Alle må vi tisse…

“Alle må vi tisse, alle må vi tisse, tiss, tiss, tiss—–” pleide en av mine tidlige ungdomskjærester å synge på sene lørdagskvelder før han latet vannet i bakgården til Sukken begravelsesbyrå, fra bybrua i Hønefoss eller andre utrolig upassende steder.(Jeg vet det, det er et utrolig fargerikt persongalleri som har vært en del av livet mitt..)  Jeg var en utrolig blyg jente som omtrent holdt på å dø av skam, så flaut og upassende syntes jeg det var. Jeg var et utrolig beskjedent “gudsord-fra-landet” på den tiden, og det skulle svært lite til før jeg ble ille berørt.

En ting hadde min gamle flamme rett i, som jeg tross min bluferdighet hadde forståelse for men som det virker som om en del unge jenter av i dag ikke forstår; ALLE MÅ VI TISSE!!!

Jeg hører på radioen at det er et problem med vannlekkasjer rundt på kjøpesentra og ungdomsklubber fordi unge jenter lar vannet renne i vasken på toalettet slik at ingen skal høre “tisse-lyder” fra deres avlukke og skjønner at de tisser..
“Herregud” tenker jeg, kjerringa som har passert 50, “tisse-lyder er da helt naturlig! Hvor er det unge jenter av i dag får sine merkelige ideer fra?”  Raskt er en ekspert på plass i radioen. Hun forklarer meg at de som vokser opp i dag blir oppdratt til at flinke jenter promper, bæsjer og tisser ikke.  
Jeg snur meg og ser vantro på radioen.  Det er ikke mulig!  
OK jeg vokste selv opp på den tiden store gutter ikke gråt., men flere av mine barndomsvenninner vokste opp med mødre i som var ekte 68ere. Du vet, slike mødre hvor alt var SÅ naturlig og som vandret rundt med puppene bare på badestranda, i hagene hjemme og godt kunne ta i mot ett helt barneselskap i ført fotformsko, en gjennomsiktig kafka og hårbånd. 
Gym-lærerinna mi i  6. klasse var ei sånn ei. Hun satte seg på huk bredbent på stien og tisset rett foran hele klassen en gymtime vi var ute og jogga bare for å vise hvor naturlig det var.  Så bluferdig som jeg var, har det synet etset seg fast på netthinna og gott meg varige traumer. Det ER måte på naturlighet!
Men selv om man ikke behøver tisse over alt i all offentlighet, så håper jeg vi kan slå fast en gang for alle at alle må vi tisse.  

Det er et utrolig press på dagens unge. De skal se ut som modeller, ha topp karakterer på skolen, yte maks i idrett, ha en mengde venner, fremstå fantastisk på alle sosiale plattformer – og selvsagt verken prompe, bæsje eller tisse.  Er det rart at en stor del av dagens studenter trenger time hos psykolog?

Noen bluferdige sjeler som meg tok kanskje skade av 68erne og deres frie barneoppdragelse hvor alt var lov og alt var helt naturlig, men takke seg til det mot dagens oppvekst hvor ingen ting må være utenfor de strenge rammene av fullkommenhet, og selv noe så naturlig som kroppens helt normale funksjoner som å tisse, bæsje og prompe blir unaturlig og skambelagt.

Alt som går inn, må også komme ut.  Så, selv om du lever så sunt som bare det, så må avfallsstoffene etter maten du har spist på ett eller annet vis forlate kroppen.  Hvis ikke ville du jo bli utrolig stor og tykk, og det er jo slik jeg har forstått det, heller ikke et mål for dagens unge – eller deres foreldre.  Ja, selv om du kun lever av det mest trendye vann på flaske, er det ikke til å unngå at du faktisk må tisse ut litt av vannet.  Du kan like godt innse det først som sist; Jeg tisser, du tisser alle må vi tisse.   Så hvorfor dø av skam fordi du gjør noe alle andre mennesker også gjør?  Greit at du ønsker å tisse uforstyrret bak en dør i total ensomhet.  Det har jeg faktisk forståelse for. (selv om i min ungdom gikk aldri ei jente alene på do….)

Nå skal jeg fortelle deg en kjensgjerning. Hvis jeg møter deg, totalt ukjente jente på vei inn på et toalett på et kjøpesenter eller liknende, så vil jeg anta at du skal på toalettet.  Jeg ville anta at du skulle tisse eller bæsje, og for meg ville det være like interessant som å se at du møter meg på gata, står bak meg i køa på Kiwi eller jeg ser deg stå på ei busslomme når jeg kjører forbi.  Du er en totalt ukjent, og jeg har glemt deg tre sekunder etter at vi møtte hverandre.

Si så at jeg kommer til toalettdøra på kjøpesenteret.  Døra er låst, og jeg hører vannet fossrenne der inne.  
Jeg må veldig tisse.  Er ikke så fri som gymlærerinna og vurderer ikke å sette meg på huk midt i  kjøpesentergangen, men blir stående å vente mens jeg desperat gjør de knipeøvelsene jeg nedprioriterte etter samtlige fem barnefødsler. Etter en stund blir vannet skrudd av og du kommer ut…  I og med at jeg har hørt vannet renne langt lengere enn det tar å vaske hendene, selv etter de mest antiseptiske prosedyrer, (og husk jeg arbeider i helsesektoren hvor en korrekt utført kirurgisk håndvask skal ta fem minutter.)  så antar jeg selvsagt at du har tissetog vært redd for tisse-lyder….  

Du unge, fantastiske jente som prøver å leve opp til alle de krav og forventninger som settes til deg bryr deg kanskje ikke om hva ei ukjent feit kjerring som har passert de 50 måtte tenke eller tro – men tenk om det ikke var jeg, men derimot noen helt andre som sto utenfor den do-døra da du kom ut.  Ville ikke de og høre at vannet rant lenge og lengere enn langt, og forstå at dette var kamuflering av tisselyder? 

 

 

 

4 kommentarer
    1. For å være helt ærlig så synes jeg disse “unge” og de som later som de er “unge” har fryktelig mye rart for seg på mange punkter. Jeg har tre unger, gutter er jo gutter, men jentene mine er det 7 års forskjell på. Det er som natt og dag på hvilken oppfattelse de har av samfunnet og kutymer rundt seg. Jeg er jammen glad jeg ikke er 16 i dag…

    2. Haha, ja alle må vi jo det. Leste akkurat i dag i avisen at en eller annen hadde funnet opp noe som kunne gjøre at tisselyder ikke hørtes – må faktisk le litt av dette “problemet”.

    3. En kommentar til gammelt innlegg jeg kom over på nettet.
      Men for å si det sånn, dette med å skru på vasken noen ganger når man går på do handler også om at det skal hjelpe en med å gå på do. Ikke pga lydene nødvendigs (for det hører man vel litt fortsatt?), men at det stopper helt opp og man klarer ikke å gå på do. Og mener ikke at det er for å høre vannet renne, men hjelpemiddel for noe annet. Har selv vært der og det er helt forferdelig. Ikke noe moro følelse å måtte bare dra på seg buksa igjen og gå. Trenger ikke å gå helt i detaljer, men jeg blir vel forstått forhåpentligvis. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg