Dessert på en mandag…

I dag har jeg bakt en flott dessertkake. Den ble faktiskganske så vellykket. Nå har jeg bakt tre vellykkede kaker på rad. Det er omtrent like mange vellykkede kaker som jeg har bakt de siste tretti årene. Slik føles det i det minste.

Denne kaka har en bunn av 250g malte hasselnøtter. (kjørt i blenderen) ,
eggedosis pisket av 2,5 dl sukker og 4 egg.
Blandet de malte hasselnøttene i eggedosisen,
helte det i en smurt springform og stekte kaka på 150 grader i 4o minutter.
Så ble kaka avkjølt godt og lenge.

Dynket så nøttebunnen med 0,5 dl madeira.
Bredde over2,5 dl eplemos,
Pisket 3dl kremfløte med 1ss sukker, og hadde kremen oppå eplemosen.
Så grovhakket jeg opp 100 g kokesjokolade og hadde det oppe på kremen.
Tilslutt sprøytet jeg sjokoladesaus oppå toppen av det hele.

Gamle Gubben Grå var såre fornøyd….

 

2 kommentarer
    1. Den så kjempegod ut! Jeg tenkte jeg skulle ha bakt ei kake i påsken, men foreløpig har det bare blitt med tanken… Jeg så hva du hadde kjøpt på butikken i anledning kakebakingen, og lurte litt når det var hundemat der…, hehe. 😅 Men det er kanskje bedre at hundene får det enn kake, ihvertfall sånn til vanlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg