Skulle ønsk det var meg……

Ida Wulff og Stine Skoli har ikke kommet med noe nytt.  Jobben med å lese meg gjennom toppbloggerne går fort, og når jeg er ferdig sitter jeg igjen med en tanke.  “Jeg skulle ønske jeg var Mamma på hjul…”  

Det tar noen sekunder før hjernen våkner til og sender en ny tanke gjennom hjernevinningene.  Satt jeg akkurat her og ønsket at jeg var Mamma på hjul? Ønsket at jeg var en kvinne med en svært alvorlig sykdom?  Ønsket jeg å bytte plass med Vivian, lenket til rullestolen, vite at jeg lever på overtid vite at døden antakelig venter langt fortere enn den gjør for denne kjerringa?  Har det rabla helt for denne kjerringa nå?   For Vivian sin skjebne, er det da ikke noe misunnelsesverdig med.

Les de to innleggene våre. Vivian sitt og mitt

Forstår du hva jeg mener?

Vivian sitt innlegg skildrer en kvinne full av energi.  Så full av energi at når legen spør om hun er mer trøtt for tiden svar mannen hennes spontant:

“TRØTT??? Kjerringa er jo klin umulig og få i seng!!”
“Ho e jo som en nattugle på ecstasy , sjøl ungdommene i huset er i seng før ho”

Når du så leser innlegget mitt er det ikke mye som minner om ei ugle på ecstasy.  Jeg ligger urørlig under pelspleddet fra klokka er 19, og skjelte ut Charlie Chihuahua når han snudde på seg.  Jeg var totalt utslitt

Selvsagt er jeg ikke misunnelig på Vivian og hennes skjebne.  Selvsagt vet jeg at jeg er utrolig heldig sammenliknet med Vivian. Men når jeg leste innleggene etter hverandre og samtidig følte på hvor sliten jeg er var min første tanke, Hadde jeg bare hatt energinivået til Vivian…..

Vivian skiver   Jeg merker på kroppen at mørketiden er over , for energien min er begynt å komme tilbake. Jeg kan nesten føle hvordan det bobler innvendig , og alt jeg vil er å oppleve mest mulig på kortest tid. Men dessverre går det utover nattesøvnen , jeg er ikke sliten nok når jeg kommer under dynen.

Jeg skriver Til slutt var jeg rolig nok til å synke sammen under pelspleddet på sofaen – og der ble jeg liggende. Kroppen verker og jeg er for sliten til å sovne. 

Jeg tror dere alle ser forskjellen

Vivian, Mamma på hjul sitt innlegg der det bobler av livsglede og  lyst til å oppleve mest mulig på kortest mulig tid burde være en tankevekker for flere enn meg. Ikke minst for mange politikere og mennesker som arbeider innen administrasjon av helsetjenester i landets kommuner.  For burde ikke deres fremste oppgave være å legge til rette for at hun kan bruke energien sin på å oppleve mest mulig på kortest mulig tid og ikke på å sloss mot systemet?

Leve hele livet og Hva er viktig for deg er noen av de fine ordene på glanset papir som irriterer meg mest. Ikke fordi ikke formuleringene er fine, men fordi det oppleves så langt fra de fine ordene til det brukerne opplever der ute.

Vivian sitt innlegg om en dame som bobler av liv og livslyst er et bevis på at selv om situasjonen er alvorlig, om skjebnen er trist så er ikke det ensbetydende med at livet kun består av alvor og triste tanker.

Det hadde vært flott om Mamma på hjul og andre i hennes situasjon kunne bruke tiden og den boblende energien til å skape seg gode opplevelser. Gode opplevelser som igjen ville skape mer energi, mer livsglede og mer overskudd.

I stedet bruker Mamma på hjul og mange i hennes situasjon veldig mye energi på å kjempe mot et system som er mer opptatt av å kun sikre forsvarlig helsetjenester enn å tilrettelegge for at brukerne får best mulige liv til tross for sine helseutfordringer.

Vi må bort fra en tenkning av at alt måles i kroner og ører, i effektivitet og i økonomisk bæreevne. Vi må bort fra at syke blir sett på som en økonomisk utgift men i stedet får et fokus på at tjenestene er der for brukerne. Fokus på at ideen med en velferdsstat er at det skal være et nettverk som tar deg i mot og er der når du trenger noen til å holde deg oppe.

Jeg skulle ønske det var jeg som bobler av liv og energi slik som Vivian. Jeg skulle ønske Vivian kunne bruke energien til å skape gode opplevelser, skape minner, skape overskudd og ikke trengte bekymre seg for om systemet virkelig ønsker å ivareta henne.

 

21 kommentarer
    1. Det skulle jeg ønske også. Men det jeg også skulle ønske er at vi med denne sykdommen fikk et tilbud om aktivisering , slik at vi også kunne legge oss til lading.
      Jeg kjenner meg igjen i din hverdag Brit , det var engang der jeg også hadde mange baller i luften. Husk å puste mellom slagene , og legg beina høyt når du kan. Tusen takk for et nydelig innlegg , håper solen skinner hos dere også idag.

        1. Ja det skulle ikke forundre meg , heldigvis er jeg heldig som har Nordås rehabilitering i ryggen. Jeg skulle bare ønske at det tilbudet jeg får gjaldt for alle , og at vi kunne få det litt oftere enn to ganger i året.

            1. Per nå finnes det ingen tilbud til ALS syke , hvem det er opp til aner jeg ikke. Men hadde vi fått litt flere midler fra øverste hold så hadde det kanskje blitt litt lettere.

        2. Jeg tenkte samme tanken. 😉

          Jeg har en sønn med autisme. Det er enda noen år til han er ute av skolesystemet. Han ble nettopp tenåring. Men jeg har allerede, i mange år, gjentatt gang på gang “dere setter IKKE den gutten til å plukke søppel, lage tennbrikketter eller gå på tur til et vann 5 dager i uka! Han trenger å bruke hodet!”

          Jeg kommer til å må gjenta det 100000 ganger til.
          Bra man er blitt vant til å være den vrange mora. 😉 Men blir ganske tykkhudet med tiden.

          Men mammapåhjul på aktivitetssenter, slik jeg kjenner aktivitetssenter (etter å ha jobbet der), jeg tror det hadde blitt rimelig kræsj. Mulig aktivitetssenteret hadde fått kjørt seg? 😉 (posititvt ment, uff, vanskelig det å skulle være litt ironisk i tekst 😉 )

          1. Eldste Sønn har og en diagnose innen autismespekteret. Han er 25 år. Han jobber i matbutikk. Fyller på varer og har ansvaret for panteautomaten. Altså få unnskyld flaskene.
            Ja det er er VTA plass. Men han har en meningsfull jobb og ser at han bidrar.

            1. Det er noe han her kunne gjort også, og likt.
              Og det er så viktig, at de får være ute blant andre, og føle at man gjør noe meningsfult.

              Jeg bruker å si at vi bør finne en veldig engasjert professor i enten mytologi eller historie, så kan gutten være tidenes sidekick. 😉 Men, vi bor på et lite sted, så oddsen er lave.

              Gutten selv er bekymret for fremtiden. Jeg tenker det blir bra, det ordner seg, vi får til noe. Han er et vanskelig sted på spekteret. Han går hverken som høyt eller lavt fungerende.

    2. Jeg har hentet litt ekstra styrke av å tenke på Vivian. Hun er for meg et godt forbilde, og jeg skulle ønske jeg hadde hennes pågangsmot og viljestyrke.

    3. For ett nydelig og godt skreve det her innlegge. Det får så mange tanker igang på hvor urettferdig samfunnet kan være. De som er frisk og oppegående kan få nøyaktig det dem vil, mens de som er syk må kjempe både mot kommune og ikke minst NAV. Skjønner også hva du mener med energi og overskudd. Satt for en stund siden å leste dine blogg innlegg som var skreve av ei dame med energi og overskudd som jeg ønsket meg. Nå er jeg kommet meg litt opp og kjenner overskudd. Så Britt lad batteriene og om litt er du der igjen. Nyt dagen i sofaen med pelspleddet med god samvittighet.

    4. Nydelige betraktninger til ettertanke. Din evne til å se ting i perspektiv, og dra deg selv inn i det perspektivet er blant dine aller ypperste egenskaper. Det blir veldig vellykket, gang etter gang. Takk for at du byr på deg selv!

    5. Tusen takk for et flott innlegg! 🙂 Jeg tror egentlig du har mye energi også! I hvertfall i forhold til meg…
      Jeg har veldig lite energi noen ganger, men lader meg opp ved å gå og gå…

    6. Mener du skrev en gang at du var på jobb på sykehuset 22 juli.
      Kunne vært interessant om du skrev et blogginnlegg om denne dagen.
      Tenkte på det da jeg hørte NRKs podcast i anledning at det har gått 10år.

    7. Det var et flott innlegg Brit! 😊Skjønner hva du mener, og skjønner så klart HVA du misunner. Kjenner også på manglende energi, eller litt lite i forhold til andre osv. Men nå er det vår. Vi blir nok litt mer energiske etter hvert😊

    8. Jeg har begynt å knaske D-vitaminer. Blodprøver nylig viste for lavt nivå. Veldig vanlig her nord på denne tida. Kanskje det er det som mangler, damer?

      1. Mulig. Men blodprøver har ikke avslørt noe slikt. Han er grundig han nye fastlegen…
        En annen bekjent av meg som er lege mener at jeg har litt mye å drive med. At jeg ikke er 30 lenger, og må lære meg til å sette av tid til å hente meg inn igjen innimellom

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg