Veme kirke

Jeg har fotografert noen kirker i sommer, og det å søke opp litt i historien rundt disse kirkene har virkelig vært interessant. Jeg har merket meg at en del av disse innleggene har hatt relativt flere lesere enn en del andre innlegg jeg har skrevet, (alt er relativt for en bunn-blogger) så derfor presenterer jeg en ny liten kirke i dag.

Veme kirke ligger på Veme, mellom Hønefoss og Sokna.  
Jeg har et spesielt forhold til Veme kirke. 
I denne lille, fine kirken var jeg stolt forlover i september 1999 da min venninne gjennom hele ungdommen giftet seg med sin kjære ektemann.  Det var en flott høstdag da jeg sto sammen med de andre bryllupsgjestene på kirkebakken og så det flotte brudeparet kjøre i retning Hønefoss og fotograf i en gammel åpen amerikansk bil.  
3 måneder senere, en kald og grå desemberdag,  sto jeg, og mange av de samme menneskene på den samme kirkebakken og så bårebilen kjøre i retning Hønefoss og krematoriet med kisten med den samme venninnen.  

Tomt til kirken ble gitt av Karen Oppen.  Planene for kirken fikk offentlig godkjennelse i juni 1893, og 6. desember samme år kunne kirken innvies.  De var raske på kirkebygg den gangen. Hvor mange år brukte vi på å få vedtatt og bygd Hønefoss nye kirke?

Veme kirke er bygd i rød teglstein med hvite fuger og har usedvanlig kraftig fremheving av detaljer som vinduer og utspring i hvit pusset mur i store relieff. Dette gjør kirken spesiell, og litt ulik mange andre kirker i distriktet.   Kirkens utseende i dager ikke den opprinnelige, da flere vinduer endret form og noen ble murt igjen under en omfattende oppussing  1968 i anledning kirkens 75 års jubileum.   Man endret også fargevalget i kirken innvendig under denne oppussingen og flyttet prekestolen, alteret og kirkebenkene. Man fjernet også ovnen som tidligere var i kirken.

Altertavla fikk og ny maling i 1968.  Men maleriet i altertavlen er det samme som var i altertavla fra kirken var ny. Det er en kopi av Tidemands maleri Oppstandelsen og er malt av Christer Brun. Altertavlen var gitt av Jens og Elise Drolshammer, Gudbrand Olsen og Funkalsrud kvinneforening. Funkalsrud Kvinneforening har og brodert og gitt kirken en av alterdukene. Litt rart å tenke på at de hadde egen kvinneforening i Funkalsrud.  

Benkene var helt nye i1968

Kirkeklokkene er en fra 1887 og en fra 1893.

Jeg besøker kirkegården til Veme kirke i ny og ne. Steller litt rundt graven til min venninne, har kanskje med meg noen blomster.  Og hvis jeg er alene på kirkegården hender det jeg snakker til henne. Det er snart 19år siden hun døde, men hun er ikke glemt.

4 kommentarer
    1. Jeg er hundepasser på gården rett bak kirka i helga, så jeg har gått noen runder forbi den både i går og i dag. Synd vi ikke møttes.

    2. Veme kirke er flott, og spesielt når flombelysningen er slått på om kvelden. Jeg har også vært inne i den, i en begravelse. <3 Ser at Lillian har kommentert her, - henne vet jeg også hvem er. Fin blogg du har, Brit! 🙂

    3. Hanne Beate: Takk, Hanne Beate.
      Kanskje jeg må opp og ta bilde av Veme kirke med flombelysning en kveld i høst.
      Jeg kjenner ikke Lillian annet enn på blogg, men hun virker som en snill og hyggelig dame

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg