La oss snakke om kropp……

I går skrev jeg innlegget Du skal få slippe å vente til onsdag……. hvor jeg kommenterer innlegget  https://kokkejaevel.blogg.no/vent-til-onsdag.htmlinne hos Kokkejævel.   Kanskje gikk jeg over streken da jeg skrev at

 “bildet av underlivet til Kokkejævel, med reke-truse blekfeit, hårete gubbe-mage og navle-lo ble jeg kvalm, virkelig kvalm.”

Det beklager jeg i så fall.

I dag spør nemlig Kokkejævel Hvorfor flirer de av kroppen min og ikke av trusa? og så poster han det samme bilde en gang til.

Om det var trusa eller kroppen eller begge deler som fikk meg til å reagere vet jeg ikke. Det var vel helhetsinntrykket.  Og når det er sagt, JA, jeg er glad for at trusa var med på bildet.

Jeg hadde reagert på nøyaktig samme måte om det hadde vært underlivet til en radmager ungdom med markert hofteparti og uten et eneste mage-hår som hadde dukket opp på skjermen.  Kall meg gjerne prippen, men hva er vitsen med å vise frem området mellom navle og knær for å selge reinkjøtt og spekemat?

Mitt innlegg handlet ikke om antall kilo Kokkejævel måtte ha på kroppen.  Det er meg revnende likegyldig, og  jeg tror jeg veier mer enn han, så hvem er jeg i så fal til å snakke?  Jeg er ei diger dundre som selv om jeg har gått ned 20 kilo det siste året fremdeles veier godt over 100 kilo.

Poenget mitt var altså ikke at man ikke skal være glad i og stolt av den kroppen man har, men at man ikke bør spille på kropp for å selge varer. Det var vel på 50-tallet man sluttet med å la damer i bikini pryde bilpanser for å selge biler.  Blir det ikke noe av det samme når man spiller på sex og kropp for å selge pølse?

Hadde Kokkejævel latt seg avbilde i boxer mens han pusser tenna og skrev om tann-hygiene hadde jeg ikke reagert. Det er settingen ikke formen på kroppen jeg reagerer på.

Når jeg skriver at jeg ble kvalm, og jeg ble det, er det fordi jeg ikke liker å få servert et underliv med overskriften “Du må vente til onsdag ” når jeg er inne på blogg.no.  Det handler ikke om kroppshysteri og kroppspress. For meg handler det om noe så gammeldags som…..  anstendighet.

At noen i mitt kommentarfelt kommenterte at de synes synd på barna hans og skriver noe nedsettende om utstyret hans beklager jeg. Jeg burde ha slettet kommentaren raskere. Det var med på å dreie debatten i feil retning.  For jeg ønsket ingen debatt om detaljene på bildet, men på bruk av bildet i den sammenhengen det ble brukt.

Jeg synes det er fint at folk byr på seg selv og viser frem et mangfold av kropper der det er naturlig. Men jeg finner det ikke naturlig å poste et bilde av hoftepartier for å selge mat.

Hadde folk synes det var ok om jeg ikledde meg rød bh og rød stringtruse for å promotere Rødt sitt utmerkede politikk?  (Der fikk du noen bilder i hodet du skal slite med å bli kvitt, tenker jeg.)

Mine tanker går i likhet med Kokkejævel til skolegården. Når Norges mest profilerte blogger poster bilder av kroppen sin fra låra til navlen, hvorfor skal ikke Berit i 4. klasse poste slike bilder på sin blogg, eller sende slike bilder til han “gutten på 12” som hun har blitt kjent med på nett?

Det handler om å være gode rollemodeller.  Berit i 4. klasse ville sikkert også oppnå klikk på slike bilder,….

Jeg veier godt over 100 kilo. Jeg skammer meg overhode ikke over kroppen min. ‘En får væra som en vart når en ikke blei som en sku” som Gamle-Ordføreren sa til meg en gang. (Jeg tror ikke vi snakket om kropp.)  Men jeg har ikke behov for å bruke bilder verken av kløft eller sprekk for å fremme budskapet mitt.

At jeg mener at man ikke skal spille på kropp og sex i reklame gir meg kanskje i enkeltes øyne et holdningsproblem. Vel dem om det   Jeg vil likevel forbeholder meg retten til å ha den holdningen.

For dette handler ikke om størrelsen på kroppen, om antall kilo, fett eller valker.  Det handler om å vise et bilde av partiet fra knærne til navlen for å oppnå klikk.  Det synes jeg ikke er ok, uansett hvilken blogger som gjør det.

 

 

20 kommentarer
    1. Jeg er så hjertens enig med deg! Hva i all verden har et bilde av noen i undertøyet, uansett størrelse, kjønn og alder å gjøre i en slik setting? For meg blir det bare dumt og meningsløst! Jeg har sluttet å lese denne bloggen som er øverst på lista, men måtte gå inn og lese et par innlegg her på morgenkvisten. Må bare si at beslutningen om å ikke lese den, står ved lag fortsatt! Og den hallelujastemningen i kommentarfeltet der, samt nedrakking av de som ikke er like frelst, den frister meg rett og slett ikke.

    2. Jeg synes egentlig det hadde vært ganske gøy og tøft om du hadde stilt i rød BH og stringtruse for å promotere Rødt sin politikk 😀
      Om ledelsen i Rødt er enig med meg, veit jeg ikke… 🙂

    3. Selge mat i undertøy hører ikke hjemme noe sted! Har lært at når man er i syden og skal spise så kler man på seg og ikke av seg!
      Masse poeng til deg….men kropp selger for gamle tanter som leser bloggen! Jeg er ingen gammel dame…ler! Så leser den ikke!

    4. Selv om jeg syntes gårsdagens innlegg var et morsomt uttrykk for hva du mener om å spille på kropp, syntes det absolutt viktig å komme med denne oppklaringen nå i etterkant. For de som ikke har kjennskap til deg og hva du står for, er avsnittet du refererer til unektelig utformet på en slik måte at det syntes å være utseendet du refererer til, og da blir det jo brått en veldig ugrei forståelse av det som blir sagt her 😉

    5. Jo, nei, her har noen ikke gjort markedsføringsleksa si. Jeg har besøkt kokken for å få solid bakgrunn for egne meninger. Det virker jo faktisk mot sin hensikt. Blir ingen netthandel på meg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg