Jeg blir skremt….

 

Hadde Sylvi litt ukritisk etter en lang arbeidsdag trykket liker på en facebook oppdatering fra en eller annen, kunne jeg til nød ha forstått det. Det er fort gjort å trykke like på noe man synes er en god formulering når man skroller nedover på telefonen i sånn litt avslappet modus på vei hjem bak i statsrådbilen.
Men Sylvi Listhaug, landets justisminister, poster et fb innlegg med egne kommentarer klokka 08.35 en lørdag morgen. Midt blant lørdagsfrokost, og helge-kos med familien poster landets justisminister sitt politiske budskap. Arbeiderpartiet skal i følge henne mene at rettighetene til terrorister er viktigere enn landets sikkerhet.  Sterkt budskap fra landets justisminister.

Hva er bakgrunnen for en slik uttalelse? 
Bakgrunnen er at Sylvi Listhaug, landets justisminister, ønsker å nøre opp under det hatet og de vrangforestillingene om Arbeiderpartiet som førte til den største terrorhandlingen på norsk jord.  Sylvi er ikke dum. Hun vet akkurat hva hun gjør – og det er bevisst.   Jeg blir redd når landets justisminister bevisst bruker løgn for å fremme sin hatretorikk mot politiske motstandere.

For selvsagt er det ikke sant at Arbeiderpartiet og de andre ansvarlige partiene på stortinget mener rettighetene til terrorister er viktigere enn landets sikkerhet, og det vet justisministeren.  Lovforslaget som var oppe til behandling i var et todelt forslag.
Den ene delen, som flertallet i komiteen innstilte på å vedta, var at det som del av straffedommen mot personer med dobbelt statsborgerskap som er funnet skyldig i visse straffbare handlinger (herunder terrorhandlinger) og som i tillegg har ?utvist fremferd sterkt til skade for Norges vitale interesser?, kan dømmes til å miste sitt norske statsborgerskap. Denne delen av forslaget vil derfor sikkert bli vedtatt, som ny paragraf 26a i statsborgerskapsloven.
Den andre delen, var at også personer (med dobbelt statsborgerskap) som ikke er dømt for noe straffbart forhold, skulle kunne fratas sitt norske statsborgerskap, dersom vedkommende har ?utvist fremferd sterkt til skade for Norges vitale interesser [?] av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser?. Regjeringen hadde forslått at dette kunne avgjøres administrativt (det vil si av forvaltningen), slik at vedkommende person eventuelt selv må bringe vedtaket inn for domstolene, dersom han/hun ville få vedtaket overprøvd.

Det var flertall for å vedta selve hjemmelen, men flertallet mente at det kunne være snakk om et så vidt inngripende vedtak, at det ? i likhet med de tilfeller der det samme skjer som ledd i en straffesak, burde besluttes av domstolene

Jeg er redd fremmedkrigere.  Jeg er redd for hva hjernevasking og radikalisering kan få de til å gjøre.
Men jeg er enda mer redd for å innføre unntaksordninger som forringer Grunnloven og  den rettsstaten jeg er så stolt av å tilhøre.  Lov og orden er viktig for meg.  Man straffer ikke mennesker uten at de får muligheten til å motbevise anklagene.  Domstolene dømmer, ikke politiet – og ikke justisministeren.

Jeg blir skremt og redd når landets justisminister poster slike fb oppdateringer og på den måten heller bensin på glørne til de miljøene vi vet tidligere ulmet rundt på gutterom og i mørke kjellerstuer, men som nå blir mer og mer vanlige holdninger langt inn i regjeringskontorene.  Når radikaliseringa fremmedhatet og fremmedfrykten har kommet så langt at det har nådd landets regjering og en person med så radikaliserte holdninger har fått sete ved kongens bord som, av alle ting, justisminister, ja da blir jeg virkelig redd.  Redd for hva fremtiden vil bringe.

Slike holdninger som justisminister Sylvi Listhaug med vitende og vilje sprer er slike holdninger som lå til grunn for den største terrorhandlingen på norsk jord.  Anders Bering Breivik slaktet ned norske ungdommer med kaldt blod på Utøya fordi han var besatt av en ide om at Arbeiderpartiet hadde sviktet landet ved å tillate innvandring i en så stor skala at det truet landets sikkerhet. Målet for Anders Bering Breiviks terrorhandlinger var Arbeiderpartiet. 
Sylvi Listhaug, landets justisminister, sier med sin fb oppdatering at Bering Breiviks vrangforestillinger er riktige.
Det skremmer meg virkelig.

Erna Solberg, landets statsminister, tar til slutt etter massivt press, avstand fra uttalelsene. Men hun kommer ikke til å be Justisministeren slette fb oppdateringen.  Det skremmer meg enda mer.  
Solberg er ikke dum.  Hun er en skarp dame som har nådd langt.  Hun er fullstendig klar over at uttalelser fra en statsråd i Solberg 2 regjeringen er å anse som en uttalelse fra Regjeringen Solberg, enten den blir postet på fb eller offentliggjort på annen måte.
At Erna Solberg, landets statsminister, på denne måten stiller seg bak Listhaugs uttalelse, selv om hun synes ordlyden er uheldig.  Det skremmer meg mer enn noe.  
Høyre-ekstreme partier får framgang over hele Europa.  Jeg håpet i det lengste at det ikke skulle skje i mitt land.  Nå er jeg redd. Ordentlig redd. 
 

Tilgi dem ikke; de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!

10 kommentarer
    1. «Landets justisminister, ønsker å nøre opp under det hatet og de vrangforestillingene om Arbeiderpartiet som førte til den største terrorhandlingen på norsk jord. Sylvi er ikke dum. Hun vet akkurat hva hun gjør – og det er bevisst. Jeg blir redd når landets justisminister bevisst bruker løgn for å fremme sin hatretorikk mot politiske motstandere.»
      Synes dette var et dumt innlegg. Vrangforestillingene som det er snakk om er det du og dine likesinnede som bidrar med. Sylvi Listhaug lyver ikke, hvor i all verden har du det fra? FrP ønsker inndra pass og statsborgerskap til fremmedkrigere og terrorister raskt og effektivt. Jeg ser ikke at det skulle være galt! Og fakta er at AP stemte imot dette forslaget!! Og da skjønner jeg at du er redd, for det burde du være!!
      https://www.facebook.com/1686934311564090/videos/1875973155993537/

    2. Bunny Trash: Det er ikke så viktig om du liker eller synes innlegget mitt er dumt. Men takk for at du vier et helt innlegg på din blogg til mitt innlegg med linking og greier.
      Jeg tror ikke jeg lider av vrangforestillinger. Det tror jeg ikke Listhaug gjør heller. Men hun nører opp under vrangforestillinger som muligens du og dine likesinnede lider av
      Sylvi listhaug bidrar til å forenkle sannheten. Jeg kaller det løgn. Hvis du leser det med svak skrift i innlegget mitt, ja da ser du hvorfor. Ingen har stemt over forslaget ennå, det er bare komiteens innstilling som er klar,

    3. Jeg synes innlegget var helt normalt. det er slik politikerne opererer, men det blir alltid kontroversielt når Listhaug sier noe. Det har blitt en slags “nå tar vi henne” mobb som kaster seg på henne uansett hva hun sier.
      Og hun får stor støtte blant folket. Nettavisen spurte leserne om de mente Listhaug gikk for langt med innlegget på Facebook og av 24.000 som har svart sa hele 70 prosent nei. Altså 70 prosent støttet Listhaug… https://www.nettavisen.no/nyheter/fabian-stang—listhaug-br-ties-ihjel/3423424158.html

    4. Jenna: Jeg er enig i at mange får piggene ute bare de ser at Listhaug har uttalt seg.
      Jeg er muligens blant dem som er ekstra kritisk til dama.
      Som kvinne i politiken kan jeg ha sans for dama,hun er tøff. uredd og får frem budskapet sitt. Skaper storm gang på gang. et politisk mot jeg synes er tøft.
      MEN en justisminister av alle bør ikke omgå sannheten på en slik måte.
      I tillegg skremmer den hatretorikken, deholdningene og de meningene hun fremmer vettet av meg. Norge, mitt lille land, beveger seg i en høyere ekstrem retning.
      Jeg blir oppriktig redd.

    5. Hvis du er så lettskremt og blir så fort redd bør du begynne med en karrière på et område hvor du ikke er offentlig synlig 🙂 I politikken trenger vi flere som har Sylvi’s “baller” og ikke som de 168 andre ryggradsløse politikerne på tinget 🙁
      Etter å ha lest innlegget ditt; et tips til deg som er motstander av løgn og hatretorikk: start med å fei for egen dør, det er mye bøss der!

    6. Hei Odd Karlsen:
      Jeg er ikke lettskremt, og sover godt om natta selv om hatretorikken flommer fra Listhaug, Fjordmann og deres likesinnede. Men jeg er redd for den utviklingen samfunnet og holdningene til mange sakte endres i en retning som jeg ikke liker. Jeg ser klare likhetstrekk til Europa på 1930 tallet, og det ønsker jeg å advare mot. Få fornuftige mennesker til å tenke.
      Skal man prøve å vekke folk, og få de til å forstå hvilke holdninger Listhaug har, så tror jeg ikke din løsning om å være offentlig usynlig er spesielt smart.
      Jeg er stor og både høres og synes godt – og slik kommer det til å fortsette å være. Jeg ser på din kommentar som “et godt råd”, og ikke som en trussel. Si fra hvis jeg tolket feil.
      Karrierejaget er jeg ferdig med, har passert 50, men kommer nok til å høres og synes i lokalpolitikken en stund til.
      Siden du ber meg feie for egen dør håper jeg du kan forklare hva i mitt innlegg du mener er løgn og hatretorikk.
      Ha en god lørdag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg