En tankevekker….

En sykehusskandale rulles nå opp i Storbritania.  Nå har flere hundre dødsfall avslørt et skrikende behov forandringer i britisk helsevesen,.En 3000 sider lang rapport ble lagt fram onsdag av advokaten Robert Francis 

Mellom 400 og 1200 pasienter kan ha sultet og tørstet i hjel på Stafford Hospital i Midt-England i perioden fra 2005 til 2009.  Eldre og sårbare pasienter ble overlatt til seg selv. De ble ikke vasket, fikk ikke mat og ikke drikke. Noen måtte gjøre fra seg i senga, for de fikk ikke hjelp til å komme seg på do, sier Francis  Mange vil finne det vanskelig å tro at dette kunne skje, sier advokaten.Ifølge advokaten utviklet det seg en kultur for hemmelighold der varslere ble stoppet. Slektninger som stilte spørsmål ble oversett, sier han.

Onsdagens rapport anbefaler at det nasjonale helsevesenet nå reorganiseres fullstendig, men Francis understreker at en kulturendring er enda viktigere enn en omorganisering.  Pasienten må settes i sentrum, sier advokaten og lister opp ikke mindre enn 290 forslag til forandringer.  Statsminister David Cameron mener rapportens avsløringer om manglene i helsevesenet gjør at man ikke kan utelukke lignende tilstander ved andre sykehus i landet. Etter skandalen ved sykehuset i Strafford, skal fem nye sykehus granskes. Dødstallene der er mistenkelig høye, mener myndighetene.

Rapporten peker på noe viktig. Man har hatt en kultur som har satt penger og ikke pasienter i fokus. De har ikke plaget pasientene fordi de er onde. Men fordi det ikke er pleiere til å skifte på dem. Gi pasientene vann og næring. Fokuset har vært på å drifte mest mulig kostnadseffektivt.

Jeg håper og tror at det ikke er slike tilstander ved norske sykehus.   Jeg håper og tror at pasienter ved norske sykehus ikke lblir liggende i sin egen urin og avføring. Jeg håper og tror at pasienter ved norske sykehus både får mat og drikke.  Men jeg vet at det ofte er travle vakter ved mange norske sykehus. At bemanningen ofte er på et minimum og at fokuset til sykehusledelsen og ikke minst sykehusstyrene er på økonomi. økonomi og atter økonomi.

Jeg håper våre helsebyråkrater og helsepolitikere kan se til Storbritania. Ta lærdom av den sykehusskandalen som rullees opp der og stoppe utviklingen her i landet før vårt helsevesen blir like skakkjørt.

3 kommentarer
    1. Vondt å lese om slike saker. Jeg håper og tror at situasjonen er bedre i Norge. Jeg snakket med en sykepleier her for leden dag. Vedkommende hadde sluttet i jobben og er nå arbeidssøkende: Jeg hadde rett og slett ikke mere å gi – var vedkommendes grunn for å slutte som sykepleier. Tidspresset og mangel på tid til å gi omsorg be for mye og han tok med seg tankene på eldre mennesker som trengte mere omsorg hjem. Det betyr vel at vi er på grensen til det forsvarlige?

    2. hornblower: Jeg jobber jo selv i sykehus. Har gjort det de siste 23 årene. Jeg forstår sykepleieren du hadde snakket med godt. Jeg vet han ikke er alene om ikke å orke mer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg