Skal, skal ikke….

God morgen. Eller er den det? Er denne morgenen god? Jeg har ikke kjent helt etter ennå. Er ikke helt våken. Føler meg sliten. Har sovet litt dårlig. Får ta en tekopp og kjenne etter når jeg våkner litt til. Klokka er litt over 7 når jeg skriver dette. Det er lov å være trøtt.

Det er ikke så farlig om jeg er litt sliten i dag. Jeg har ingen ting på programmet, og kan ta meg tid til å lade på sofaen hvis jeg føler for det. Ta vare på egen helse skal være første prioritet, sies det.
Kjenner at noe av slitenheten forsvinner ved den tanken. At jeg ikke har noe på programmet, og at jeg kan ta meg en hvil hvis jeg føler for det.

Ser folk har slik klokke som Skallmann. Klokke som viser energinivået gjennom døgnet. Sånn “Body Battery funksjon.”
Jeg trenger ikke en elektronisk dings som forteller meg om jeg er sliten eller ikke. Det kjenner jeg utmerket godt.
Men kanskje en slik klokke kunne få meg til å godta at jeg trenger å lade batteriene. At energinivået er så lavt at nå er det smart å sette, eller kanskje helst legge, seg til lading.
At det var lettere for kroppen å overbevise hodet om at jeg trenger å hvile. At det ikke bare er innbilning eller latskap. At jeg ikke bør overse slitenheten og bare fortsette å gå på.

Selvsagt kan jeg risikere at en slik klokke forteller meg at jeg er en lat sofa-sliter som ligger stappfull av energi under pelspleddet på sofaen og ikke gidder å bevege meg eller gjøre husarbeid. Det er selvsagt en risiko å ta,
Men hvis klokka forteller meg at jeg bare er lat vil jo det være et tupp i r*** for å komme seg opp av sofaen og gjøre noe fornuftig.

Jeg er fremdeles i tenkeboksen om jeg skal investere i en slik klokka, og ikke minst hor dyr klokke jeg i så fal må investere i for å få den informasjonen jeg er ute etter, og ikke alt for mye jeg ikke føler at jeg trenger.
Trenger og litt informasjon om hvor enkelt det er å “sette opp” klokka slik at jeg enkelt kan hente ut de opplysningene jeg ser på som vesentlige.
Så kjære leser. Har du noen gode råd og tips å komme med, nøl ikke med å legge igjen en kommentar.

 

10 kommentarer
    1. Hvis du ikkje er fysisk aktiv vil en slik klokke ikkje fortelle noe annet enn at du er uthvilt/oppladet og at det er på tide å være litt aktiv. Når du så har vært aktiv og “tatt deg ut” får du beskjed om å restituere og lade batteriene (Dvs sove). Nå har eg vært lat noen dager på grunn av dårlig form, i dag forteller klokka mi at eg er fult uthvilt og at det er på tide å komme i gang 🙂

      1. Men det er jo mye annet enn fysisk aktivitet som tapper et menneske for energi. Å forstå at jeg bør hvile etter å ha vært fysisk aktiv trenger jeg ikke en klokke for å fortelle meg. Det forteller rygg, kne og ankel meg på en relativt tydelig måte.
        Føler du deg så uthvilt som klokka sier?

        1. Det var jo poenget mitt; Klokka forteller deg bare om du er utladet eller uthvilt basert på den fysiske aktiviteten. Eg føler meg helt ræva selv om klokka mi mener eg er uthvilt og klar for fight, det er jo fordi eg ikkje har vært fysisk aktiv siden torsdag. Så en klokka til mange tusen er bortkastet om du ikkje bruker den som “forskrevet”; Alts å være aktiv.

    2. Jo dyrere klokke jo mer informasjon kan du hente ut, funksjoner som kan vise forskjellige ting. Jeg har klokke fra Garmin med kart og sporingsfunksjon. Jeg valgte den for å slippe å gå mye feil når jeg er på tur i ukjent terreng. Da kan du gå inn og se hvor du kom fra og finne igjen bilen uten å knote for mye. Om du spør de som selger slike klokker så finner de en som passer akkurat til ditt behov. Du kobler klokka med synkronisering, enten til smart telefon eller til pc. Der kan du hente ut statistikker. Litt mer knot å se statistikker over tid på en liten klokkeskjerm.

      1. Det der med kart og sporingsfunksjon kunne vært kjekt. Har hendt at jeg går meg litt bort og at bilen ikke er helt der jeg tror. Eller at turen kanskje blir litt lengre enn den hadde trengt å bli.
        Om de som selger klokka finner det jeg trenger eller lurer meg til kjøpe noe litt mer avansert er jeg usikker på. Skulle kjøpe ny telefon en gang, og selgeren var rimelig påståelig på hvilken telefon jeg burde velge.
        Jeg forsto ikke helt hva som var så mye bedre med den modellen sammenlignet med en annen modell. De funksjonene, som kamera og ja et par andre ting. Husker ikke helt nå. Var ikke betydelig bedre, noen av funksjonene virket på meg litt mindre bra. Så jeg spurte hvorfor den modellen var bedre. Da sa han at den fikk han høyere bonus for å selge, de hadde en kampanje blant selgerne i kjeden…..
        Vel, hans pengepung var ikke på min krav-liste. Jeg dro til konkurrerende kjede.

    3. Hva er egentlig å være lat? Det er sikkert fint med klokke, jeg hadde for mange år siden med mindre finesser enn de i dag. Trodde ikke jeg klarte meg uten. Men det gjorde jeg. Sjøl er jeg opptatt av tankemønster nå, hva vi forteller oss. Ønsker deg god bedring.

      1. Ja, det med tanker har mye å si. Det er jeg enig med deg i.
        Jeg mener jo at man kan tenke seg syk, og tenke seg friskere. Jeg ønsker å ha fokus på det jeg klarer ikke det jeg ikke klarer. Tror jeg er ganske flink til det.
        Hva er å være lat spør du. Et virkelig godt spørsmål. Det må jeg nok tenke litt på. Jeg vet bare at i mitt hode er det å være lat utrolig negativt.

    4. Jeg har den “uvane” at jeg stoler mer på faglig ekspertise innen medisin og alt annet jeg ikke har greie på. Så derfor referer jeg til søvnforsker Ståle Pallesen som er skeptisk til slike klokker. Han mener at det kan føre til at du rett og slett sover dårligere, pga. unødvendige bekymringer. Årsakene til det kan vi bare google i vei for å finne ut av.

      Fastlege Kåre Reiten Sier at aktvitetsklokker gjør mange usikre på helsen sin. Flere blir så engstelige over målingene på disse klokke at han må henvise dem til hjertespesialist der de får beskjed om at alt er ok 😉
      Han sier også at alle disse engstelige folkene har ført til mye unødvendig ekstraarbeid for helsevesenet.

      1. Det har du helt rett i. Både at man skal høre på ekspertise og at mange kan bli unødvendig engstelige for egen helse av slike klokker.
        Nå tror jeg ikke jeg er i faren for akkurat det. Jeg har hørt at utfordringen min er at jeg ikke er så flink til å ta vare på egen helse. Du vet, litt sånn det du ikke dør av gjør deg bare sterkere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg