Hodet på Heggen kirke

Et lite steinhode er murt inn i det nordvestre hjørnet på Heggen kirke i Modum.

Hodet er et mannshode med rundt, luelignende hodeplagg, høytsittende ører, dyptliggende øyne, rett nese, store, noe hengende kinn, smale mustasjer som går ned på hver side av haken. På den andre siden av stenen sitter en seksbladsrosett omgitt av dobbelt sirkel.

Leser jeg på Norskekirker.no.  Bedre kan det vanskelig beskrives.

Sagnet skal ha det til at hvis du løper 7 ganger rundt kirken ved midnatt så vil hodet geipe til deg. Det var i det minste det guiden vår i Heggen kirke….sa her om dagen.  Dette måtte selvfølgelig kjerringa finne ut mer om.

Ville hodet virkelig geipe til meg hvis jeg løp 7 ganger rundt kirken ved midnatt?  “Hvis du klarer å løpe 7 ganger rundt kirken,  uansett tid på døgnet vil du halusinere og du kan ikke regnes som et sannhetsvitne” humrer Gamle Gubben Grå.
Han har et poeng der. Ville det holde med litt rask haltende gange, eller ville det bare få hodet til å trekke på smilebåndet?  Vel bare en måte å finne ut det på.  “Møt meg ved kirken litt før midnatt” sa jeg til Gubben.

“Det står og her at hvis du hugger av hodet vil det gro ut igjen” sa Gamle Gubben Grå. Han satt og leste fra mobilen sin.. “Har du med øks?” Gubben så litt betenkt ut da jeg parkerte utenfor kirken en snau halvtime før midnatt.  Kanskje var han redd for å bli et hode kortere og liksom finne sitt hvilested her oppe ved kirken Aldri godt å vite hva denne kjerringa kan finne på.
“Nei.” sa jeg og ristet bestemt på hodet. “Rødt politiker vandaliserer kirke med øks er liksom ikke en overskrift vi trenger I valgkampen” 

Jeg åpnet bildøra for å gå ut.  Gamle Gubben Grå satt like rolig og leste videre.
“Det står også her at svart-fargen kommer tilbake hvis du vasker den vekk eller maler over den.  Det er noe magisk med dette hodet.”
“Det mysteriet har jeg alt løst” sa jeg og forlot bilen. “Hodet er laget av en steintype som blant annet finnes her på Øståsen i Modum.  Svartfargen kommer av svartmose. Hvis du skraper den vekk kommer den raskt tilbake.  Hvis du maler den hvit med kalk, som jo er den malingen man bruker på hvite steinkirker vil det bare gi mosen næring.  Kalk er som gro-næring å regne for svartmose.”
Jeg smalt igjen bildøra og gikk med raske skritt mot kirkegården. Nå ville jeg se om hodet kom til å geipe til meg.

Sånn så jeg det hele for meg.  Men tror dere Gamle Gubben Grå ville bli med meg på en nattlig tur til en kirkegård? Niks. Han så bare dumt på meg der vi satt i kurvstolene på trammen og så kveldssola farge himmelen rød sent en torsdagskveld. Jeg får aldri vite om steinhodet ville ha geipa til meg – eller om det rett og slett hadde gått latterkrampe.

3 kommentarer
      1. Jeg fikk han ikke med meg. Ikke en gang som fotograf. Nå ligger Heggen kirke et stykke unna Drømmehuset da. Men hva har 30 km hver vei ådi når man kanskje kan se et mosebefengt steinhode geipe?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg