud om stillingsbrøker de kan leve av. 
Og la oss som har holdt hjulene i gang ved sykehusene hver dag, kveld og natt, hverdag så vel som helger og helligdager en mannsalder trappe ned med verdens beste samvittighet. 

Provokasjoner bidrar bare til å piske opp stemningen. 
Gode løsninger mellom arbeidstaker og arbeidsgiversiden oppnås best med dialog og samarbeid.
Senk skuldrene Anne-Kari.. Møt meg til en kaffe-latte.
Jeg spanderer

 

11 kommentarer
    1. Hver gang jeg hører intervju med deg blir jeg provosert. Du er med dine 0% ansattelsr med på ødlegge flotte menneskers tilværelse og psykiske helse. Håper det snart blir mulig å få deg avsatt . Styrer med frykt og trakassering. Det er din profil sånn ser jeg deg! Måtte alle gode krefter stå oss bi så du mister stillingen i nær framtid.

    2. Bratten er flink til å såre. Men hun har også lett for å bli såret og innta offerrollen. Ta å google på følgende : “Jeg er nettrollet, Bratten”. Her belegger hun to fulle midtsider i Dagens Næringsliv samt en full frontside for å klage over noen litt spissformulerte bemerkninger hun mottok på Twitter for ca. halvannet år siden.

    3. William Jørgen Koren: Interessant lesing. Ei dame som erså soissformulerende og til dels krenkende mot arbeidstakerne burde tåle en liten twittermelding og at tillitsvalgte favorittmarkerer den.

    4. Det er dessverre blitt slik. Samtidig er beklageligvis solidaritet og organisasjonsliv også blitt mindre sexy.
      Godt skrevet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg