For din sikkerhets skyld….

Hver høst starter ledelsen det årlige gnålet om influensavaksinering.  Vi som arbeider i helsesektoren blir sett på som risikogruppe og får gratis vaksine på jobben.  Og like sikkert som de i ledelsen starter maset, like sikkert tar jeg mitt standpunkt om at jeg skal i vertfall IKKE  ta vaksine.  

Jeg har bestandig (i vertfall helt til de siste par årene)  hatt lavt sykefravær.  Harr godt utviklet immunsystem og trenger ikke påfyll av medikamenter for å holde meg på jobb.  (Derimot kjenner jeg et par kollegaer og ledere som kanskje hadde trengt en injeksjon med arbeidsvilje og arbeidsmoral….)  Sykefravær er en stor økonomisk kostnad for arbeidsgiver, ikke rart de vil  kutte litt i utgiftene med å tvangs-vaksinere arbeidsstokken…
Skulle jeg være så heldig å bli ordentlig syk, skulle jeg nyte mine 5 dager hjemme i senga med varm te og god bok med glede.  Kanskje hadde kroppen min hatt godt av en slik hvil, for jeg har alltid jobbet mye, godt over full stilling for denne arbeidsgiveren. 
Med min vanlige flaks blir jeg sikkert syk av vaksinen.  Det er jo influensavirus man sprøyter inn i kroppen ikke sant?  Jeg var med på utprøvingen av meningokokk-vaksinen da den var på utprøvingsstadiet på 80-tallet, og ble ordentlig syk med feber opp mot 40 grader.  Nei, takk!
Jeg reagerer på hjelpestoffer i vaksinen.  (Helt grei unnskyldning jeg overhode ikke har belegg for.
Jeg tilfører ikke kroppen kunstige ting.. (Ja bortsett fra Coca Cola da…) 
Jeg tror man bygger et godt og sterkt immunforsvar ved å la seg bli litt småsjuk innimellom. 
Strømmen av gode argumenter har vært lang….

I dag tok jeg influensavaksine for første gang.

For selv om jeg har et godt og sterkt immunforsvar kan jeg være bærer av influensaviruset og på den måten smitte alle disse døgeniktene med lav arbeidsmoral som tar ut en tredagers bare de slipper en liten nys….
Jeg kan også smitte pasienter som har dårlig immunforsvar.  En influensa kan være den lille komplikasjonen som gjør at pasienten får et lengre sykehusopphold, en lengre periode som syk eller rett og slett dø av komplikasjoner på grunn av influensaen jeg smittet pasienten med. Hvert år dør rundt 700 av influensa i Norge, i fjor døde 1.700.  
Jeg er hjertepasient, og derfor i 2 risikogrupper, med min flaks dobler det sjansen for noen heftige bivirkninger.
Jeg har ikke kommet meg helt etter mitt møte med veggen i januar.  Det skal ikke store påkjenningene til før jeg er helt slått ut.  Det er noen interessante ting som skal skje utover høsten.  Det siste jeg trenger akkurat nå er å bli sjuk.  

Det var gjort på en-to-tre. 
Stikket kjentes så vidt, men jeg merket ikke noe til medikamentet som ble injisert.  
Det mest smertefulle var å røske vekk plasteret som holdt fast vattdotten over innstikkstedet.  (overkommelig smerte.)
Nå har jeg god samvittighet. 

-og skulle jeg få en ordentlig forkjølelse eller influensa kan jeg være hjemme med verdens beste samvittighet; Jeg tok vaksinen, så kom ikke her!
 

4 kommentarer
    1. Jeg har ikke noe spesielt standpunkt til for eller mot Influensavaksine.. men jeg har aldri tatt den sprøyta selv 🙂 Jobba jo over 30 år i barnehage så ble jo stadig smitta , men sjelden så ille at jeg var hjemme fra jobb .. Håper det blir en “positiv opplevelse” for deg å ha tatt vaksinen da… Fin uke videre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg