Det nærmer seg lønnsppgjøret….

En sykehusdirektør i et annet helseforetak må gå.  Han var litt vel tydelig når han argumenterte en sak overfor styrelederen i det regionale helseforetaket.  Jeg kjenner ikke saken godt nok til å kunne kommentere den.  Og det er heller ikke temaet her.

Direktøren tjener i dag 1,8 millioner kroner, sier de på radioen.  En lederlønn som i mine øyne er høy, men som jeg ser at man nok ofte må betale for å få gode ledere i det offentlige.    Man har en utsatt stilling, kan risikere å måtte gå på dagen.  Det er sjelden de har tre måneders oppsigelsestid i en slik stilling, forståelig nok.  Med en månedslønn på 150.000 kroner burde man ha til salt på maten – og samtidig råd til å spare noen penger, sånn i tilfelle man ikke ble direktør for bestandig.

Det demrer litt leserinnlegget som en tillitsvalgtskollega hadde skrevet i avisen i går. Om at hun ønsker at sykepleiere med spesialistutdanning, de med master og fem års studie, skal ha en årslønn på 500.000.   Tre spesialsykepleiere på en direktørlønn – og da får en med en helsesekretær på kjøpet.   Eller fire radiografer…  Vet ikke helt om ansvar og avlønning alltid står i forhold til hverandre i det offentlige helsevesen.  Jeg gjør meg noen tanker, og merker meg noen tall .  Det nærmer seg lønnsoppgjør.

Direktøren får beholde lønna i ett år.
Jeg lar meg fremdeles ikke hisse opp.  Det er ganske vanlig.  Det er jo ikke sikkert han har lagt penger nok til side til at han kan fortsette sin levestandard.  Jeg presiserer at jeg ikke kjenner denne direktøren.  Jeg vet ikke noe om hvilke levevaner han har, og kan godt leve i en liten toroms leilighet og ha et nøkternt liv.  Jeg bare sier at forbruk og inntekt ofte står i forhold til hverandre.  Direktøren i likhet med andre trenger litt tid på å omstille seg.  
Argumentet for at direktører har en utsatt stilling og derfor skal ha så høy lønn, halter litt når de samtidig får etterlønn eller andre former for fallskjerm.  Men la gå.  Han her skulle vist nok ha “studiepermisjon” fra sin stilling i helseforetaket.  Noe som tilsier at han fremdeles er ansatt men ikke som administrerende direktør.  Ryddig nok.  Jeg fortsetter med middagslaginga.

Etter det året er han sikret 80% av lønna si frem til han velger å gå av med pensjon.  
Litt kjapp hoderegning forteller meg at det blir ca 1.200.000 kroner i årslønn.  100.000 kroner i måneden.  
Jeg har sett bilde av fyren. Han ser ikke gammel ut.  Det må da være noen år til han går av med pensjon?  Radioen gir meg fakta før jeg rekker tenke på å Google.  Han er 54 år.  Han kan altså arbeide i minst 8 , kanskje helt opp til 18 år til…Selvsagt under forutsetning at han arbeidet som rådgiver ved foretaket eller professor ved universitetet.  Men altså med  en årslønn på minimum 1.200.000 kroner, 100.000 kroner i måneden, av landets helsebudsjett.   Noen må løpe litt fortere, jobbe litt smartere for å finansiere denne sluttpakka de neste 8 til 18 årene.  Det finnes mange sykehusdirektører i helse-Norge.  Det er ikke så sjelden at en av de må gå.  Det kan bli mange sluttpakker.
Det går to spesialsykepleiere eller nesten fire radiografer på en rådgiverlønn.  Lønn i forhold til ansvar..
Det nærmer seg lønnsoppgjør.  Bratten maner til moderasjon.  Moderasjon for hvem?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg