Næringspolitikk gir nok få klikk…

Så langt i gjennomgangen av regjeringsplattformen har jeg funnet ut at polet skal være oppe en time lengre på lørdager, at det skal bli forbudt med machete og at politiet kan få leke seg med elektrosjokk. Ja og at felleskapet skal driftes enda mer kostnadseffektivt så rikingene kan importere dyre gamle biler litt rimeligere og betale enda mindre i skatt.

I dag skal jeg gå gjennom næringspolitikken, og jeg føler at jeg får lyst til å gjespe bare av overskriften.  Men næringspolitikk er viktig.  Vi må jo ha noe å leve av.
Som vanlig hopper jeg bukk over alt som skal vurderes eller utredes. Det er lite forpliktende.

Regjeringen vil gjøre det enklere å starte folkefinansiering. i Norge.  Folkefinansiering eller “crowdfunding” er når enkeltpersoner går sammen om å støtte et prosjekt. Det kan være enkeltpersoner, bedrifter eller organisasjoner som har tatt initiativ til prosjektet eller aksjonen som publiseres og deles på internett via sosiale medier.  Interessen for folkefinansiering har økt etter at sosiale medier, nettsamfunn og betalingsteknologi har gjort det enklere å nå fram til potensielle tilhengergrupper og betaling kan skje sikkert og til en lav kostnad.  Den økte interessen for folkefinansiering har også ført til en dreining mot at mer kommersielle prosjekter med forventninger til finansiell avkastning også benytter folkefinansiering til kapitalinnhenting.
I utgangspunktet en god tanke, men det er vel og lett at naive mennesker kan bli lurt til å være med å finansiere noe helt annet enn det de tror.

Videre ønsker regjeringen å forenkle søknadsprosessen og bedre rammevilkårene for mineralnæringen.   Så grustaket som langsomt spiser opp nærskogen min går gode tider i møte.  Fra et miljøhensyn er ikke dette utelukkende en god nyhet. Mineralforekomster er ikke fornybare og må forvaltes på en bærekraftig måte.

Så kommer entung og lang setning. Men det går ut på at et skal bli lettere for små lokale bryggerier, mikrobryggerier, å få solgt ølet sitt i vanlige butikker.  Det er bra. Mangfold er bra.

Og så må vi jo legge til rette for lønnsom utvikling av datasentre i Norge,  Der er Ringerike en foregangskommune.  Vi har allerede tre datasentre  her. Eller to er i drift, og det tredje er rett rundt hjørnet.  Rådmann, Ordfører og co fabla lenge om at de skulle få Amazon, Facebook, eller Google til å etablere seg her.  Det ble ikke det. Det ble derimot noe nesten like stort, men veldig hemmelig forkynte de så.  Da bobla sprakk viste det seg at alt vi fikk var Kryptovault og venner.  Det vil si masse støy, naboklager, spillvarme fra subsidiert strøm  rett ut i atmosfæren  og lønnsom investering for ukjente investorer i det store utland.  Mining av kryptovaluta som kan brukes blant annet til kriminell virksomhet har blitt big buisness her.  Det skaper ikke arbeidsplasser, det gagner ikke samfunnet, men det er lønnsomt – for noen.

Det skal bli lettere å starte egen bedrift.  Det syns jeg er positivt-tror jeg-

Heve inntektsgrensen for elevbedrifter.  Det ser jeg og på som positivt.

Positivt er det også at de vil gjøre det enklere for småbedrifter å delta på offentlige anbud.

Om det er positivt at de vil heve grensen for halvårlig innrapportering av moms og revisjonsplikt er jeg mer usikker på.  Slikt kan jeg ikke nok om.

De vil og redusere næringslivets kostnader med 10 mrd kostnader i avgifter i perioden 2017 til 2021.  Det vil si redusereinntektene til fellesskapet med de samme 10 mrd.  Og siden jeg er så glad i velferdsstaten er ikke dette en god nyhet slik jeg ser det. Noen må betale regninga.

Men så kommer vi til noe som gjør meg hoppende sint.  Hør bare på denne setningen:

Gjennomføre tiltak for å sikre like konkurransevilkår mellom offentlig og privat sektor, slik at flere private tjenestetilbydere i større grad kan bidra til å løse fellesskapets oppgaver

I min verden kaller vi det en åpen invitasjon til velferdsprofitører til å komme med sugerørene sine rett ned i stat eller kommunekassa.  Vi så hvordan det gikk da private overtok søppelkjøringa i Oslo. Har de ikke lært?
Jeg kan godt komme med flere skremmende eksempler på at det er dumt å privatisere offentlig sektor.

Og de fortsetter i samme ånd. Regjeringen vil gjennomføre en gradvis reduksjon i statlige eierandeler i bedrifter med forretningsmessig avkastning som hovedmål.  (Hvilke statlige bedrifter har forretningsmessig avkastning som hovedmål forresten?  Håper de ikke tenker på sykehusene selv om jeg tror noen av lederne øverst på toppen av alle glavalagene tenker slik…)

Jeg kjenner blodet bruse av sinne nå.  For hva leser jeg?  Jo regjeringen vil sikre at RHF-ene og HF-ene ikke bygger og utvikler konkurrerende tilbud til eksisterende tilbud hos private, ideelle aktører-   RHF betyr regionale helseforetak, og HF betyr Helseforetak. På godt norsk er det det vi kaller sykehus.   Når regjeringen ikke vil at sykehusene skal kunne tilby de samme tjenestene som private aktører, fordi vi da kan gi de private konkurranse, ja da er det noe som er veldig galt Og regjeringen har helt klart ikke pasienten i fokus.  På Kongsberg sykehus, for eksempel, har de ikke MR main.  Men Helsehuset i Kongsberg har MR: Skal Kongsberg sykehus da ikke anskaffe MR fordi de kan komme til å konkurrere med helsehuset om de samme pasientene?  For meg blir dette HØL I HUE:

Men det er klart, offentlige helsetjenester har vi ikke råd til  I tillegg til alle de andre skatte- og avgiftskuttene jeg alt har nevnt vil de og ha en konkurransedyktig rederibeskatning.  (Konkurransedyktig beskatning betyr lav beskatning)

 

2 kommentarer
    1. Hehe, men det gikk jo bra da du skrev om Senterpartiet! 😉 Fortsett med det…, hihi, men helst noe pent, – dere er ikke helt uenige på lokalt plan tror jeg.😉

    2. Lokalt samarbeider vi godt med Senterpartiet og mener ofte dert samme i de fleste saker. Vi har gruppemøter sammen (sammen med SV og MDG)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg