Det ringer, det ringer…..

Det er tirsdag. Jeg sitter i et møte, har glemt å sette telefonen på lydløs, og selvsagt starter den å ringe, eller synge. Telefoner ringer ikke lengre. De synger, kvekker, grynter eller har andre merkelige lyder. Men de ringer ikke. Jeg ser på displayet. Ser at det er NK: Nestkommanderende på jobben. Det er nok en ledig vakt som skal dekkes  opp. Så da jeg jobba i helga at kveldsvakta i morgen, onsdag var ledig.  Jeg avbryter raskt sangen, sier at jeg er optatt og at jeg skal ringe tilbake senere. Bryter samtalen raskt. Setter telefonen på lydløs, og fortsetter møtet.  Når jeg har tid senere,ser jeg at jeg har fått en sms. Du behover ikke ringe. Problemet er løst.

Dagen etter har jeg kontordag.  Det er lite folk på grunn av ledige stillinger, svangerskapspermisjoner, sykdom og ferie. På slutten av dagen kommer NK inn og spør om jeg kan ta kveldsvakta dagen etter. Men jeg har møter hele formiddagen, sier jeg. Ja men det er ingen andre… hun trygler nesten. Jeg sukker og sier greit, hvis jeg får fri på fredag. Orker ikke arbeide 16 timer på torsdag og så være på jobb klokka 8 fredag morgen.

Hadde ikke før kommet hjem onsdag ettermiddag  og fått fortalt Gamle Gubben Grå at jeg må arbeide 16 timers dag dagen etter, og at han da får ta ansvaret på hjemmebane før telefonen ringer. Det er Mamma. Hun skal til legen på fredag og trenger skyss. Flott at jeg har fri, da  så selv om jeg hadde tenkt å bruke denne nytilkommede fri-fredagen til å hvile etter maratonjobbinga dagen før, bluir det tidlig opp og kjøre Mamma og da går fort den dagen…

Torsdag er en lang arbeidsdag. Da 16 timer er unnagjort er jeg så sliten så sliten. Har fått telefon om at det er en mail jeg bør svare på. Vet at det er en mail til som bør bearbeides og videresendes. Samtidig er det den kronikken jeg skulle ha skrevet… Jeg burde ta ei økt på kontoret før jeg drar hjem, men orker ikke. 16 timer på jobb får holde. 

Fredag. Ut å kjøre med Mamma. Vi tar oss tid til kaffe besøk og litt shopping og. Koselig dag. Når ettermidagssola synker ned i vest og jeg sier “Hade” til Mamma etter å ha bært inn varene hennes piper det i lomma. SMS fra NK. “Kan du arbeide nattevakt natt til søndag, og eller natt til mandag? Eventuelt kveldsvakt mandag i stedet for dagvakt?…

Jeg ringer opp igjenn. Jeg kan ta kveldsvakta på mandag… (Mamma skal til øyenlege på mandag. Søsteren min skal kjøre. Men vet hun kan ha problemer med å få fri fra jobben. Da kan jeg kjøre Mamma før jeg drar på kveldsvakt…)  Men fremdeles har jeg to mail jeg må svare på og en kronikk jeg skulle ha skrevet…  Det er fredag ettermiddag og praktisk talt helg.  Spørs om det må bli en økt på kontoret i helga… /Der røyk det nyttårsforsettet om å holde av frihelgene til koselig samvær med familien) 

Har du ryddet vekk jula? spør Mamma…. Når skulle jeg hatt tid til det?

Helga har gått.  En ny uke nærmer seg. En uke med ledigee vakter og syke kolegaer… Juletreet står fremdeles å skinner i stua. Jeg har fremdeles minst to mail jeg MÅ svare på…..og jeg skulle ha skrevet den kronikken

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg