Hva er egentlig et menneske laget av?

Jeg er på 24. plass på bloggtopplista. Jeg hadde 1.599 sidevisninger i går.  Jeg får så utrolig mange kommentarer på innleggene mine fra engasjerte lesere. Det setter jeg utrolig stor pris på.  Både ros og ris blir lest og vurdert.  Jeg prøver å svare de fleste.  Ligger litt på etterskudd. Håper dere bærer over med meg.

I går fikk jeg en hyggelig melding fra firmenningen min, Hanne Beate. Ei dame jeg har kjent siden 1979, og som da selvsagt har kjent meg like lenge.

Gratulerer med flott plassering, og ny rekord? Kokkejævel er ganske så hårsår, men har får deg oppover lista, og vi som kjenner deg vet at innleggene din ikke er vondt ment. God ferie! 😀

Det varte ikke lenge før Hanne Beate fikk svar på kommentaren, men ikke fra meg.  Nei den bloggeren som lå på toppen skulle tydeligvis ha seg frabedt at noen skrev noe hyggelig til meg, og sendte av en kommentar som kan gi ei litt rolig, stille dame som Hanne Beate bakoversveis!

Som svar til Hanne Beate.

Bare det å kalle en person som blir hetset, eller kritisert som dere kaller det, 20-25 ganger hver eneste måned, måned etter måned, av en og samme person for hårsår sier vel egentlig det meste. Og når du skriver nedsettende så ofte, både i egen blogg og kommentarfelt, til og med når du kommentarer ANDRES blogger, om et annet menneske så om det ikke er vondt ment så er det i alle fall ikke godt ment.

Ja, jeg vet jeg gir denne mobbebloggen blest med mine kommentarer, og det plager meg, men av og til må man bare sette en grense og si at dette er faktisk ikke greit. Jeg hadde ALDRI godtatt at min egen datter på daglig basis rakket ned, unnskyld kritiserte, et og samme menneske så lenge.

Men for guds skyld, forsvar henne bare dere som kjenner henne. Hun er sikkert trivelig.

Slik oppførsel synes jeg ikke er OK i det hele tatt!! Det gjør meg trist, og litt forbanna. Mest trist.  Og jeg spør meg; Hva er egentlig et menneske laget av?

Jeg har det egentlig ikke så bra for tiden. Deilig med ferie.  Hadde en utrolig hyggelig ettermiddag samme med storfamilien i går, godt å se alle igjen.   Men som jeg skrev om i innlegget  Et aldri så lite sammenbrudd… så er det noe som plager meg, som ligger bak og murrer og som gjør at jeg til tider sliter med litt tankekjør.
Det var kanskje dumt av meg å dele dette på bloggen. Vise meg sårbar.  For ved første mulighet etter at det innlegget ble publisert startet noen den rene hetskampanje mot meg. Og jeg spør meg selv Hva er egentlig et menneske laget av? 

Jeg har tenkt å bruke ferien til å samle hverdagslykke.  Være til stede i nuet.  Nyte øyeblikket.  Senke skuldrene og ta pause fra tankekjøret.  Føle meg lykkelig, om ikke konstant så i det minste i små øyeblikk.
Men øker trykket og de negative kommentarene, fortsetter å hagle over uskyldige venner i kommentarfeltene på min blogg. kan det hende tankekjøret blir så sterkt at jeg må oppsøke fastlegen.   Jeg  er i utgangspunktet psykisk sterk.  Har opplevd mye i mitt liv, og vet at jeg takler psykisk press godt.  Men akkurat nå er det litt mye., selv for meg.
Dumt av meg kanskje å fortelle om mine svake punkter, når noen tydeligvis ønsker å såre meg, kneble meg, knuse meg.
Noen ønsker å fremstille meg som en mobber. Men hvem er egentlig mobbeofferet her?

Gamle Gubben Grå har stått opp og sitter morgentrøtt og glipper med øynene med den første kaffekoppen. Jeg spør han om jeg får en klem.  Han smiler og spør om jeg har fortjent det før han gir meg en god klem med et ubarbert gubbekinn. Jeg minner han om at vi har en avtale om at vi skal gi hverandre klemmer når vi fortjener det minst, for det er ofte da vi trenger de mest.
I dag trengte jeg en klem.

Som alle mennesker har jeg gjort mange feil. Jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg heller ikke alltid klarer å lære av feilene jeg har gjort.  Har jeg såret noen, ønsker jeg å be om unnskyldning.
Jeg forstår at for enkelte som blir voksne i dag er man så vant til nesegrus beundring og heiagjeng for alt man foretar seg, vil enhver kritisk bemerkning fort bli sett på som mobbing og hetsing. Men er enhver kritisk røst egentlig hets?

Det har skjedd noe med meg de siste rene.  Jeg har blitt mer introvert.  Var til sånn personlighetstest, finne mine styrker og svakheter for en tid tilbake.  Da hadde jeg endret  de grunnleggende personlighetstrekkene fra sist jeg tok en slik test for rundt 10 år siden.  Ikke så mye.  Men jeg har blitt mer introvert. Mer tenkende,  mer reflekterende.

Hva er egentlig et menneske laget av?

 

25 kommentarer
    1. Hold frem som du stevner du ! Blogger man, stikker man jo nesa si fram og får både ris og ros 🙄 sånn er det jo bare…. vi er like gamle vi to, og jeg kjenner meg ofte igjen i det du skriver . Leser bloggen din hver dag, og syns du har mye « å melde» . Stor klem og god søndag 🤗

    2. Synd du ikke har det så bra om dagen. Jeg håper sommeren og litt fri får ladet batteriene, og at tankekjøret får roet seg. Jeg gleder meg selv til litt ferie, for det har vært mye jobb-kjør på meg de siste månedene. Ha en fin søndag Brit <3

    3. Hehe, ja jeg så at han reagerte på kommentaren min, og likte tydeligvis ikke at jeg kalte han hårsår. Litt usikker på hva han mente med at jeg skriver nedsettende både på egen blogg og i kommentarfelt når jeg ikke har noen egen blogg. 😉 Det jeg reagerer på er at han kaller bloggen din for en mobbeblogg, når å mobbe andre er det siste du ville ha gjort! Litt kritikk må han da tåle, og om han mener det er mobbing så vet han ikke hva mobbing er.
      Du må ikke bekymre deg for meg altså, for syntes det hele var litt komisk. Håper du får samlet litt krefter i ferien, og at du klarer å legge vekk det du måtte tenke på.♥️

    4. Det er vanskelig å forstå hvordan kokken gikk fra å lese bloggen din som hysterisk morsom satire, til mobbing. Jeg gikk tilbake til innlegget han opprinnelig skrev om deg, og da gledet han seg til å se hvordan Sophia Elise skulle skulle få «gjennomgå» den dagen, siden hun hadde overtatt tronen fra ham. Så han forstod konseptet fra start, men et sted på veien har noe skjedd. Og jeg tror ikke det handler om deg, men kanskje lurt å la ham være i fred en periode. Jeg liker begge bloggene, så dumt at det skal bli sånn. God ferie!

        1. Kanskje ved å spinne videre på tema men være veldig bevisst på å ikke nevne bloggeren de dagene han er på toppen?

        2. Synd hvis du “lar ham få fred”.
          Da har han på en måte “truet deg til taushet”, ved å fortelle i klartekst at han gir deg ubehag hvis du blogger om ham i en kritisk tone.
          Tror også du mister lesere – jeg for min del følger deg nettopp på grunn av de artige sleivsparkene mot den som troner på toppen, uansett om det er Kokkejævel eller noen andre 🙂

    5. Jeg tror du er laget i av “hel ved” 🙂 Du har også lov til å være sliten og det du skriver om når man trenger klemmer, er så sant, så sant. Ta vare på deg selv og gubbe grå. Gjør noe gøy. Ta en roadtrip, nyt varme dager og hverandre. Klem.

      1. Jeg skal nyte sommeren og ferien minutt for minutt. I dag har det bestått av å slumre under et pledd sammen med Charlie Chihuahua mens jeg har hørt på regnet som trommer ned utenfor terrassebord.

    6. Skriver man blogg stiller man seg lagelig til for hugg, det tror jeg både du og kokken er fullt inneforstått med. Dere viser begge sårbarhet og ærlighet, er «ekte mennesker», det er derfor mange leser deres innlegg, så det er bare trist at det skal bli sånn det har blitt nå, dere blir jo bare lei dere begge to! Ta en pause og gjør bare det du virkelig har lyst til! 👍🏻😊

    7. Fra en “mobbeblogger” til en annen: Du kan ikke ta dette personlig. Mange toppbloggere gjør det de gjør fordi de har et stort behov for å bli sett og anerkjent. Kanskje noe mangler i livet deres, kanskje sliter de med selvfølelsen, kanskje har de mistet bakkekontakten, ikke vet jeg. Men sannheten er at i det øyeblikket kommentarene og tilbakemeldingene går fra hjerter og “fine du” til kritikk, tar de det fryktelig personlig. Det hjelper ikke om det er humoristisk, skråblikk eller satire, det går i sekken “hat” alt sammen. Hev deg over det, ta en pause hvis du må. Blogging skal være gøy! God ferie!

      1. Noen pause blir det ikke. Og blogging er gøy.
        Kan jo krysse fingrene og håpe på at det er noen andre på toppen et par dager. Skriver jo bare om toppbloggeren. er du nummer to, leser jeg sjelden bloggen

    8. Nå har jeg lest mange av innleggene dine, og jeg finner ingenting hverken hetsende eller ufint. Synes det er en fin blanding av personlig og skråblikk på dagens toppblogg.
      Bare fortsett du, så får bare han der kokkekaren sitte å sutre over at ikke alle sender bare hjerter og fjaseord. Jeg vet hvilke av bloggene jeg vil lese fremover. Prøvde en periode å lese kokken sin, men det var så mye navlelo på repeat at jeg ble drittlei ganske kjapt. Ingen har det verre enn en kokk i Nord!!!!

        1. Nei, du er ikke ufin. Men du var litt slem og kalte det han skrev for møl. Det var ikke greitt, men svaret han kom med var neimen heller ikke greitt. Jeg følger dere begge sånn jevnlig . Ha en riktig fin ferie .

    9. Fortsett å blogge om kokken, jeg synes du får frem budskap på en artig måte😄Han må da bare sutre så mye han vil, såpass må man tåle når man stikker seg frem. Og mange som deler ditt syn. Riktig god ferie🥰

    10. Huff så leit at det skal være så mye sjau med dette her. Nå rekker jeg sjelden å lese toppbloggerne, siden jeg har så mange småbloggere jeg følger og liker å lese hos, så jeg har ikke fått med meg så mye av dette her. Men alltid leit når det skal bli sånn uansett.
      Og ekstra leit at du har så mye tankekjør også, det blir jo ikke noe bedre da liksom. Men jeg håper du får tatt deg inn litt, og sortert tankene. Har så mye tankekjør selv for tiden, at jeg skjønner godt hvordan du har det. Og det er jammen ikke lett.
      Løsningen for meg har blitt å se Dynastiet på Netflix. Der er det jo også masse drama, men greit å vite at det er oppdiktet 🙂 Det tar i alle fall bort alle vanskelige tanker for en stakket stund 🙂
      Ta godt vare på deg selv ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg