Jenta i kassa på Kiwi

x-default

Etter morgenens tur med hundene stoppet jeg på Kiwibutikken på Hallingby for dagens lille handel. Fiskepudding og ostebriks hører liksom med når jeg skal ha en skikkelig kosefrokost med avisene.  Ja, også aviser selvsagt.  Lokalavisa ligger og venter i postkassa, men lørdags Aftenposten er et must.  

I kassa satt ei flott mørkhudet dame.  Da hun skulle slå inn Aftenposten ville ikke strekkodeleseren lese strekkoden, og hun måtte slå den inn manuelt.  Mens hun drev med det pekte hun med en finger på bildet av Denis Mukwege, en av årets vinnere av Nobels fredspris og sa til en kollega som gikk forbi : “Det er så fortjent!” 
Da jeg skulle betale sa jeg blidt “Forstår at du er fornøyd med hvem som fikk Fredsprisen”  og nikket mot avisen.. Jenta i kassa rettet seg opp i ryggen og formelig strålte.  “JA!!!! Han er fra mitt land – og han er en fantastisk mann som gjør så mye godt. ” ordene trillet ut av henne. “jeg har feiret og gledet meg i hele går.  Det er så fortjent.  For en gang skyldbruker de penger og alt på en som har gjort så mye godt.  Jeg drar til Oslo når han skal få prisen tar med meg hele familien….”  Jeg husker ikke alt, hun sa.  Jeg hadde i utgangspunktet en ganske kjip dag.  Men denne livsglade stolte jenta vekket gleden i meg.  Gleden og en stolthet.  Stolt av at Norge ga Fredsprisen til en som øyensynlig virkelig har fortjent det.  Bekjempelse av voldtekt som masseødeleggelsesvåpen.  En sak så vond og vanskelig at jeg egentlig ikke orker å ta det inn over meg.  
Jeg forsto av denne stolte virkelig glade jenta i kassa på Kiwi at dette var en mann som handlet og ikke bare drev med store ord.  Hennes glede og stolthet smittet over på meg   

Så takk da, flotte glade unge kvinne i kassa på Kiwi.  Du  fikk meg til virkelig å fatte hvor viktig denne fredsprisen er for mange kvinner i ditt land og i verden for øvrig.  
Takk fordi du med ditt smittende engasjement fikk meg til å bli stolt på mitt lands vegne, fordi Nobelkomiteen i år ga fredsprisen til en sak som virkelig fortjener det fokuset en slik pris vil bidra til.

 

1 kommentar
    1. Ja, jeg har også skjønt at dette er en vktig vinner. Og ikke bare for de kvinnene han kjemper for, men rett og slett for menneskeheten tenker jeg. At noen setter fokuset på de som gjør SÅ mye godt, så galskapen får motbør.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg