Ettbarnspolitikk og fosterreduksjon….

 

Vaker helt rundt bunnen av bloggtoppmista. Altså rett under 100. plassen.  Det ser jeg av statistikken min. Toppbloggere som Sophie Elise skriver om politiske spørsmål og går til frontalangrep på den borgerlige flertallsregjeringen.  Kanskje har jeg nådd et par delmål? Da gjenstår det bare å få alle til å stemme Rødt.
Men jeg har god tid. Valget er ikke før 9. september.

Sophie Elise fortsetter sin politiske argumentasjon i går og forsvarer sitt standpunkt. Det er bra.  Men da er det kanskje på tide med debatt?
For selv om jeg synes det er kjempeflott at Sophie Elise tar opp politiske problemstillinger og går til angrep på regjeringen, så deler jeg ikke hennes standpunkt.  Misforstå meg rett, det der med å være kritisk til den sittende regjering er vi enige om. Det er mer temaet abort vi er uenige om.
Det jeg forfekter i denne saken er MITT standpunkt. Rødt ser litt anderledes på det. Det er greit. Man finner aldri et parti man er 100% enig med.

Vel tilbake til abortsaken. Jeg er i prinsippet i mot abort. For meg starter et liv ved unnfangelse, så for meg er abort foster-drap.  Og forståelig nok er jeg i mot drap.
Før hordene begynner å rope korsfest, korsfest vil jeg på det sterkeste understreke at  jeg ikke ønsker meg tilbake til strikkepinnene og nemndenes tidsalder. Jeg synes abortloven fungerer forholdsvis greit i dag. Abortspørsmålet er for meg i grunn mer etisk, enn juridisk. Jeg ville ikke ta abort, men jeg vil ikke dømme de som velger det. Jeg håper det sjeldent er et lett valg.

Selvsagt finnes det gode grunner til abort.
Barn bør ikke få barn.  Så et uønsket svangerskap hos en 14 åring er en god grunn til abort.
Samme hvor moden 14 åringen er, så har det juridisk sett foregått et lovbrudd når en 14 åring blir gravid.  Uønsket svangerskap på grunn av kriminell handling bør i de fleste tilfelle føre til abort.
Det finnes mange andre tungtveiende grunner, Og de rette til å ta avgjørelsen om abort eller ikke abort bør være paret som er gravide. Men for par som ikke ønsker graviditet er det relativt lett i dagens samfunn å unngå det,   Noen bruker abort som prevensjon,  det mener jeg blir feil.

Den medisinske utviklingen har gått videre siden abortloven ble vedtatt.  Mulighet for fosterreduksjon er en del av denne utviklingen.  Og for meg blir spørsmålet om fosterreduksjon en etisk problemstilling.  For hvis forholdene ligger til rette for at du kan få barn, og du selv ønsker det, hvorfor skal du da ta abort?
Ja da. Jeg skjønner at det er forskjell på å bære frem to barn mot å bære frem ett.  Stor forskjell.  Og da tenker jeg mest på de 20 årene etter fødselen, og ikke de 9 månedene barna er i Mammas mage.
Men når forholdene ligger til rette for barn, hvordan kan du da nekte ditt eget barn retten til livet bare fordi du ikke helt hadde tenkt deg to barn nå?

I dagens samfunn er mange opptatt av å designe sitt eget perfekte liv.
Vi putter silikon i puppene, og tar det ut igjen et par år senere, alt etter hva trender og motebildet tilsier.
Vi fikser lepper og lår, og passer på at Kähler vasen  med friske roser kommer med i høyre hjørne av Instagram oppdateringen som viser fredagstacoen.
Vi ønsker oss ett barn, og fjerner nummer to som melder sin ankomst like lett som vi kvitter oss med silikon og den stygge vasen fra nille som vi fikk i julegave fra grand-tante Gunda.
Hva er neste gode grunn for abort? Feil kjønn? Feil hårfarge?
Hva er forskjellen på å velge vekk en tvilling for å designe den familien man ønsker og selektiv abort av jenter som man så i Kina under ettbarnspolitikken?

Som sagt, jeg fordømmer ingen som har tatt abort, heller ikke fosterreduksjon.  Jeg lever godt med den abortloven vi har i dag, og ser ingen behov verken for innstramninger eller utvidelser.  Men jeg ser at dagens abortlovgivning og praktisering reiser noen etiske problemstillinger det er verdt å reflektere litt over.

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg