Bryllupsfest og sex i kornåkeren

Noen ganger lurer jeg litt på hva slags mennesker vi har valgt til å styre landet vårt.  Helt greit at de er folkelige, og ikke så ulike deg og meg. Men noen ganger synes jeg de fremstår litt vel folkelige.  
Ta Ole Borten Moe for eksempel. Senterpartiets nestleder.  Oljeinvestor og stortingsrepresentant.  Barnebarnet til tidligere statsminister Per Borten.  Det burde jo være en aktverdig borger.  I følge hansegen fb oppdatering så hadde en ung slektning av han, en 17 åring, sex i en kornåker på hans bryllupsfest.  “Mange var til stede  og fikk det med seg” skriver stortingsmannen på sin fb profil. 
Jaha.  Jeg er ei landsens jente. Jeg har vært på en del bryllup.  Det har vært hvite duker, pene klær, taler, en og annen onkel som får en pjolter eller to for mye under vesten, ei tante som kommer med en litt unødig kommentar – litt for høyt.  ei brud som kommanderte brudgommen “På plass!!”, (stakkaren skjønte litt for seint hvem som kom til å være sjefen i det ekteskapet.)  Men jeg kan altså ikke huske å ha fått med meg at folk har sex i en kornåker, eller noen andre steder under en bryllupsfest.  

17 åringen har forklart hva som skjedde. ” Vi hadde begge drukket, gikk en tur og havnet i en kornåker hvor vi hadde sex- frivillig”  No big deal.  Jeg skjønner at slikt kan skje når en 17 åring får litt i hodet og dama er villig.  17 åringen er den jeg faktisk forstår aller best i denne historien. Og sånn rent juridisk har 17 åringer rett til å ha frivillig sex.  Så la nå 17 åringen få fred.  
Men stortingsmann Borten; synes du det er ok at 17 åringer blir skjenket alkohol i din bryllupsfest?  Han var gammel nok til å ha sex, men han var ikke gammel nok til å drikke alkohol. 

“Villige Vera”, kvinnen som hadde frivillig sex med 17 åringen i kornåkeren mens bryllupsgjestene sto og så på, var og stortingsrepresentant.  Trine Skei Grande var da medlem av stortingets Familie- og kulturkomite, er utdannet adjunkt med eller uten opprykk. – Og hadde altså ingen betenkeligheter med å ha sex med en beruset 17 åring, en ung fyr som var 20 år yngre enn henne, i en kornåker på en bryllupsfest til en stortingsrepresentantkollega.  

Noen roller vi tar på oss i samfunnet er av en slik karakter at vi ikke bare kan legge de av oss når vi har fri.  
Som ung student i hovedstaden var jeg og speiderleder.  En fin, varm vårdag satt jeg på “Dasslokket” og nøt en utepils sammen med andre studenter.  Vi hadde en diskusjon om noe, og jeg var engasjert og med – og kanskje litt høyrøstet, da jeg merket at noen iakttok meg. Der, utenfor uterestauranten sto en liten, litt forskremt Ulvunge med store øyne.  Det var vondt. Ingen av oss rundt bordet var fulle.  Men denne gutten forbandt mye vondt med alkohol og fulle ølglass.  Det gjorde noe med han å se speiderlederen sin i en slik setting. For selv om jeg verken hadde speiderskjorte eller speidertørkle på, selv om det var mange dager til neste speidermøte, så var jeg speiderlederen hans  – hver gang han så meg, uavhengig av tid og sted.   Speiderledere bør ikke sitte skrålende på Karl Johan med et ølglass i hånda. 

Slik er det med stortingsrepresentanter også. 
Så om det er på fritiden eller i offentlig sammenheng vil de i mine øyne alltid være nettopp stortingsrepresentanter, også når de skjenker mindreårige fulle på alkohol eller har sex i en kornåker.  Det bør våre stortingsrepresentanter være seg bevisst. 

 

6 kommentarer
    1. Selv om min første tanke da jeg leste innlegget var: “gi nå de fred nå…”, så er var det ett godt innlegg til ettertanke…..

    2. Jeg synes dette har vært helt unødvendig å brette ut på denne måten jeg da … det er gammel gørr. Tenk så flaut for de involverte, ungene, ektemannen, og også han som var 17 og kanskje ikke helt har lyst til å koples til Skei Grande sånn i ettertid. At noen har skjenket han, det synes jeg derimot ikke helt om. Men det er mange 17 åringer der ute som er fulle hver helg, bryllupsfest eller ei, og det er jo noen som kjøper alkoholen til dem som er gamle nok. Det er ikke så unormalt egentlig. Dessverre. Og det blir gjort mye dumt i forbindelse med det. Mulig vi alle har noe vi ikke har så lyst til å få belyst i media, fra tidligere år. Vi burde holde oss for gode til å godte oss slik på andres bekostning. Stortringsrepresentant eller ei – her var det tross alt helt frivillig og på fritiden. De er jo bare mennesker de også, selv om de har politiske verv. Men jeg mener ikke det er greit om de benytter seg av sin maktposisjon og påtvinger seg noen. Se det er en helt annen sak!

    3. Tenk om alle skulle grave i alles fortid… tror det ville vært veldig mye som ikke er greit i ettertid. Nei alle skulle vært flinkere til å se framover i livet, fortiden får en ikke gjort noe med for noen.

    4. Lillian: Er enig i at fortiden får ingen gjort noe med.
      Hadde dette vært en sak som fant sted FØR de ble stortingsrepresentanter hadde dette vært en ikke-sak.
      Men både Skei Grande og Borten Moe satt på stortinget. i 2008.
      Borten Moe har gått ut i media rett i forkant av Venstres landsmøte i et forsøk på å skade Skei Grande, men hva forteller historien i grunn om han? Før Borten Moes fb innlegg var festen omtalt som en “bygdefest i Trøndelag”. Jeg er i landsens jente. Jeg har vært på mange bygdefester – om ikke i Trøndelag. Bygdefester i Åsa, Ådalen og Soknedalen er sikkert ganske like. Mangt og mye kan skje på en slik fest. MEN for meg er det en viss forskjell på en bryllupsfest og en bygdefest. Kall meg gjerne prippen.
      Når Borten Moe prøver å fremstå som moralsk dommer ovenfor skei Grande, hun har jo overhode ikke brutt noen lover, så synes jeg han sitter litt i glasshus. Han har jo brutt loven ved at en 17 åring ble skjenket alkohol i hans bryllupsfest.

    5. Marit: Trine Skei Grande er ei fantastisk dame, en politiker jeg virkelig ser opp til. Denne saken har overhode ikke endret på det. Vi har, som du sier, alle gjort noe vi kan ha angret på i etterkant, kornåker eller ikke.
      Men jeg mener at stortingsrepresentant er en rolle som du har 24/7. du er et offentlig menneske, og bør opptre aktverdig. Kall meg gjerne gammeldags eller prippen. Folkelighet er grei, men…
      Det er i grunn Ola Borten Moes fb indignasjon jeg reagerer på. Skei Grande har ikke gjort noe ulovlig. Men , rent juridisk, var det et lovbrudd når 17 åringen fikk i seg alkohol på Borten Moes bryllupsfest. Det blir liksom litt feil å være moralsk indignert når man sitter i glasshus.
      Det er mange 17 åringer som drikker alkohol hver helg. 17 åringen er vel den som er minst interessant i denne saken. Han har opptrådt som ungdommer flest. Han var ikke stortingsrepresentant. At en 17 åring drikker alkohol eller har sex er en fullstendig ikke-sak.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg