Morgentur og søndagsbrunsj

 

Vi tok morgenturen til Vik for å gå tur på isen på Steinsfjorden.    Det var fint og klart her hjemme, men på isen lå tåka og lagde en trolsk stemning.  Kaldt var det og med minus 13 grader. Brrr.
Men jeg liker så godt å gå tur på isen med hundene.  Det er fint og la de løpe  fritt og samtidig ha oversikten på dem.  Ikke det at den gamle Kjøteren stikker så langt lenger, og Charlie Chihuahua liker seg best rundt føttene våre.   I dag var han og lettere forvirra, fordi vi hadde tatt på han dekken.  Minus 13 er kaldt for en hund uten underpels.

Gamle Gubben Grå ble til Gamle Gubben Blå der han vandret foran meg utover isen.   Han var ikke vant til å ferdes på isen da vi ble sammen , men tror han har fått sansen for det med åra.  Det er en egen turopplevelse som selvsagt er enda finere om en måneds tid når sola begynner å varme.

På veien hjem spanderte Gamle Gubben Grå kaffe-latte.  Det var godt med litt varmt i kroppen etter en litt kjølig tur på fjorden.  Godt og varme fingrene på en varm kaffekopp.

Hjemme ble det brunsj med varme rundstykker, alle helgeavisene som vi hadde spart fra i går og en stor kopp te.   Søndag er en fantastisk oppfinnelse.
Yngste Sønn hadde også stått opp, og om litt fikk han besøk av noen venner.  Hun ene kom langveis fra.  Det var ei jente guttene ble kjent med da de ferierte i Sør-Korea i sommer.  Nå studerer hun i London og var på besøk hos  en i denne herlige ungdomsgjengen.   Ungdommene dro videre etter å ha plukket opp Yngste Sønn.

Nå er det vel på tide med litt husarbeid..

8 kommentarer
      1. Man skal ha respekt for isen. Jeg er født og oppvokst ved fjorden og vant til å ferdes på isen. Vet å unngå bekkeos og lese de signaler isen gir. Nå er det sprengkulde her, det er en innlandsfjord uten veldig strøm – januar og 13 blå. Så i dag er en sikker dag på isen.

    1. Godt med tur. Vi har faktisk vært på to i dag. Fint å gå tur langs Akerselva. Gubben har begynt med middagen, så nå blir det snart mat her og.

    2. Vandring på isen er nok ikke for meg, og jeg kjenner at nesten får panikk bare ved tanken. Vet jo at når det var godt å kaldt en stund så er ufarlig, men jeg er ei ordentlig pyse på det området. Uansett så er det ikke feil å komme seg ut på en tur 😊 og etterpå smaker det godt med varmt drikke og en matbit.

    3. Enig med Fruens vilje .. jeg er livredd for å gå på isen. Når den knaker under føttene mine får jeg helt totalt panikk. Alltid vært sånn, så jeg holder meg langt vekk fra frosne vann. Men tur ble det på oss også … og i dag får jeg straffa for det … burde jo valgt en litt mindre strabasiøs tur, men det er ikke alltid så lett. Hodet vil jo så mye mer enn kroppen!

      1. Godt med tur. Jeg er vokst opp ved fjorden, og har lekt på isen siden jeg var liten. De gamle lærte oss hvor det var trygt å ferdes, og isvettregler. To jenter i bygda datt gjennom isen da jeg var liten. Bestefaren hoppet ut i råket og fikk med hjelp av andre voksne hentet dem opp. Det gikk bra med dem begge. Men det var nære på.
        De gamle ble enda mer påpasselige med å lære oss hvor vi ikke skulle gå og hvilke signaler vi måtte være obs på. Og vi unge forsto alvoret.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg