Toppbloggerne og de på bunn…..

Jeg har lest alle kommentarene på innlegget Tur-utfordring Forstått at noen mener at bloggen min har tapt seg og er mindre lesverdig når jeg skriver om “bunnbloggerne” i stedet for de på toppen.  Jeg forstår jo at det var gøy å stikke innom når det var litt mer action i kommentarfeltet.  Men når vi ser på selve innleggene, var de alltid så mye mer spennende?  Ville det være så mye mer spennende å lese om en fyr som går den samme toppturen som han har gått og skrevet om 16 ganger før de siste 14 dagene enn å lese om Monairens som utforsker nye turveier i Sigdals store skoger?

Hvis det er slik, hvis det er slik at min glitrende penn er avhengig av at det jeg skriver om, eller den jeg skriver om glitrer. At det er personen jeg skriver om og ikke hva jeg skriver som gjør teksten glitrende. Ja da har jo bloggverdens svar på Voldemort, han hvis navn ikke må nevnes, rett. Da er det hans fortjeneste, og hans fortjeneste alene at jeg har  klatret oppover bloggtopplista.

Vet dere hva? Den teorien er jeg uenig i!

Jeg kan innrømme at innleggene mine den siste uka kanskje ikke har vært så glitrende. Jeg fortjener helt klart dagens 13. plass.  Men det tror jeg mer har å gjøre med at hodet har vært litt neddopet på  på grunn av litt mye tabletter for å holde smertene i ankelen i sjakk.  Jeg har sett at andre bloggere som går på smertestillende heller ikke alltid leverer de mest lesverdige innleggene.

Teorien om at det er de dårligste bloggene som ligger på bunn, bygger på teorien om at det er de beste bloggene som ligger på topp. At en plassering høyt oppe på blogglisten alltid er et kvalitetsstempel  og ikke har noe med markedsføring og forhåndsomtale å gjøre. Det tror jeg også er feil. Jeg tror man kan finne vel så interessante blogger nederst på lista. Kanskje kan min omtale av disse bloggene gjøre at noen av de får flere lesere.

Friluftsheidi er på plass nummer 100. Hun har vært på tur i strandsona ved Mjøsa. Der har hin møtt på skilt som forteller at det var forbudt å oppholde seg på golfbanen. Antakelig gjelder det ikke hvis man spiller golf? Hun trosset skiltet, og gikk raskt og rolig på stien i utkanten av en ellers folketom golfbane. Det må da være lov, tenker jeg.

Hun møtte også et skilt med gjennomgang forbudt ved et gårdsbruk. Den hyggelige bonden lot de gå gjennom gårdstunet men fortalte at han hadde sett seg nødt til å henge opp skiltet i fjor sommer etter at folk tok seg litt vel til rette på gårdsplassen hans.

Friluftsheidi reflekterer klokt om allemannsretten, og at det med en slik rett også følger med plikter.  Et innlegg det er verdt å lese. Det er forskjell på utmark og innmark.

Bilderogtanker skildrer på en tankevekkende måte hvordan det er å ha sosial angst. Hvordan hun sjekker om naboencsitger ute på plattingen sin før hun kan bestemme seg for om hun kan gå ut, eller om samboeren må gå på butikken alene.

Først tenker jeg at det må da være mulig å ta seg sammen. Gå ut på tramnen, låse døra nikke raskt til naboen og gå til butikken med raske skritt.

Men så kom jeg til å tenke på at en periode var det jeg som sjekket om kysten var klar før jeg bega meg ut døra. En gang i tiden var det jeg som måtte vite at det ikke satt noen forran inngangsdørene ved de andre rekkehusleilighetene før jeg gikk ut med søpla  hentet posten eller gikk til bilen.

Jeg hadde ikke sosial angst.  Det var bare naboene mine jeg ikke ønsket å treffe på.

I utgangspunktet hadde jeg ikke noe i mot naboene heller. Bare noen av tenåringene som jeg hadde en konflikt med. Men det utviklet seg til at jeg ikke likte å treffe på foreldrene til tenåringene, eller de andre naboene eller etterhvert naboene i de andre rekkehusene.

Det der kunne fort ha utviklet seg hvis vi ikke hadde flyttet til huset i skogen. Jeg tror angst kan ramme de fleste av oss under de rette forholdene.  Det er ikke bare å ta seg sammen. På slutten vi bodde i rekkehuset likte jeg ikke å være på mitt eget kjøkken når det var mørkt. De før nevnte ungdommene pleide noen ganger å stå der i mørke å stirre inn gjennom kjøkkenvinduet. I mørket utenfor lyskjeglen utenfor vinduet fulgte de med på hva vi drev med inne i leiligheten. Det gjorde noe med meg. Jeg ble utrygg i mitt eget hjem. De sto sikkert ikke der så ofte, men jeg hadde konstant ubehag med å lure på om jeg ble iakttatt.

Å gå fra bloggen til Bilderogtanker til Elineredderverdenlitt er en befrielse. Jeg har vært en del inne på bloggen til Eline. Jeg vet hun virkelig har slitt med psykisk helse. Som 16 åring fikk hun sin første tablett med psykofarmaka. Nå 14 år senere har hun ikke tall på hvor mange piller og sprøyter hun har fått, noen ganger med tvang.  Men nå er hun mye bedre enn på lenge.  Det har vært en fryd å lese bloggen hennes den siste tiden. For nå, nå bobler Eline av liv og optimisme! Det er så godt å lese. Det gir håp om at Bilderogtanker og andre som sliter også en dag kan få det bedre.

På 97.plass har vi fullstendig kaos. Ja bloggen heter det, og den lever opp til navnet sitt. Inllegget heter “11 ting du kan si om korona, men ikke om kjæresten” Det er en vlogg, men når jeg spiller av den lille videoen snakker han om korona, men jeg ser ikke linken til kjæresten. …

Så er det bare Kariannenesse igjen. Hun har fremdeles ikke kommet seg etter nyttårsfeiringa.

Hva tar jeg med meg fra bunnbloggerne i dag? Det var det med å komme seg ut… frister ikke ennå. Det regner.

 

 

 

 

30 kommentarer
    1. Jeg synes det er litt moro jeg da å lese hva du tenker om de på “bunnen” Jeg har lagt meg til en vane at når jeg leser blogger så leser jeg alltid nr.100 her og på Nouw først. Hvorfor? Fordi jeg vil vite hva de skriver om. Veldig ofte er nr. 100 bedre enn nr.1. De i “bunnen” av lista er ikke en del av jippoet.
      Tror du skal skrive som du gjør for da blir det ekte. Jeg fikk før nokså mye kritikk fordi jeg skrev som jeg gjorde. Jeg skrev jo det jeg følte uten å kladde. Skriv som du gjør. Ser jo at antallet lesere på blogglisten er veldig avhengig av tv2 og all publisitet hentet fra media ellers.

    2. God morgen!
      Jeg er så enig med deg, det med å løfte opp hverandre og framsnakke. Det finnes mange herlige blogger langs hele topphundre-lista 🙂 Og mange nede på lista har ofte bedre innlegg enn de som ligger på toppen – selv om jeg egentlig ikke er så ofte på toppen og leser… men leser jo av og til 🙂

      Lag deg en fin mandag!

    3. Jeg går ut fra at de som mener bloggen er blitt mer kjedelig, savner satiren og den ironiske snerten. Siden du bare sparker oppover og ikke nedover, forsvinner det aspektet når du kommenterer dem på bunnen av lista. Kjenner meg ellers godt igjen i at hjernetåke legger en demper på glitrende formuleringer. Syns for øvrig det er spennende å bli gjort oppmerksom på nye bloggere og likte Vibbedilles og Grys lotteriforslag.

    4. Det er akkurat som de som er overbevist om at det dyreste garnet er det med best kvalitet! Sprøyt fra ende til annen 🙂 Ergo? Det er da slettes ikkje den beste bloggen som ligger som nr 1 eller nr 2, det er 98 andre blogger som både har bedre innhold OG en bedre helhet 🙂 Det er noooe med det å komme til dekket bord blant annet. Liker konseptet og bloggen din eg, enten du starter øverst, nederst eller midt i midten 🙂 Men….for de som elsker drama og balluba er nok ikkje enige…
      Lag deg en flott dag 🙂

      Vibbedille 🙂

    5. God dag 😊
      Liker bloggen din jeg, liker når du skriver om det politiske eller om lønns oppgjøret. Liker at du har tatt for deg andre blogger og ikke bare på toppen. Mange fine blogger og gode blogger lenger ned også. De trenger å bli fremskaffet.
      Kan forstå at det ikke gar glitret så av deg de siste dagene, men det har da sin forklaring. Fortsatt god bedring og lag deg en fin fin dag.

    6. Jeg synes det er veldig bra at du blogger om de som ligger nederst på lista, for da får de litt velfortjent oppmerksomhet. Flere årsaker til at de på toppen er der, men det er nok mest for at de har vært flinke til å reklamere for seg selv. Mange lenger ned som skriver bedre og har gode temaer, og som flere bør få øynene opp for.

    7. Bilder og tanker har jeg lest i mange år. Da vi var på den gamle plattformen leste jeg den alltid..
      Nå rekker jeg ikke over alle jeg vil lese…Dessverre….Fine bilder og en tekst som gjør noe med deg.

    8. Har du vært inne på “miniblogg.no”? Begynte å blogge litt der for lenge siden..Men ble ikke noe mere blogging på meg, men har tenkt tanken på å starte igjen da. Er jo noen ok blogger å lese der og, om en vil..Har forstått det slik at alle bloggere begynner der? Ja kanskje ikke alle da..men sikkert en ok plass å starte om en har lyst til å blogge. God bedring forresten, kjedelig tid å bli “ufør” på da. Men fint om du kommer deg ut og det er god temperatur . Og ta med strikketøyet fra snille “Vibbedille ” ut i sola!

      1. Tusen takk. Ja, jeg følger noen på miniblogg sånn innimellom-
        Og bare en liten ting. Det var Solliv og ikke Vibbedille som ga meg strikketøy. Rett skal være rett. Men begge er veldig snille.

    9. Og en ting til, kan du ikke reklamere oftere for bloggen til Aud Marit? Er det noen som fortjener “kred” og alt godt her i livet, så er det Aud Marit. Blir jo lei meg når jeg leser at dama ikke har mat igjen i huset ett døgn før hun får inn fra Nav. Ja, noen kommentere jo at hun røyker, (en tobakkspakke i uka ..) Hadde jeg hatt det så slitsomt økonomisk ,og også det å ikke være så mye sammen med sine egne barn, så trur jeg jammen jeg hadde kosa meg med røyk jeg og. Hva annet liksom? Være så mye i sitt eget selskap..da kan faktisk røyken bli en venn. Hør på meg da, som aldri har røyka..jo smugrøyka av og til da..

    10. Jeg tror ikke poenget var at topp bloggere har så mye mer interessant å si – eller at de er bedre kvalitetsmessig – det var vel mer at de klarte å tie din blogg og du flyttet fokus… I hvertfall var det sånn jeg forstod det.. Synes bare det var synd de vant debatten

    11. Jeg synes det er kjempefint at du skriver om de som ligger nederst i blogglisten og løfter opp. Snill du er.
      Mange fine og herlige bloggere nederst i stigen også.
      Vi må løfte opp hverandre. Ha en fin kveld:)
      Synd at man har ikke tiden å lese så mange fine bloggere:)

    12. Jeg liker at du skriver dine tanker rundt andre blogger, om det er de fem på topp eller bunn spiller egentlig ikke noen stor rolle. Men jeg skjønner godt at du valgte å ikke skrive om de på toppen. Gjennom deg har jeg funnet mange nye blogger jeg stikker innom for å lese.

    13. Flott at du løfter opp andre i bloggen din, vi blir kjent med flere. Synes ikke at bloggen din har tapt seg. Din blogg er den første bloggen jeg må lese om morgenen mens man nyter frokost og kaffe, og tar resten etter tur. Mange fine blogger å lese også på miniblogg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg