I dag fikk jeg møte Arbeidsministeren.

Arbeidsministeren var her på Ringerike i dag, og jeg og de andre politikerne i Hovedutvalget for Helse Omsorg og Velferd samt Hovedutvalget for Oppvekst og Kultur var invitert til å være med på et møte hvor kommunen la frem hvordan de arbeidet med å få de som ikke hadde noen tilknytting til arbeidslivet ut i aktivitet. Det er slike grupper som ungdom som gjerne ikke har fullført skolen, flyktninger og familier som av forskjellige grunner er på langvarig sosial stønad.

Jeg hadde hatt et lite ønske om å få stilt noen spørsmål om den utviklingen vi ser om at flere og flere unge, også med solid utdanning, blir tilbydd 0%stillinger. 
Jeg mener dette er et resultat av den uthulingen av arbeidsmiljølovensom den første blå-blåregjeringen står bak, og at denne utviklingen er en ønsket og villet politikk av de partiene som sitter i regjering.  Men det ble selvsagt ikke rom for slike spørsmål.  Høgrefolka hadde stram regi på møtet. 
Jeg tenkte jeg kanskje kunne få et par uformelle ord med ministeren etter at møtet var ferdig og før hun løp videre til neste møte, men da tok Høyrefolka opp mobilene sine og skulle ta selfier sammen med ministeren. Jeg skjønner de godt, Annikken Haugli er ei flott dame. Vel, jeg gjør meg ikke like godt på selfier som ministeren, så jeg dro. 

Det er et åpent møte nede på hotellet nå, hvor befolkningen kan få møte ministeren.  Gamle Gubben Grå dro dit da jeg kom hjem.  Der kunne jeg nok få stillt spørsmålene mine.  Men jeg dro ikke dit. Høyrefolka i kommunen ville sikkert bare hevde at jeg ønsket å melde overgang hvis jeg somRødt medlem dukket opp på et åpent Høyre møte – helt alene.  Og siden de fleste Røde er på Kongsberg og har møte om at regjeringen ønsker å melde landet inn i EUs energiunion ACER ville det være vanskelig å mobilisere et godt oppmøte av røde mennesker på dette høyremøte.  

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg