Kålhuer og andre grønnsaker….

Egentlig hadde jeg funnet et bilde på Internett av en mengde kålhoder til å illustrere dette innlegget. Jeg hadde studert bruksrettigheter til jeg fant et jeg kunne benytte fritt uten å kredittere eieren. Så I mine øyne må det være greit å bruke det bildet. Men så kom denne “skjennepreken” fra Vibbedille, og jeg tenkte litt mer over det.

Hvis brukerrettighetene jeg finner ikke stemmer, skal jeg da gjøre meg til tyv på grunn av et bilde av en haug kålhuer???

Jeg lette i hukommelsen, og i arkivet. Jeg har mange bilder av mye for jeg liker å fotografere, men bilder av kålhuer var det dårlig med.  Så da ble det litt fin natur da som ledsaget dette innlegget og.

Vibbedille har jo rett. Jeg ville ikke like å se mine bilder brukt ukritisk rundt om kring.  Sånn er det sikkert med andre som fotograferer og. Og når sant skal sies. De fleste fine bildene av kålhuer og andre grønnsaker er ikke knipset på to sekunder mens man passerte grønnssksdisken i matbutikken. Det er ikke ok å bare stjele de og bruke de på blogg. Det burde et hvert kålhue forstå.

Det ligger ingen kålhuer i hylla mi i kjøleskapet på treningsleiren. Jeg tror jeg skulle slite lenge for å få frem et kult bilde som ville illustrere poenget mitt på en god måte ved hjelp av den agurkbiten og den skrukkete paprikaen som ligger der. Samtidig tror jeg de jeg deler leilighet med ville tro at det hadde klikka helt for meg hvis jeg begynte å krabbe rundt på gulvet og fotografere paprikaen og agurkbiten fra alle tenkelige vinkler for å få det perfekte bilde.

Jeg skammer meg ikke over bloggen eller noe slikt, men jeg promoterer den ikke her på treningsleiren. Jeg presenterer meg ikke for nye bekjente som “Hei, jeg heter Brit. 55 år og toppblogger!”

Jeg kommer tilbake til kålhuene.

Først må jeg bare rydde vekk det jeg ser på som uviktige blogginnlegg.

Merkelig nok hadde alle de 8 bloggerne over meg på lista kommet med nye innlegg i løpet av gårsdagen. Men det er ikke alle innlegg som er like interessante av den grunn.

Mat fra bunnen har kommet med ny ukesmeny. Dagens rett spinatsuppe. Det er jeg rimelig sikker på at jeg ikke skal ha til middag.  Jeg har nemlig permisjon fra treningsleiren I morgen, og skal hjem I kveld. Da har jeg en viss innvirkning på valg av middag.

Doc og Dask, Stine Skoli og Ida Wulff reklamerer alle for klær til høst- og vintergarderoben.  Fine klær men slikt fenger liksom ikke min interesse. Det er liksom litt 2019 å ha innlegg fulle av bilder hvor man liksom poserer tilfeldig i høstens nyheter.

Dette sier jeg selvsagt i ren misunnelse over at ingen sender pakker med dunkåper i posten til meg for at jeg skal promotere varene deres.  Er det en butikk som ønsker ei skikkelig kjerring til å promotere klær i størrelse 50 -52 er jeg selvsagt ikke fremmed for tanken om litt reklamesamarbeid.  Jeg er ikke noe kålhue.

Når vi nå snakker om kålhuer må vi heller ikke glemme Kokkejævel. Han har muligens noen fine bilder av kål eller i det minste retter med kål i I den kokeboka han reklamerer for.  Jeg vet ikke. Jeg har aldri bladd i den boka og kommer aldri til å gjøre det heller.

Mer interessant enn å lese om Kokkejævels bok og vektreduksjon er det å lese at Monica Vederhus har vunnetcen kvart kilo kaffe på bingo.

Når innlegget til Monica om bingogevinsten er det som blir kåret til det tredje viktigste innlegget på bloggtoppen denne morgenen, ja da sier det noe om hvor lite interessante innleggene er.  Skjerping folkens, skal vi gjenreise blogg.no som en viktig samfunbsplattform må vi levere bedre enn dette.

Vibbedilles innlegg om opphavsrett er bra.  Slike innlegg er med på å høyne standarden her. Det er og innlegget Jeg nå skal kommentere, selve kålhue-innlegget. Nemlig innlegget til Mamma på hjul.

Mamma på hjul skriver at hun føler seg som en grønnsaker.  Og ja, Vivian. Det forstår jeg godt. Det er fort gjort å føle seg som en grønnsak når man er omgitt av kålhuer.  Vi forsøker alle å gli inn i miljøet ikke sant?

Så når du nå i det siste har fordypet deg i dokumentasjon om deg som kålhuene i forvaltningen i Betgen kommune har utarbeidet er det ikke rart at du vegeterer. Men kjære Vivian. Det er ikke deg det er noe galt med. Det er ikke du som er en grønnsaker. Du er bare omgitt av kålhuer.

Når man finner ut at kommunen har tatt en funksjonsvurdering, en såkalt Ipos vurdering uten å I det hele tatt konferere med det individet man skal vurdere…..  Ja da klarer de fleste med litt mer omløp i hodet enn et kålhue å forstå at det er noe som skurrer.

For å si det på en litt mer byråkratisk måte slik at kanskje de skarpeste av kålhuene forstår det. Ipos kartlegging skal utføres i tett samarbeid med brukeren.  Det kalles brukermedvirkning og er faktisk lovpålagt i pasient- og brukerrettighetsloven.

Det positive i kålhuenes hodeløse handling er selvsagt at de ved denne Iposregistreringen helt klart dokumenterer sin uforstand og sin inkompetanse.  Det er slike dokumenter en god advokat vil gni seg i hendene over å finne.  Bevis på kålhuenes feil som ikke kan bortforklares med misforståelser.

Så slapp av Vivian. Du er i høyeste grad et menneske som mentalt og kognitivt er på et høyt nivå.  Du er langt fra en grønnsak. Det er det kåkhuene som hevder noe annet som er.

 

2 kommentarer
    1. Eg håper såååå INDERLIG at de kålhuene der blir putta i ei diger fårikålgryte og fortært!
      Gleder meg stort på Vivian sine vegne, og du?? Eg gleder meg til den boka di, har du lagt ut forhåndbestilling ennå eller? Skriv meg på fort som f!

      Lag deg flotters dag 🙂
      Vibbedille 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg