Tanker om så mangt

God morgen!  Jeg har hinket meg en tur på do, med rulator. Tar ingen risiko. Nå sliter jeg med å finne roen igjen, så hvorfor ikke blogge litt?

“Hvis du er en av de som ikke har det så bra, så hør meg nå – det vil bli bedre. Vær god mot deg selv. Så god du kan. Om det er å gå en tur. Liten eller stor. Om det er å danse til god musikk.” sier Eline på bloggen Eline redder verden litt. Jeg forstår hva hun mener i innlegget “Psykiske problemer forsvinner ikke selv om sola kommer” som hun er på plass nummer 100 med i dag.  Men  Eline, jeg tror det blir lite både med tur og dans på denne kjerringa de neste ukene.

Redneckfrue er på plass nummer 99. Hva er det med disse fruebloggerne? Har disse kvinnene ikke sin egen identitet? Må de liksom definere seg selv ut fra mannen og hans stilling? Jeg tror aldri jeg har sett en mannlig blogger skape identiteten sin ut fra hvem kona er. “Mannen til hun som strikker” eller “Flyvertinneherren” finnes liksom ikke på blogghimmelen.

Ellers ville Redneckfrue fortelle oss et godt tips. Det er smart å tømme alle vanntanker i campingvogna før vinteren. Ja, hun har sågar med bildebevis på hvorfor det er lurt….

Adalsjente på 98. plass har et innlegg fra før påske. En slik spørsmålsrunde. Jec heier litt på henne, for hun bor i nærområde mitt. Ung jente på AAP som ønsker at hun en gang skal klare å arbeide 100%.

Arbeidsutprøvingen min derimot blir nok lagt på is en stund. Når jeg leser meg opp på trimalleolær fraktur, som er den skaden jeg har i ankelen finner jeg følgende: Det er en dansk side, men jeg regner med at danske og norske knokler gror ganske likt.

  • 6 uker: Legen din vil fjerne støpselet.
  • 9 til 12 uker: Du kan gå tilbake til kjøring.
  • 2 til 4 måneder: Enkelte limping er normal.
  • 3 til 4 måneder: Du kan vanligvis gå tilbake til normale aktiviteter, unntatt sport.
  • 4 til 6 måneder: Du kan vanligvis gå tilbake til sportsaktiviteter.

Det er ikke uvanlig at noen mennesker tar opptil 2 år for å få en fullstendig gjenoppretting og returnere alle normale aktiviteter uten halt.

Altså, gips i 6 uker. Det vil si til 31. Mai. Gamle Gubben Grå må være privatsjåfør frem til tidligst 21. juni. Akkurat det gleder jeg meg ikke til å fortelle han…jeg kommer til å halte til bortimot august,  og kan vanligvis først da begynne med normal aktivitet. Sport kan jeg begynne med rundt midten av oktober. Så det blir ikke noen skauturer på meg før snøen kommer, og da bør jeg kanskje la være?

Siden det beinet er langt fra bra i utgangspunktet så kan jeg vel se for meg at jeg fremdeles halter meg gjennom livet når vi skriver 2023..  Det blir litt Fillern i dag og….

På 97. plass har Ole tatt ordet igjen. Han er jo dom vi alle husker en covid-19 skeptiker. I dette innlegget tar han for seg boka til en svensk lege for å bevise sine påstander.  Ikke nok med det, hsn kopierer inn halve boka. På engelsk så klart. Sorry folkens, men jeg orker ikke lese og oversette hele teksten for så å plukke den fra hverandre.

Har og følelsen av at de fleste bokanmeldelser som vil komme fra meg de neste ukene vil bli mer skjønnlitteratur. Ja, for om ikke noe annet bør jo bokhaugen på hjørnebordet bli litt mindre….

Kjærlighetsterapeuten på plass nummer 96 viser et tegn man kan gi hvis man vil varsle om at man lever i et voldelig forhold og trenger hjelp.  Det er mange som har fått en tøffere hverdag nå dom landet stenger ned.

Sånt skal ikke fleipes med. Og jeg har verdens snilleste Gamle Gubben Grå som aldri vil legge hånd på meg, men det er ikke å stikke under en stol at de neste ukene vil bli tøffe for både Gubben og meg. Vi kommer til å tilbringe mye tid sammen. Og jeg kommer til å se på arbeid som skal gjøres og som ikke blir gjort når jeg mener det skal gjøres.

Jeg er ikke lett å være sammen med når jeg trenger hjelp, og mener at de rundt meg bør være tankelesere. Jeg hørte når jeg snakket med Gamle Gubben Grå på telefon i går at han liksom ikke ser frem til å få meg hjem. For vi kommer til å møte en del utfordringer i hverdagen. Ja, sånne praktiske utfordringer.  Samtidig vil ei inmobil kjerring sette begrensninger også for hva Gubben kan gjøre. Det blir ikke noen hyttetur på hytta med utedoen langt nede I lia på noen uker på oss. Ingen av de fotturene vi har planlagt blir noe av..

Jeg synes faktisk synd på Gamle Gubben Grå.  Han hørtes fortvila ut når vi snakket om de praktiske utfordringene.

Nei nå er foten litt mindre vond, så jeg tar en liten dupp. Det er fortsatt et par timer til frokost. Vi blogges.

 

35 kommentarer
    1. Så gøy at du har startet med å kommentere fra andre enden av lista👍Håper på flere slike. Bra med variasjon😉Fortsatt god tross sakte bedring!

    2. Leste først idag hvor uheldig du har vært. Høres ut som om det blir lenge til neste vårdans. En tålmodighetsprøve av de store du og gubben har foran dere.

    3. God bedring joggeturene må du nok la ligge en stund 😉 Jeg gjorde noe lignende for 30 år siden omtrent å det ble ikke bra så det sliter jeg litt med nå dersom gåturene blir over 10 km ser det ut til.
      Morsomt dette du gjør med å snu lista. Leser nr. 100 på Nouw og blogg.no hver søndag sjøl bare for moroskyld. Hender faktisk det er givende. Ole har dessverre blitt litt mye sitatblogg og veldig lang å lese. Enig med deg i dette med fruebloggene til mannlige bloggere. Var veldig spent på hva frua til kokken ville kalle seg. Takk og lov ble det bra. Forresten så skriver hun bedre enn gubben. Innlegget om farging av garn fenget også meg med en strikkegal datter og også før kone.
      Men du 😂 burde ikke gubben grå snart blogge også.

    4. Jeg tror nesten at du må oppmuntre Gamle Gubben Grå med at han skal være glad for at det ikke var håndleddene som knakk. Kjenner ei dame som det skjedde med, mannen hennes måtte bl.a hjelpe henne hver gang hun skulle på do. Det medførte at han også måtte dra hjem fra jobb noen ganger hver dag når trangen meldte seg hos henne. Og det var jo ikke bare opp og ned fra dosetet, liksom. 😊
      Syns du skal forhøre deg litt om det er mulig å få rullestol etter du har kommet hjem, så du kan komme deg ut på trilletur når du orker det. For heling av brudd tar jo sin tid og etterpå skal du trene opp musklene. Det går noen mnd dessverre. Eller så får du be Gamle Gubben Grå dra deg rundt på tur i ei kjerre. Ypperlig mosjon – for han. 😊
      Opp med hodet, du kommer til å bli sprek igjen. Noen ganger settes vi på en pause i livet, men ALT KOMMER TIL Å BLI BRA IGJEN! ❤️

      1. Rullestol og rulator står alt klar hjemme. Nå jobber Gamle Gubben Grå med å få rullestolskinner så jeg kommer opp trammen og inn. Sykehuset bestiller en ergoterapeut som skal komme hjem til meg og se hvor det kan være kjekt med håndtak etc.
        Det går seg nok til….

        1. Så bra! Godt å høre at ting blir lagt til rette for deg. Jeg har erfaring med det motsatte
          Hadde en stor kreftoperasjon i fjor vinter som medførte at jeg trengte litt hjelp hjemme de første tre ukene etterpå. Jeg ble avfeid med at familie fikk stille opp, eller naboene. I realiteten betydde det at jeg måtte klare meg selv. Jeg er enda sint for all motbøren jeg møtte hos helsevesenet. Min daværende fastlege plassert meg likeså godt på gravkanten med en gang, før operasjonen, med å si at det ikke var sikkert at kreftavd hadde medisin som kunne hjelpe meg, og om de hadde så var det ikke sikkert at jeg tålte den. Lykkeligvis var det ikke spredning så jeg slapp etterbehandling. Det stoppet ikke munnen på legen, han mente jeg ville få kreft igjen
          Jeg trampet rasende ut av kontoret hans og skiftet fastlege da jeg kom hjem. Men tilliten til helsevesenet fikk seg en stygg knekk. Derfor er det så godt å lese at du får den hjelpa du har krav på.

    5. Huff ja det bli endel utfordringer når slikt inntreffer, det går seg nok til.
      Så flott å lese om noen nye blogger.
      Fortsatt god bedring

    6. Oppriktig lei meg på dine vegne! Og litt på gubbens også, forsåvidt 😏
      Håper du finner noen riktig gode bøker og tv-serier å kose deg med når du blir tvunget i ro.
      Fortsatt god bedring…

    7. Når den første uka er gått, og det ikke er så inn i hampen vondt hele tida, tror jeg du kommer til å ha mye glede av blogginga. Du har opparbeidet deg en fin liten gjeng som heier på deg. Det vil du trenge.
      Jeg gleder meg til lange blogginnlegg, gjerne politiske, eller fra samfunnslivet, eller andre betraktninger.
      Inntil du er over de første, infernalske døgnene, ta en dag om gangen. Det er sjelden oppmuntrende å regne på alt det man går glipp av.

    8. Det er bare å ta tiden til hjelp og ta en dag om gangen. Kanskje du får mye tid om å skrive om bloggere i hele blogglisten? He he. Jeg spøker bare. Du skal vel på arbeid med møter på teams og slik når du kommer hjem. Men du må bli frisk først.
      This too will come to pass og tiden går jo fort. Netflix eller bøker er god å ha:)

    9. Mine tanker går til den stakkars Gamle-Gubben og det han har i vente de kommende månedene.. Jeg har nemlig en sterk fornemmelse av at han har å gjøre med den samme håndteringen av sykdom og skade som jeg står ovenfor i det ‘kællen’ rammes av ett eller annet..
      Jeg kan imidlertid benytte min erfaring til å fraråde følgende på det sterkeste: Gnål om ting du mener skulle vært gjort (han gjør så godt han kan med de to armer og bein han er utdelt), pirking/rettelser på utført arbeid, og hold for guds skyld dersom han legger ekstra arbeid i noe du ber om, så hold kjeft og spill takknemlig selv om du da ender opp med noe annet enn hva du hadde ønsket. Følgen av å bryte disse ‘reglene’ (forutsatt at Gamle-Gubben er utstyrt med den selvrespekt man gis inntrykk av), er streik, og den syke bare får sitte der å ha det så godt (hahaha)

    10. Det ble såpass komplisert brudd, ja. God bedringsønsker til deg. Herværende bokorm ville jublet over en sånn ulest stabel, så jeg håper i alle fall du finner ro til virkelig å glede deg over noen av dem 😊. Anbefaler ellers podcast, f.eks Kraft på NRK radio app. Sikker på at du finner annet interessant der også, samfunn/politikk etc. Overlevelsesråd : ha 15 min. i selvmedlidenhetskrok hver dag, og fokuser andre steder for resten 😄.

    11. Så bra å høre at ting blir lagt til rette for deg. Jeg har erfaring med det motsatte
      Hadde en stor kreftoperasjon i fjor vinter som medførte at jeg trengte litt hjelp hjemme de første tre ukene etterpå. Jeg ble avfeid med at familie fikk stille opp, eller naboene. I realiteten betydde det at jeg måtte klare meg selv. Jeg er enda sint for all motbøren jeg møtte hos helsevesenet. Min daværende fastlege plassert meg likeså godt på gravkanten med en gang, før operasjonen, med å si at det ikke var sikkert at kreftavd hadde medisin som kunne hjelpe meg, og om de hadde så var det ikke sikkert at jeg tålte den. Lykkeligvis var det ikke spredning så jeg slapp etterbehandling. Det stoppet ikke munnen på legen, han mente jeg ville få kreft igjen
      Jeg trampet rasende ut av kontoret hans og skiftet fastlege da jeg kom hjem. Men tilliten til helsevesenet fikk seg en stygg knekk. Derfor er det så godt å lese at du får den hjelpa du har krav på.

    12. Synes ikke SÅ synd på gamle gubben grå. Synes litt mer synd på deg nå om dagen 😮 Mye bra blogger nede på lista altså 😉 God bedring til deg <3

    13. Og så nå når vi snart ser slutten på Korona og skulle slå ut håret og danse våren inn.
      Skikkelig uheldig har du vært, synes synd på både deg og Gubben.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg