Redd ulven – skyt bønda

 

Klanen, supportergjengen til Vålerenga, har fått trykt opp T-skjorter med teksten “Redd ulven . skyt bønda” og Senterpartiet og bondestanden raser.  Ja, en illsint sauebonde fra Vestlandet har sågar politianmeldt Klanen for oppfordring til drap.
Jeg rister oppgitt på hodet mens jeg følger debatten på radioen mens jeg tar lørdagsvasken.  Folk har totalt mistet sin humoristiske sans og er så lette å krenke i våre dager.
Jeg er selv av bondeætt, men føler meg likevell ikke engstelig for å bli plaffa ned av en frustrert ulveelskende VIF supporter.

Klanen kaller alt og alle som kommer fra et sted utenfor Ring 3 for bønder, og det kan hende at knyttneven har blitt slått i noe annet enn bordet når Vålerenga har tapt 0 – 6 mot Sogndal på Ullevål, men derfra til å oppriktig tro at Klanen oppfordrer til massedrap og massakre er litt vel drøyt.
Og tenk litt videre.
Hvis en horde frustrerte fotball hooligans skulle velge seg en yrkesgruppe og la all sin frustrasjon gå ut over; ville bøndene være det lureste valget?
Svært mange bønder jakter, og har derfor skytevåpen.  De har kniver, ljåer, slegger, motorsager, traktorer og mye annet som er kjekt å ha.   Ypper en småfull, ulveelsker seg på en bonde en mørk kveld, kan han fort havne fem fot under marka i et nypløyd åkerlandskap.
Nei da er det nok tryggere for Klanen å se seg ut en universitetsutdannet byråkrat på el-sykkel på vei til departementet.  Var det  ikke det Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum  ble kritisert for å ha kalt politiske motstandere i forrige uke?
Debatten på radioen gikk like høyt da.  Men da var det Senterpartiet som forsvarte den humoristiske retorikken, og byfolka som var krenket.
Ting snur fort….,

 

4 kommentarer
    1. har ikke fåt med meg dette jeg,ja ja ,nå har vi ikke ulv her jeg bor,ikke ennå iallefall :=) om jeg støtter ordene på skjortene ? hvet no ikke helt eg,tar det ikke bokstavelig,men jeg er vel ikke helt for å tenne ild i tørt gress heller,dei ber jo egentlig om bråk selv da,mener jeg :=) ja ja ,sånn er livet hi hi

    2. “De krenkedes tidsalder”. Begynner å bli rimelig lei av alle som skal oppdra alle til å være like.
      Svenskene er like ille, om ikke verre. Denne norske avistegneren som mistet jobben… jeg bare ristet på hodet. Tegningen var morsom, den. Men han burde kanskje tegnet mannen med øks i ryggen og kona i stolen som drev på med oppdateringer på sosiale medier..hehe. 🙂 Når han gjorde motsatt, ble det hyl og skrik om vold mot kvinner.

      Det hender enkelte år det kommer en ung streifende ulv på min kant av landet. Pass på hunder og katter, ulven forsvinner nok snart, lød det. Det stemmer hver gang. Folk flest synes det er litt kult. Den eneste som hylte opp en gang, var en sauebonde oppi huttiheita som presterte å samle sauene i innhegning like ved boligen og påstod de var i fare for ulven… Jeg var bomsikker på at han gjorde det med vilje og satt oppe hele natten med skytevåpen og stort håp. Normalt gikk jo sauene fritt på den årstiden. Men heldigvis for ung-ulven dukket den ikke opp der. Trasket vel tilbake til østlandet. 🙂

      1. Jeg er vokst opp med dyr på utmarksbeite, og har sett nabosauer som er tatt av gaupe. Ikke noe hyggelig syn. Og får man en ulv, eller en ulveflokk et sted som dreper masse sau eller andre husdyr kan de godt få felle den eller de. Men ulven hører hjemme i norsk fauna. Og det er flotte dyr.
        Det med “de krenkedes tidsalder” er jo det jeg reagerer på. Er vi blitt et folk av egosentriske sutrere?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg