Vi kvinner erobrer ikke verden før vi ubesværet bærer alle koffertene selv.

Jeg har ingen ønske om å erobre verden.  Heller ikke noen trang til å erobre noe mindre landområde heller.  Jeg er heller ikke noen typisk feminist eller rødstrømpe.  Jeg håper det er lov å si, selv om jeg er medlem av Rødt.
Jeg er ikke opptatt av kvinnekamp.  Men jeg er opptatt av menneskeverd.  Undertrykking er like vondt samme hvilke kjønnsorgan du har. Jeg har aldri gått i noe 8. mars tog, og noen ganger synes jeg de mest utagerende feminister og kvinnesakskvinner kan virke skremmende.  Noen ganger kan de og oppleves litt vel stigmatiserende.
jeg har alltid ment at jeg kan gjøre det jeg vil, selv om jeg er kvinne!  Jeg kan ta den utdanningen jeg vil, velge det yrket jeg ønsker og få den stillingen jeg ønsker hvis jeg er den best kvalifiserte søkeren.
Det finnes utrolig få roller i samfunnet en kvinne ikke kan gjøre like greit som en mann. Jeg kommer ikke på noen.

Men i dag hadde jeg lyst til å gå i tog.
Jeg hadde lyst til å reise i Østfold å marsjere i tog utenfor Kalnes, sykehuset i Østfold.
For selv om ledelsen i helse Norge sier de har en “Heltidskultur”.  Selv om Bratten, direktør i Spekter til stadighet snakker om kaffe-latte drikkende sykepleiere (kvinner) som ikke ønsker å arbeide heltid slik jeg skrev om i dette blogginnlegget.  Åpent brev til Anne- Kari Bratten Ja til tross for alt dette så stevnet denne uka Sykehuset Østfold fire av sine ansatte for retten.  Hva de fire ansatte sykepleierne på Nyfødt Intensiv har gjort for noe grusomt?
Jo de har krevd å få fylt opp sine deltids stillinger til fulltidsstillinger, i stedet for at ledelsen skal ansette en ny sykepleier i full stilling, og la de fire sykepleierne fortsette å arbeide deltid.
Det viser med all tydelighet at det er lang avstand fra oppleste sannheter i helseledelsen, i Spekter og slik de praktiserer sin egen politikk.

Det gjør meg fly forb…..
En arbeidsgiver som går rettens vei for å hindre sine arbeidstakere rett til ei lønn å leve av.
En arbeidsgiver som med denne saken signaliserer til oss kvinner, at det er ikke så farlig om vi ikke får full stilling, at vi blir økonomisk uavhengige.  Vi har jo en mann som kan forsørge oss.
I 30 år er det jeg som har vært hovedforsørger i denne familien.  I 30 år har jeg vært avhengig av full stilling – og gjerne en god del overtid for å få hjulene til å gå rundt her hjemme.  Til å få mat på bordet, tak over hodet og klær på kroppen til, meg og mine.

Nå går altså en arbeidsgiver i det offentlige Norge til rettsak mot sine egne ansatte for å få lov til å ta fra kvinner denne retten til å være herre, eller kvinne da, i sine egne liv!
Jeg blir så forb…

Jeg kunne altså ha vært villig til å dra til Østfold å marsjere i tog rundt sykehusbygningen hvis det hadde vært noe tog.
Men det er ikke noe tog .
Unge kvinner i dag vil heller selge bikinikroppen sin i reklame stunt i Sri Lanka, lage chiapudding, og handle på Nelly.

Ha en fin 8, mars

 

2 kommentarer
    1. Jeg var lenge mot kvinnekamp og feminisme. Jeg hadde jo aldri følt meg diskriminert! Jeg fikk de jobbene jeg ville ha, ble verdsatt for jobben jeg gjorde, og alt var på stell.

      Så ble jeg en 8. mars konfrontert med Arnulf Øverlands berømte strofe: Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

      Etter hvert lærte jeg meg å anerkjenne og beundre de kvinnene som gikk foran og skaffet oss rettigheter. Så viser stadige eksempler, som disse sykepleierne i Østfold som ikke får full stilling, at kampen er ikke over. Som bestemor anser jeg det som en av mine viktigste oppgaver å hente opp barnebarna fra “rosa-dvalen” og peke på hva som er viktig i livet.

      Gratulerer med dagen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg