Fortalte jeg akkurat Direktøren at jeg hadde tenkt å skulke…?

 

Det nærmer seg jul med stormskritt, og jeg er langt fra ferdig. Ferdig til jul? Når blir man egentlig det? Er det ikke alltid litt til man tenkte man skulle få gjort, kjøpt, bakt?  For min del blir jeg som regel “ferdig” en eller annen gang natt til julaften. Når jeg helt ferdi tenker at nå orker jeg ikke mer, nå får nok være nok. Hybelkaninene i kjellerboden kan få være der til over nyttår. Du kan lage den stilige blosterdekorasjonen i romjula, det er for seint å skrive de siste julekortene nå, og brevvenninna di fra speiderleieren i 79 tar ikke sin død om hun ikke får livstegn fra deg i år heller. Kiwi er stengt, så du får ikke bakt delfiakake og du trenger ikke bytte julegave med hu venninna du ikke har snakka med på 2 år selv om dere alltid bytta julegaver på gymnaset.

Som frikjøpt tillitsvalgt i en del av stillingen min har jeg en del arbeidsdager jeg disponerer selv. Som regel er dette møtedager hvor jeg er i Drammen, men noen blir brukt til ren administrativ tid. Komme ajour med mail, lese sakspapirer, skrive protokolltilførsler, følge opp medlemmer osv. Ofte må slike administrative ting gjøres på dager jeg ikke er frikjøpt. Så det er ikke få kvelder jeg sitter bøyd over tastaturet etter endt arbeidsdag for å være ajour.  Noen ganger er det møter på mine fridager. Avtalen med arbeidsgiver er at jeg skal ivareta rollen som tillitsvalgt og at det arbeidet skal utgjøre ca 30% av arbeidstiden min. Hvordan jeg balanserer det er mitt ansvar.

Det nærmet seg jul, jeg har utrolig mye jeg skulle ha gjort. I dag hadde jeg bare et møte. Et møte med en direktør, men et møte hvor jeg har lov til å møte, blir invitert men ikke har møteplikt. Det er siste møte før jul av den typen og sikkert litt “kosemøte”.  Tenk om jeg heller kunne bruke dagen hjemme med juleforberedelser! Så utrolig godt det hadde vært!  Jeg vet at jeg har bortimot 100 timer til gode. Tanken var så vidt tenkt før jeg sendte avbud til møtet. Det føltes godt. Kjente julestresd-skuldrene senket seg litt.

En times tid senere traff jeg denne direktøren i kantina. ” Så du vil ikke på julemøte med meg ?” spurte hun blidt. Og som den ærlige sjelen jeg er svarte jeg som sånt er ” Jeg har så utrolig mye igjen til jul, så jeg tar heller fri den dagen.”  Etterpå tenkte jeg at Fortalte jeg akkurat en av direktørene at jeg hadde tenkt å skulke?

Vel, nå har jeg sagt det. Tar fri i dag med verdens beste samvittighet. Og vet du hva? Jeg tar meg fri i morgen og.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg