Jeg lar meg ikke provosere i dag.

Gamle Gubben Grå står inne i garasjen og banner så det lyser. Det er 1. pinsedag  rød-dag på kalenderen, og jeg mener vi skal holde helligdagsfred. Jeg regner med at det er derfor han står der inne i garasjen og banner.

Det med helligdagsfred er kanskje ikke så nøye her i nabolaget. Jeg hører både plenklippere og snekring i tillegg til banninga til Gamle Gubben Grå. Jeg bryr meg egentlig ikke om hva naboene drivet med. Verken plenklipperen eller snekringa plager meg nevneverdig.  Banninga der inne i garasjen derimot….  Er det vits i å påkalle samtlige underjordiske fra den varme siden bare fordi Gubben holder på å få garasjetaket i hodet? Jeg mener, tar han steget ut i friluft opphører jo den faren umiddelbart.

Han skriker etter hjelp der inne mellom alle de upassende glosene. Altså, ikke slik hjelp som at han er i fare eller har skadet seg på noen måte. Mer sånn “Kan du få den feite kjerring-ræva di opp fra kurvstolen og komme hit.” Jeg blir rolig sittende. Jeg har sommerkjolen på. Det er helligdag. Jeg har ingen planer om å rydde garasjen akkurat I dag.

Misforstå meg rett. Jeg blir gjerne med og rydder garasjen. Ingen ting ville glede meg mer enn at vi på ny kunne parkere biler i den. Det nærmer seg vel 10 år siden sist vi kunne det. Men å rydde den garasjen stappfull av alt Gamle Gubben Grå mener er kjekt å ha er ikke gjort på en, to tre. Det er en jobb som nok vil ta flere dager. Jeg starter ikke på det prosjektet klokka 18 en hellig første pinsedag. Tror heller ikke det ville bidra til økt helligdagsfred i nabolaget at jeg fikk innblikk i alt skrotet som er der inne med etterfølgende debatter mellom Gamle Gubben Grå og meg om hva som burde kastes og hva som er kjekt å samle på.

Det er litt min skyld at han holder på der inne. I går spurte jeg om vi hadde barkduk. Jeg tenkte jeg skulle ha litt rundt bringen. Er litt lei av å luke der. Gubben sa ja, entret garasjen og kom etter litt nølende leting tomhendt tilbake. Vel, I går formiddag var dagen ennå ikke rød, så I kjent “Da får jeg finne det selv stil” entret jeg garasjedøra og ble slått av hvor utrolig fullt det var – og hvor umulig det ville være å finne noe som helst. Jeg så også at et par av panelbordene i taket mellom loftet og garasjen hadde løsnet og at hvis ingen snart slo i et par spiker kunne vi risikere at dette bordtaket mellom garasjerommet og loftstrevet kunne ramle ned.

Vel, i ettermiddag fikser Gamle Gubben Grå bordene. Det er det han holder på med der inne, og jeg er fornøyd med det. Det er den høylytte banninga jeg ikke liker. Jeg tar en tur bort i døråpningen og påpeker banninga og helligdagsfred uten at det hjelper nevneverdig, så jeg tuller tilbake til kurvstolen på trammen.  Når Gamle Gubben Grå endelig gir seg med å påkalle Satan og alle hans medhjelpere  og setter kroken på garasjedøra serverer jeg en duggfrisk øl kurvstolen på trammen.  Med gubber som med hunder, det er smartere å belønne riktig adferd enn å kjefte på dårlig adferd.

Forresten kom det noe bra ut av Gamle Gubben Grå sitt opphold i garasjen. Ja bortsett fra at han fikset taket. Han fant en hel rull med barkduk……

 

 

7 kommentarer

Siste innlegg