Jegmå lære meg å slappe av med god samvittighet…

Jeg har vokst opp med at det å arbeide er det man gjør. Man står på!!!  Dovenskap er roten til alt vondt. “Er du klein?” pleide faren min å spørre med et nedsettende tonefall hvis jeg hadde inntatt horisontalen på sofaen litt vel tidlig.  Pappa drev to gårder samtidig som han hadde full jobb utenfor hjemmet.  Det ble mange lange dager, også på oss ungene som hjalp til fra vi var en neve store.  
Drev vi med noe ute i en låve eller et vognskjul og mørket kom sigende før arbeidet var ferdig, ja så tente vi ei støvete, blek lyspære og fortsatte utover kvelden til arbeidet var fullført.  

Jeg er stolt av arbeidsmoralen mine foreldre innarbeidet i meg, og som jeg har forsøkt å videreformidle til våre barn. 
Men jeg skulle ønske jeg hadde lært meg kunsten å kunne slappe av med verdens este samvittighet.  Jeg har dårlig samvittighet hvis jeg ligger til klokka9 en søndag, selv om jeg er oppe 05.30 hver eneste virkedag.
Klokka er nå litt over 12.00. Gamle Gubben Grå har akkurat stått opp ,og tusler fremdeles rundt i pysj med verdens beste samvittighet.. Jeg har spist frokost etter å ha gått en par kilometers tur med hunden .Men jeg hardårlig samvittighet for bare å rote bort dagen foran PCn. 
Nå begynner sola å skinne på snødekte granr, og det trigger min dårlige samvittighet for å være inne. Jeg burde være ute – helst oppe i Nordmarka med ryggsekk på ryggen full av termos med kakao, kvikk-lunsj og sitteunderlag – og selvfølgelig med ski under beina.  

Det er utrolig mye annet jeg også burde ha gjort.  Fikse bilen som ikke starter. I det minste spa vekk nattens snøfall og rydde bilen før den blir sendt på verksted. Oppvaskbenken er full etter gårsdagens familiemiddag med utflyttede barn (kun Eldste Sønn kom, Datteren var selvsagt på jobb. Flinkjente….) Det finnes fremdeles julepynt som urde vært ryddet vekk, og…….sikkert minst 1000 andre ting jeg burde ha gjort…. 
jeg er syk, totalt utslitt – men for stressa til å klare å slappe ordentlig av…

Det frister mest med en tur ut – uten ski.   Må prøve å få lurt med meg Gamle Gubben Grå

 

2 kommentarer
    1. Du høres jo akkurat ut som meg! Medfødt arbeidsmoral, og her står vi på, det er bare de som er litt kleine i psyken og viljen som ikke klarer å jobbe, sa mine foreldre. De dreiv et trykkeri, og barnearbeid var helt innafor. Fra før vi begynte på skolen. Alle kan gjøre NOE. 😉 Tror ikke de kunne slappe av de heller, de døde iallefall før de fikk forsøkt …

    2. Marit: Og når man har vokst opp sli, er det både nederlagsfølelse og dårlig samvittighet nå
      som jeg ikke orker mer – jeg kunne jo bare ta meg sammen….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg