Mail fra Kagge forlag

Dere som har fulgt med på denne bloggen en stund vet at jeg liksom har gått og ventet på en henvendelse fra Kagge forlag.  Jeg mener det må da bare være et tidsspørsmål før forlaget tar kontakt og trygler denne kjerringa om å gi ut bok.

Og i dag, i dag var ventetiden endelig (nesten) over.
For i dag fikk jeg mail fra en forfatter som skal gi ut bok på Kagge forlag til neste år.  (Ja, litt nedtur.  Det er jo jeg som skal gi ut bok. ) Denne forfatteren, spurte om tillatelse til å sitere meg og bloggen min i en bok hun skriver om kvinnehistorie.

Jeg mener  når man blir skrevet inn i historiebøkene allerede mens man er i sin beste alder, ja da har man oppnådd noe stort. Nå var det egentlig ikke meg, men Datteren forfatteren ønsket å sittere. Et sitat jeg fortalte om i blogginnlegget “Mamma, kan en mann bli statsminister???”som jeg skrev i 2017.

Tenk, Datteren, dette geni av en ung kvinne kom allerede i en alder av fem år med uttalelser forfattere flere tiår senere ønsker å sittere. Hun ligner nok ikke så lite på moren sin, Datteren.

Det viser seg at Gro Harlem Brundtland ved flere avdelinger har fortalt en anekdote om et barn som har stilt spørsmål ved om en mann kunne bli statsminister. Dette som et bevis på hvor likestilt landet vårt er. Forfatteren, Hege Duckert, hadde lenge fundert på om det var en anekdote eller om spørsmålet virkelig en gang var blitt stilt. I sin søking på svar ramlet hun over blogginnlegget mitt, og ønsket å sittere det i boka.

Jeg tok en telefon til Datteren for å høre om hun ønsket å bli sittert i en bok om kvinnehistorie.  Det kunne hun jo godt, selv om hun ikke husket at hun hadde stilt spørsmålet.

Vi fikk oss en lang prat om feminisme og likestilling. Og humret også over et par andre historier fra Datterens oppvekst. For eksempel da hun kom hjem fra skolen skikkelig opprørt. Skolen drev med kvinneundertrykking kunne hun fortelle Gamle Gubben Grå og meg. Noe hun mente jeg umiddelbart måtte ta opp med skolen.  Hva denne undertrykkingen gikk ut på? Jo, læreren mente at hun og de andre jentene ikke trengte å løpe like fort som guttene for å kvalifisere seg til idrettsmerket…

Etter praten med Datteren sendte jeg mail tilbake til forfatteren om at hun kunne sittere bloggen og Datteren. Så må jeg vel følge litt med til neste år og skaffe meg ei bok om Kvinnehistorie når den kommer i handelen.

4 kommentarer
    1. For en velsignelse å vokse opp i et hjem der jenter er ansett like gode som gutter. Hurra for Datteren, og sitater for historiebøkene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg