God og morgen er to ord som ikke hører sammen…

Yngste Sønn ønsker muntert God morgen før klokka er seks om morgenen.  Jeg svarer, mest av gammel vane, at God og Morgen er to ord som ikke hører sammen. Jeg er ikke alltid så positiv tidlig på morgenen.

Jeg er ikke alene om å ikke stråle av positivitet ser jeg når jeg sveiper innom toppbloggerne for litt inspirasjon.  For der blant ukemenyer og fire måneder gamle pannekaker tar Doc og Dask et oppgjør med fulle folk som ikke forstår ordet nei, Monica Vederhus klager over tannpine og Kokkejævel er ikke udelt positiv han heller.

Ida Wulff derimot er positiv. Positiv så det nesten blir for mye for meg så tidlig på morgenen. Er det virkelig mulig å være så positiv til ei matkasse? Ja selv om du får betalt for å reklamere for den?

Stine Skoli deler minner fra jula. Om hvordan hun i ren depresjon handlet juleduker på tilbud Lillejulaften, og sydde som en gal for å få kjolene til tre døtre ferdig før jula ringte inn et døgn senere. Hun rakk det med en times margin og rakk julemiddagen hos svigerforeldrene i tide. Vedder på at det var mer julestress enn julefred som preget formiddagen i det hjemmet. Jeg kjenner meg så godt igjen. Føler og på at jeg har gitt ungene mine julestress på Lillejulaften og julaften formiddag som juletradisjon.

2022 skal være året jeg endrer på det. Da skal alt være klappert og klart senest klokka 16 på Lillejulaften. Treet pynta, nissene på plass på peisen, huset gullende rent, kakeboksene struttende av hjemmelagde kaker og alle gavene kjøpt, pakket inn og levert dit de skal. Det er lov å håpe. Nissene står jo alt på peisen og juletreet er fortsatt ganske grønt. Kanskje jeg bare skal la det stå fremme? Det er ikke så lenge til advent…

Jeg begynte på dette innlegget i dag morges. Nå er det blitt kveld og arbeidsdagen er slutt. Om jeg er direkte positiv? Jeg er sliten, så jeg stråler ikke akkurat av positivitet. Men jeg er langt fra utslitt.  Det er ikke noen tordensky som kommer til å ankomme Drømmehuset.

Å være litt sliten etter en arbeidsdag er bare slik det skal være. Jeg har overhode ikke noe å klage over.  Ryggen er vond, men med et par dager fri nå og noen treningsøkter med ballen min så er jeg nok mye bedre. Man kommer så mye lenger med å tenke positivt.

Se på Mamma på hjul, for eksempel.  Hun skriver bok om livet sitt og ga oss i går en forsmak. At dama kan skrive vet vi jo fra før, det hun delte i går var virkelig god litteratur. Livet til Vivian, Mamma på hjul, har langt fra vært en dans på roser.  Man kunne fort bli både motløs og bitter av Mamma på hjul sin skjebne. Likevel klarer Vivian å formidle livsglede og positivitet midt i alt alvoret.  Når barnebarna leser denne boka vil de, akkurat som vi som leser bloggen, tenke at For ei dame!!  Vivian er en av de råeste kvinner jeg har blitt kjent med!

Da har jeg bare Vibbedille igjen. Og Vibbedille er bare positivitet. Kreativ, leken og aldri tom for gode ideer.  Man blir jo glad bare man titter innom og ser smilende alpakkaer og fargerike Dragonfly.

Før kommentarfeltet mitt nå blir fylt opp av negative kommentarer om at jeg ikke må skrive om toppbloggerne, husk at dette bare var for å hente litt inspirasjon. Egentlig handler heller ikke dette innlegget om toppbloggerne, men mer om positive og negative tanker jeg fikk når jeg sveiper innom dem en tidlig tirsdag morgen.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Den juleplanen din syntes jeg hørtes skikkelig bra ut. La alt stå framme hele året. Påskekyllinger og julenisser i skjønn forening. At du ikke kom med den ideen før jeg hadde fått ryddet bort jula her… Blir kanskje litt vel mye stæsj å tørke støv av, men om de står tett så trenger en ikke tørke så ofte.

    2. Om ikkje alle morningene er gode er eg alltid glad for å våkne og står. Har vel i grunnen alltid syns at å sove er bortkastet selv det er ganske herlig noen ganger. Så lenge eg får MINST den første timen i fred og ro forblir humøret godt, men begynner noen å mase på meg de første timene, ja da kan det hende at eg eg helt frivillig kravler tilbake under dynene 😀

      Men du? Du bør muligens få deg en hobby vettu, ja noe du kan totle med? Få tankene til å surre og på den måten slapper man jo av uten at man trenger å sove 🙂

      Nattinatti 🙂
      Vibbedille

      1. Jeg har mange hobbyer og kan for eksempel slappe godt av med å male utskjæringer på gamle møbler…. Eller lage fotobok…. Ellers er jeg enig med deg i at jeg sover bort litt mye tid innimellom. Har nok noe med at jeg i litt for mange år sov alt for lite. 36 eller 42 timer nesten uten søvn var ikke noe problem. Kunne være tillitsvalgt om dagen, ha et politisk møte på kvelden og være radiograf om natta.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg