Morsdag uten Mamma….

I dag er det Morsdag.
Vi har alltid vært flinke til å feire morsdag i min familie.
Da jeg var liten ga vi Mamma kaffe på senga og selvlagde gaver og kort. Jeg husker jeg pakket inn en liten rund gråstein i en liten brodert brikke jeg hadde fått av Bestemor en gang.  Brikka ble festet med svart elektrikkertape fra Bestefar, og ideen var at dette skulle være en brevpresse.  Mamma hadde den steinen i nattbordskuffen sin så lenge jeg bodde hjemme, kanskje ligger den fremdeles å støver ned i nattbordskuffen hennes… Jeg ble alltid litt rørt når jeg så den etter at jeg var blitt stor. Tenk, hun sparte på den ennå.
Om kvelden pyntet vi bløtkake og feiret dagen
Når vi ble større og flyttet ut pleide vi søsknene med våre familier å dra til Mamma og Pappa for å feire morsdag på kvelden.  Mamma bakte fortsatt bløtkake og vi hadde med gaver.  Men den største gaven for Mamma var nok at vi kom alle sammen.  Når hun hadde hele flokken rundt seg, trivdes Mamma best.  Men barn, svigerbarn og 8 barnebarn var det liv og røre  i stua.

Vi har jo markert morsdag her i huset og.
Eldste Sønn pleide å gi meg frokost på senga så lenge han bodde hjemme.  Gaver har jeg fått av alle tre ungene. Noen ganger har vi hatt kake. Men det viktigste for meg har i alle år vært å besøke Mamma på morsdagen.

I år er ikke Mamma blant oss lengre.  Det er rart – og litt vondt. Den første morsdagen uten Mamma.
Mange minner surrer rundt i hodet  og  jeg kjenner på hvor mye jeg savner Mamma.  Savner å dele hverdagens små gleder og sorger med henne.  En støttespiller som alltid var der. Og som selv etter at hun ble dårlig, og det var jeg og søsknene mine som måtte være hennes støttespillere, gjøre gjengjeld for alt hun hadde gjort for oss, selv da var hun Mamma som forstod og viste omtanke.   Det blir en tur på kirkegården i dag. Jeg føler for å “besøke Mamma ” og tenne lys.

Vi skal feire morsdag her hjemme.  Jeg har bakt kake, og Eldste Sønn har sagt at han dukker opp. Kanskje kommer Datteren og, hvis hun ikke jobber for mye.   Det bli bra.  I likhet med Mamma trives jeg når hele flokken er samlet..

9 kommentarer
    1. Masse gode tanker til deg på morsdagen. Mistet min pappa i alt for ung alder, og hver en farsdag blir en ekstra tankefull dag . Ønsker deg en så god dag som det lar seg gjøre å ha❤️ Klem

    2. Det er vemodig med slike dager når man selv ikke har en mamma lenger.❤️ Moren min døde for mange år siden, og det gikk noen år etter det før jeg selv ble mor. I den perioden var det ikke noe o.k med morsdagen, men en liten trøst å ta en tur på kirkegården og minnes.

    3. Jeg er som deg, trives med flokken rundt meg. Ble ingen her i dag, vi får ta det igjen her i huset når alle er tilgjengelige. Slike dager er litt kjipe ja, når en ikke har mamma’n sin lengre. Uansett hvor voksen er blitt selv.

    4. Det er tungt når mor ikke lenger er der, noe ingen av mine er. Jeg hadde en biologisk mot og en adoptivmor, men begge er borte nå. På slike dager savner jeg den 😍

      Vi pleide også feire morsdagen med kake og kaffe. Husker den aller første gaven jeg kjøpte til henne alene. Det var en kaffekopp med skål, og den brukte hun helt til den gikk i stykker. Da var jeg godt voksen 😊

      Ha en fortsatt fin morsdag 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg