Hvor ble det av likestillinga?

Noen ganger tror jeg enkelte har dratt den røde nisselue så langt ned i panna at den skygger for gangsynet. Sist jeg sjekka kalenderen på kjøkkenveggen nærma vi oss slutten av 2020. GPS koordinatorene tilsier at jeg befinner meg i et land som vi som bor her ynder å se på som et av verdens mest likestilte.

Jeg er ikke noe rød-strømpe, betegner ikke meg selv som feminist. Jeg bedømmer en persons kvalifikasjoner og egenskaper ut fra langt andre kriterier enn om vedkommende har utover- eller innover-tiss. Og for meg er det faktisk den største forskjellen mellom menn og kvinner.

Kvinner blir mødre. Menn blir fedre. Og i mitt hode er de to like viktige for et barn. Men mens ingen stiller spørsmål om en småbarnsfar viser at han vil opp og frem, får en mor med små barn stadig spørsmål om hun er sikker på at hun har kapasitet til å påta seg oppgaven.

Det er forkledd som velmenende omtanke, men er egentlig ikke annet enn kald og kynisk kvinneundertrykking og hersketeknikk. Brukt for å forsikre seg om at kvinnen blir der hun hører hjemme. Ved kjøkkenbenken!

Det som gjør at jeg tar til tastaturet denne gangen er at utsagnet ikke kom fra en mannssjåvinist i kjellerstua til mamma, eller en overklasse-gubbe med litt konservativt for ikke å si forhistorisk kvinnesyn.  Nei utsagnet kom ikke bare fra en men to menn som nok vil hevde at de er for likestilling.  Ja, jeg ser ikke bort fra at de har trilla barnevogn i opp til flere 8.mars-tog på 70-tallet.

Teori og praksis er ofte to ting. Det hjelper lite å være for likestilling hvis man mener at ammende kvinner liksom bør ha nok med det, å amme. Og derfor bør overlate andre viktige oppgaver til de som best kan ta seg av slikt. Ja, altså menn.

Kvinner ammer og menn tar seg av styrer og stell.  Grei arbeidsdeling? Nei, det har selvsagt ikke noe i mot at unge kvinner tar på seg oppgaver, bare de utfører de som en mann eller i det minste hopper når de menn som virkelig bestemmer sier “Hopp”.

Nei mine herrer, gå litt i dere selv og dine egne holdninger. Vi skriver 2020 på kalenderen. La kvinner delta på kvinners premisser. La de delta selv om det henger en unge i puppen. Digitale møter er kanskje mer barnevennlig enn fysiske møter. De er ofte også både kortere og mer konstruktive. Mange kvinner liker effektivitet.

Reell likestilling får vi ikke før vi slutter å definere et medmenneske ut fra kjønn. Da jeg la ut lista til Rødt i Buskerud nå til Stortingsvalget fikk jeg mange gratulasjoner og lykkeønskninger – og det samme spørsmålet opp til flere ganger. Hvorfor har dere tre kvinner på topp? Jeg kan selvsagt ikke svare for nominasjonskomiteen sine vurderinger, men jeg håper at de har tatt andre hensyn og lagt andre kriterier til grunn enn kun kjønn. Jeg skulle ønske vi snart var like lite opptatt av kjønn som vi er av høyde eller øyenfarge.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Så utrolig bra skrevet. Jeg er så glad for at de rundt meg ikke er sånn. At jeg er et menneske og ikke er stemplet som den kvinnen du beskriver som hører til på kjøkkenet eller ikke er nyttig til andre ting. For jeg kan gjøre så mye mer. Kvinner er utrolig dyktige, sterke og mange har bein i nesa.

    2. Du er jo feminist til fingerspissene! Feminisme er en teori som handler om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene. Hvis vi tror at kvinner og menn er like mye verdt er vi feminister. 💃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg