Hvor vanskelig skal det være….

Som tillitsvalgt reiser jeg en del mellom de fire sykehusene som foretaket består av. Og jeg skriver reiseregninger. Jeg skriver da selvsagt reiseregninger for reiser jeg har gjort, for møter jeg ar deltatt på. Har et møte blitt avlyst, eller jeg av forskjellige grunner ikke har deltatt, sender jeg selvsagt ikke reiseregning.  Virker ganske enkelt, ikke sant?

Nok en gang har Aftenposten avslørt at en stortingsrepresentant ikke synes reiseregning skriving er like enkelt.
Nok en gang er en stortingsrepresentant tatt for å ha fått utbetalt godtgjørelser for reiser som ikke er gjort og eller reiser som ikke har noe med jobben som Stortingsrepresentant å gjøre.  Det er nummer tre nå på en liten stund. Og alle er avslørt av Aftenposten.

Hvor vanskelig kan det være?
Er du på hytta til din egen familie, kan jeg forstå at det kanskje ikke alltid føles som en ferie.  Ofte er det mye arbeid som skal utføres på ei hytte. Både snekring og maling. Og husarbeidet er ofte enda mer arbeid, i det minste om en som oss har hytte uten innlagt strøm og vann.  Men det burde demre for noen og en hver at hytteturen har lite med vervet som stortingsrepresentant å gjøre, og at det ikke er fellesskapet som skal dekke reiseregninga.
Samme gjelder ved foreldres 60 års dag. Hjelper ikke om du synes det er litt av en jobb å være sammen med slekta, og du i all vennskapelighet slo av en prat med hotelldirektøren i resepsjonen.

Rødt har nå levert et forslag stortinget.
Forslaget går ut på at stortingets administrasjon nå må gå gjennom alle reiseregningene til stortingsrepresentantene for å finne alle som skriver reiseregning med gaffel.  Dette er en jobb som jo strengt tatt bør gjøres av andre, gjerne innleide byråer, enn Aftenposten. For når Aftenposten med sin gjennomgang til nå har avdekket tre representanter, er det betimelig å spørre; Hvem og hvor mange misbruker den tillitten stortingets system legger til rette for?

Vi vet alle at det vises liten nåde for mottakere av folk som får støtte fra NAV ikke helt husker at de har en jobb, eller annen inntekt.  Hvorfor skal vi ikke være like strenge mot stortingsrepresentanter, som jo er være fremste tillitspersoner? Valgt av folket for å ivareta felleskapets interesser.

Jeg støtter helt klart Rødts syn på at her må alle granskes.

2 kommentarer
    1. Himanshu Gulati hadde i fjor et innlegg i Dagbladet med overskrift :Skaff flere kriminelle, eller driv tomme fengsler.

      Det ryktes at det kommer en egen avdeling for kriminelle politikere i et av de nye fengslene på Sørlandet. 😶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg