Likegyldighet…

Først kom de for å ta kommunistene
men jeg protesterte ikke
for jeg var ikke kommunist.

Så kom de for å ta fagforeningsmedlemmene,
Men jeg protesterte ikke
for jeg var ikke fagforeningsmedlem.

Så kom de for å ta jødene og sigøynerne,
men jeg protesterte ikke
for jeg var ikke jøde eller sigøyner.

Så kom de for å ta de homofile,
men jeg protesterte ikke
for jeg var ikke homofil.

Da de kom for å ta meg,
var det ingen igjen som kunne protestere.

Dette diktet av Martin Niemöller, som var tysk prest synes jeg er aktuelt nå i disse dager,  Martin Niemöller var orlogskaptein på ubåt under føste verdenskrig, og var blant annet med på å torpedere det norske skipet Bygdønes.  Etter sin innsats i første verdenskrig fikk han tildelt “Jernkorset av første klasse” som er en tysk militær utmerkelse.  
Etter første verdenskrig studerte han teologi og ble innsatt som prest.  Han ble fengslet i 1937, og satt i Sachsenhausen og Dachau frem til  2. verdenskrigs slutt i 1945

For det som virkelig er provoserende med Listhaug sitt fb innlegg er jo at hun forsøker å tåkelegge hva uenigheten om endringer i  statsborgerskapsloven egentlig består i.  Uenigheten er jo ikke om man skal sikre dømte terrorister sine rettigheter til å beholde statsborgerskapet. , Det er det ingen som vil.  Det er det ingen som vil.  Men er det riktig å ta fra mennesker statsborgerskapet utenat de er dømt?

Jeg har ingen nåde for terrorister.  Jeg mener de skal dømmes strengt.  Har de dobbelt statsborgerskap, få de ut av landet – og ta med Mulah Krekar på reisen. God tur, Bye bye og vi sees ikke.  Folk som er dømt for å være en sikkerhets risiko for landet, samme fly ut. Bye, bye osv.
MEN straff ikke folk før de er dømt.

Hvis Sylvi Listhaug hadde fått det som hun ville denne gangen, hvem er de neste hun, landets justisminister,  ville ha straffet uten dom?
Kommunistene? I 2010 sammenlignet Listhaug  Jordbruksavtalen med kommunisme, to ting hun ville avskaffe. (Kronikk i E24, 4.juni 2010)
Homofile?  I 2017 holdt Sylvi Listhaug en tale på den omstridte kristne konferansen Oslo Symposium som fikk mange homofile til å reagere.  De mener hun aktivt kjemper mot verdiene til LHBT (Lesbiske Homofile Bifile og Transpersoner)) der hun i talen harselerer med Krf;s Hareides deltakelse i Pride-paraden.

Jeg er glad Sylvi Listhaug postet den omstridte fb oppdateringen.   Det gjorde at jeg fikk øynene opp for hvilke lovendringer hun og regjeringen forsøker å få innført.  Jeg håper det får flere til å reagere.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg