Barn, familie, likestilling og forbrukerrettigheter…..

Politikk er kjedelig, og politikere er bare løgnere som er ute etter makt.  Mulig det, men må vi ikke vite hva de har lovet for å vite om de har løyet? Og er det ett fett for deg hvordan samfunnet rundt deg utvikler seg bare du får nok klikk på bloggen?
Jeg bruker noen innlegg på å gå gjennom regjeringsplattformen til vår nye regjering.  Sovna du bare av innledningen?  Heng med litt til. Kanskje klarer jeg å provosere deg, kanskje klarer jeg å få deg til å bli jublende fornøyd fordi regjeringen ønsker å gjennomføre noe som er viktig for deg.   Men ha i tankene når du leser innlegget mitt at det er en blå-blå regjering som har lagt frem sin plattform, sine standpunkt – og jeg er knall rød.

Kapittel 3 i plattformen heter barn, familie, likestilling og forbrukerrettigheter.
Jeg stusser litt over at forbrukerrettigheter skal henge sammen med familiepolitikken.  Er det slik regjeringen ser på barnefamiliene, som forbrukere? Kunder?

Barnetrygden skal økes med 7200 kroner for barn fra 0 til 6 år.
Det vil si 600 kroner i måneden innen stortingsvalget i 2021.  Det betyr at det bør komme inn i statsbudsjettet senest for 2021, antakelig fra 2020,
Dette er bra.  600 kroner måneden er en sum som de barnefamiliene med dårligst råd vil merke.

De vil og sørge for at denne økningen vil komme de familiene som er mottakere av sosialhjelp eller bostøtte. Slik er det ikke nå med den siste økningen av  barnetrygden.  Nå får barnefamilier kutt i bostøtte og sosialhjelp tilsvarende økningen i barnetrygd.  Det vil si at så langt har ikke de som trenger det mest fått noe hjelp av økningen i barnetrygden.  Rødt og mange andre har tatt til motmæle – og etter at Krf har kommet inn i regjeringen, har regjeringen endelig snudd.

Det skal innføres et “fritidskort” for alle barn fra 6 til 18 som kan brukes til å  betale deltakeravgift på fritidsaktiviteter.
Det synes jeg også høres ut som en god ide, så gjenstår det å se hvor mye penger det er snakk om, og hvilke fritidsaktiviteter det kommer til å gjelde.

Regjeringen vil gjennomføre barnevernsreformen og gi mer ansvar, både økonomisk og faglig, til det lokale barnevernet.
Hvor vidt det er en god eller dårlig nyhet kan avhenge av hvilken kommune du bor i.

De ønsker og at flere barnevernsinstitusjoner skal driftes av ideelle organisasjoner.  Målet er at 40 % avplassene skal driftes av ideelle innen 2025.
Her er jeg nok ikke like begeistret.  Ideelle organisasjoner er selvsagt bedre enn rent kommersielle aktører, men jeg mener at det å drifte barnevernsinstitusjoner bør være en offentlig oppgave.

De ønsker å innføre kompetansekrav og autorisasjon i det kommunale barnevernet.  Det er bra.  Barnevernet trenger kompetente folk.  Så får vi håpe de får folk med rett kompetanse, også kompetanse innen empati og medfølelse.  De vil og sikre et kompetanse- og kvalitetsløft i barnevernet.

Det skal være åpenhet om innhold, kvalitet og pris i barnevernstilbudet.  Kommunene skal og stå fritt kunne velge hvilken barnevernsinstitusjon de vil benytte ut fra en vurdering av kvalitet, pris og det enkeltes barns beste.
Så det var her forbrukerrettighetene kom inn?  Kommunen so forbruker av barnevernstjenester skal ha rett til å vektlegge pris somen av kriteriene når de bestemmer seg for hvilken privat barnevernsinstitusjon de ønsker å velge.  Hvilken velferdsprofitør som skal få sugerør ned i den kommunale pengesekken.  Denne problemstillingen kunne være løst hvis det offentlige driftet barnevernsinstitusjonene selv, og ved hjelp av offentlig styring påså at pengene ble brukt mest mulig hensiktsmessig.

Så litt positivt igjen.
De vil utvide retten til ettervern for barneverns barn fra 23 til 25 år. Det er bra. Ungdommen trenger lengre oppfølging og støtte nå enn tidligere, og det er ikke uvanlig i dagens samfunn at unge voksne får hjelp og støtte hjemmefra til de er 25. Flott at også barnevernsbarn også kan få litt mykere overgang inn i de voksnes rekker.

Det er mange punkter som sier hva regjeringen har tenkt å utrede, styrke, følge opp osv, som i grunn er lite forpliktende og for det meste fine ord på glansa papir.  Når man ikke har konkrete formuleringer blir det hele litt ullent.  Så jeg er ikke så opptatt av disse punktene..   Men noen punkt er veldig konkrete.

De vil utvide åpningstiden på polet fra klokka 15 til klokka 16 på lørdager.  Et virkelig godt familiepolitisk virkemiddel der altså-

I morgen vil jeg ta for meg justispolitikken til den første borgerlige flertallsregjeringen siden Kåre Willochs glansdager.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Jaja, polet gir jeg blanke i, selv om jeg er blå ( blå med røde og grønne prikker, tenker jeg vi sier. Dermed ikke spesielt trofast som velger, for jeg varierer partiene og synes nok noen skulle ta det beste fra de ulike partiene og smøre det sammen i et nytt parti. Bare fordi det er så mye surr hos dem alle). Jeg er forøvrig avholds når det kommer til alkohol. Det er det gode grunner til, så Frp kan ryke og reise med de uinteressante småsakene. Lakrispiper…Vel, vi hadde sjokoladesigaretter i min barndom. I kopier av Camel- eller Marlboropakke. Aldersgrense for kjøp av tobakksvarer var 15 år. Jeg er her fremdeles….

      Barnevernet er jeg superskeptisk til. Man burde luket ut alle med mer eller mindre psykopatiske trekk der, så kanskje en del hadde bedret seg. Det er altfor mange drittsaker der de tviholder på sitt for ikke å innømme at de tabbet seg. Det ødelegger mye, for det gjør de gode sakene usynlige, og oppi er det barn og foreldre som møter stor urett. Det har vært mange saker lokalt, og mye tull. Nå kommer det jo stadig nye, yngre til med friskt syn og utdannelse ,så de gamle, ikke så altfor flinke kjerringene trer vel av etterhvert. Liten by, så her er det gjennomsiktig. 🙂
      Ellers enig i at private ikke bør ha barnevernsbarn på oppbevaring. Barnevernet har hatt en tendens til å la private ta seg av de verste ( de med veldig utagerende adferd), og det er lite hjelp, kun oppbevaring for å tjene penger. Jeg bor i den landsdelen som har vært brukt i årevis til lagring av ungdommer fra andre kanter av landet. Det er ikke spesielt blå politikk, det har vært sånn i mange, mange år, under de røde også. Noen har hatt for stor makt innenfor barnevernsetaten. Barnevernet burde aldri begynt med det der uten å kvalitetssikre hjelpen til ungdommene. Det virker som de har vært fornøyde med å kvitte seg med problemungdom på den måten. Hva har vi fått? Alvorlig psykisk syke barn som dreper.. det er helt sykt, egentlig. Nå roper barnevernet på mer penger, men de må da kunne hente inn mye fra dem som har stor profitt på denne “handelen” med barn.
      Så, jeg er ikke særlig imponert over norsk barnevern, uansett hva slags farge regjeringer har hatt. Barne-og ungdomspsykiatrien må også styrkes kraftig. Egentlig hele psykiatrien, – den er for dårlig. Har stått midt oppi mye i årevis som pårørende, så jeg vet at det er for dårlig.
      Å, det er godt å lire av seg. Takk! Skal holde klappa nå, ellers blir det en meter tekst her. 🙂 Sovetid.

      1. Tusen takk for bra kommentar. Nå ble jeg oppriktig glad. Noen leser det jeg skriver, og reagerer.

        Jeg liker et glass rødvin, men at polet er oppe til 15 eller 16 på lørdager er uviktig. Og syns det er betenkelig at det står i det kapittelet som omhandler familiepolitikk….

        Husker og sjokolade sigarettene i Camel pakke. Jeg syns de var kule, men har aldri begynt å røyke av den grunn.

        Jeg har og en sunn skepsis til barnevernet. Mange maktmennesker der som nyter å ha makt over mennesker i krise. Har fulgt en sak tett gjennom mange år. Familie i omgangskretsen. Jeg er ikke uenig i at barnevernet kom på banen, men jeg er uenig i hvordan de opptrådte og hvilke virkemidler de brukte. Noen sitter igjen med alvorlige sår på sjelen i dag. Både barn og forelder.
        Det har og vært vondt å oppleve at maktmenneskene lager sine egne sannheter.
        Jeg er i mot velferdsprofitører i de fleste bransjer. Men det provoserer meg ekstra sterkt i barnevernssaker. At noen skal sope inn masse offentlige penger på å oppbevare barn i en vanskelig situasjon uten å gi de den hjelp de trenger.Det er ren oppbevaring uten noen form for behandling.
        Enig og at man trenger mer penger i psykiatrien, og at de må brukes riktig.

        Ha en god søndag, og takk for at du leser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg