For sin egen bekvemmelighet…

På slutten av påsken kom nyheten om at en sykepleier var siktet for å ha dopet ned beboere på et sykehjem for å få en likk mer bekvem nattevakt. Jeg blir både opprørt og trist, men dessverre ikke overrasket.  

Det som kommer frem i nyhetene gir mange spørsmålstillinger det er verdt å dvele ved.

Sykepleieren var alene på vakt. 
Det er mye jeg kan si om alenearbeid.  Men denne saken er nok et bevis på  alenearbeid er uheldig, også for beboerne.  Hadde det vært like enkelt å dope ned store deler av avdelingen for å få en rolig vakt hvis de var flere på jobb? Ville ikke en annen ansatt reagere på at Gudrun eller Preben ikke var så urolig i natt som de pleier, og ta en kikk – kanskje bli mistenksom? Ville en sykepleier ta sjansen hvis hun ikke var alene på jobb?

Sykepleieren var en innleid vikar fra et vikarbyrå.  
Sykepleiere fra vikarbyrå arbeider gjerne mange vakter.  Gjerne i høytider, som jo er ekstra godt betalt.  Hvor mye hadde denne sykepleieren arbeidet i forkant, og hvor mye skulle hun arbeide de neste dagene?  Hadde hun arbeidet dagvakt og eller kveldsvakt ved dette eller andre helseinstitusjoner?  Skulle hun på dagvakt eller kveldsvakt dagen etter og trengte en rolig nattevakt for å hente seg inn, få seg litt søvn?

Er det vanlig at ukjente vikarer er eneste personale ved en helseinstitusjon?

Ville ikke utdeling av tabletter som doper ned beboere bli oppdaget og stilt spørsmål ved?
Jeg har arbeidet i helsevesenet i snart 30 år.  I studietida tok jeg ekstravakter ved sykehusposter, og hadde en sommer sommerjobb ved et sykehjem.  Hvis det på noen av disse stedene skulle deles ut slike medikamenter, ble det sirlig loggført hvem som hadde fjernet tabletten fra medisinrommet, hvilket klokkeslett, og hvilken pasient som skulle ha medikamentet.   
Med jevne mellomrom, en gang i uken eller noe slikt.  hadde man opptelling på medikamentrommet. Da burde det l være samsvar mellom tabletter inn og ut og beholdningen på medikamentrommet.  Hvis ikke ble det satt i gang undersøkelser for å finne ut hvem som hadde fjernet medikament uten å dokumentere – og hvorfor.  Jeg er usikker, men jeg tror også uttak av slike preparater måtte kontrasigneres. Altså at to stykker skulle sjekke at riktig medikament ble tatt ut.  
Er slike rutiner ofret på alteret til et kostnadseffektivt helsevesen?

Jeg unnskylder IKKE sykepleieren.
Det er bra saken blir etterforsket av politiet.  Jeg håper hun får en straff som kan forebygge lignende tilfeller.  
Jeg håper saken kan være en vekker for helsearbeidere som føler seg fristet til å ta lettvinte løsninger. 
Men jeg håper også at saken kan være en vekker for våre helsemyndigheter og politikere.  Et alt for kostnadseffektivt helsevesen kan legge til rette for at kritikkverdig behandling av noen av samfunnets svakeste

4 kommentarer
    1. Helt enig med deg. HUN skal få straff som fortjent men JAMMEN bør det gjøres noe med systemet hvis det er så lett å kunne gjennomføre sånt. Da er noe riv ruskende galt..

    2. frodith: Det bør jo ikke være så enkelt. Vi må påse at vi ikke lager helsevesenet så kostnadseffektivt at vi mister sikkerheten til brukerne

    3. Jo tabletter skal dobbeltsigneres ut fortsatt. Jeg er helt imot at noen skal arbeide helt aleine uansett hvilket arbeid som utføres. En eneste sjel kan det faktisk skje noe uforutsett med og da må det være en annen som kan være tilgjengelig iløpet av “sekunder” Mye triveligere er det å jobbe om man er to også. Jeg tror ikke en arbeidsgiver ville tape på å ha doble ansatte i det lange løp. Tror sykemeldingene ville gå ned også med en slik ordning.

    4. Lillian: Jeg har vært alene på nattevakt på min avdeling i 25 år. Så jeg vet jo at det er mange steder man er alene, men det er mange ridiki ved alenearbeid, både for bedriften, brukerne og ikke minst de ansatte

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg