Geranium, min nye favoritt

Allerede rett etter påske tok jeg geraniumene mine frem fra vinterdvalen, klipte de ordentlig ned og begynte å vanne de.  Grønne skudd hadde alt begynt å komme, og der de sto plassert lyst og åpent på bordet i det sydvendte karnappvinduet ble det raskt flere.

Siden våren virkelig lot vente på seg i år, sto de lenge inne og ble bare større og større.  
Fra 1. mai ble de forsiktig båret ut på terrassen i de varmeste timene midt på dagen, og båret inn i god tid før nattefrosten satte inn.  

Forrige helg ble de plantet om i enda større potter, og de fikk sine faste plasser ute.  En på et bord på trammen for å ønske gjester velkommen og glede oss når vi slapper av i kurvstolene på trammen.

En har fått plass i ei rosa vaskebalje på sidebordet på terrassen.  De blomstrer og er skikkelig store, og jeg som ikke har grønne fingre, og som har klart å tørke i hjel en kaktus, er utrolig stolt.  
Forrige søndag var jeg en tur innom hagesenteret, skulle ha noen flere blomster og noen planter til kjøkkenhagen.  Da så jeg at de hadde store geranium også på hagesenteret.  Store, fine geranium. Ikke riktig så store som mine riktignok, men nesten.  Prisen gjorde meg lettere sjokkert. Tenk.  Så store, fine planter har jeg klart å få til å overleve gjennom vinteren – og drevet frem i god vekst – uten å glemme å vanne de eller glemme de ute en frostrik natt.  

Jeg dro hjem fra hagesenteret med flere geranium, ikke store, dyre, men de små normale til60 kr planta.  til neste år håper jeg å ha enda flere store geranium.  Dette er gøy.

 

8 kommentarer
    1. Anonym: Det er ikke vanskelig. Du må bare huske å ta de inn før frosten kommer. (ok – det kan være vanskelig….) så klipper du de ned – og glemmer de ett eller annet sted i kjelleren. (Det er ikke vanskelig)Tar de frem sånn litt etter påske. Klipper vekk alt det visne, krysser fingrene, setter de lyst og husker å vanne. Herder de ute når vårtemperaturene tillater det og husker å ta de inn igjen før kvelden blir for kald (Det var her jeg var mest redd for å mislykkes.) Prøv til høsten, Det er utrolig gøy når du lykkes.

    2. Lillian: Ingen planer om å leke gartner. Jeg er mer rød enn grønn – og prisen på de Geraniumene var litt vel stiv. Hvem bruker1000 kr på en sommerblomst?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg