9. april 2018

I går. 9.april  vaiet hakekorsflagget og nazistiske bannere på Vestre Gravlund og Besserud i Oslo, Kirkeveien i Asker og Arkivet i Kristiansand. Det var og klistret opp plakater og klistremerker med hakekors og annen nazi-propaganda rundt om kring i enkelte andrebyer og  tettsteder. 

Det er selvsagt provoserende. Og jeg er ikke i tvil om at de som har hengt opp nazisymbolene i løpet av nattens mulm og mørke ønsket å provosere.  Men mest av alt synes jeg det er trist.  Trist at voksne mennesker ikke har mer respekt for de fra den generasjonen som opplevde krigen . 
Vestre Gravlund!  Hvem f…  sprer politisk propaganda på en kirkegård?  

“Guttestreker” sier noen og tar en ekstra kopp kaffe mens de leser Aftenposten.  Men i følge Fædrelandsvennen var de som ble tatt mens de dekorerte Kristiansand med søpla si mellom 30 og 40 år. De fleste andre av oss har blitt voksne lenge før vi blir 40.

Jeg vet at mange mener vi ikke skal gi de publisitet. Jo mer oppmerksomhet de fikk i går, jo større har feiringen vært i natt.  Vel, nå blir det ikke å regne som et stort medieoppslag at jeg skriver om det på bloggen min.  Mine blogginnlegg regnes som en suksess hvis de får mer enn 10 lesere.   
Forskere som forsker på ekstremisme tror at det er rundt 40 personer som tilhører miljøet rund Nordisk Motstandsbevegelse i Norge.. En marginal gruppe. Ikke stort å bry seg om. 

Når jeg ikke tier dem i hjel, er det fordi jeg er redd for at hvis ingen tar til motmæle. Ingen sier fra om at dette ikke er greit. Ingen stiller spørsmål verken med ideologi eller virkemidler, så kan de 40 tiltrekke seg flere  Mennesker som kanskje hadde tenkt seg om både en og to ganger hvis de fikk servert noen motargumenter.  
Og jeg må reagere.  Jeg må si fra at dette er ikke greit.  De som sprer søpla, som pynter seg med nazisymboler, de trenger å få høre gang på gang at dette ikke er greit.  Klistremerker med nazisymbol eller naziretorikk hører hjemme i søppeldunken, ikke klistret på søppeldunken.   Det skal ikke vaie hakekors flagg fra tidligere nazi-hovedkvarter og minne våre eldre på tidligere traumer.  Folk skal kunne gå rolig rundt på en kirkegård uten å  bli provosert.  

Å tie i hjel alt man ikke liker mener jeg blir som å feie hybelkaninene under fillerya.  Plutselig har hybelkaninene blitt til en stor lodden bamse, som skygger så du ikke ser flatskjermen fra stress-lessen.  Bedre å feie dritten ut med en gang. 

 

 

 

1 kommentar
    1. Ja, viktig å si at ting ikke er greit. Og om ikke DE hører, så hører kanskje noen som ligger i faresonen…unge folk, som det er mulig å få til å høre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg