Historisk sus

Fordi jeg ville på fotoutstilling i dag, så var jeg for første gang inne på museet på Veien kulturminnepark. Det er nesten flaut å si det, for museet ligger jo her på Hønefoss og ble åpnet i 2009. Her er det både faste og skiftende utstillinger. Gjenstandene som er en del av den faste utstillingen er lånt ut fra Kulturhistorisk museum i Oslo, men er funnet i gravfeltet her på Veien. De fleste ble gravd ut på 1870 tallet, og har blitt ivaretatt av det som den gang het oldsaksamlingen.

Sverdet du ser på bildet er en kopi av et sverd som ble funnet i en gravhaug på en litt annen kant av Hønefoss. Sætrangfunnet. Sætrangfunnet ble gjort ved en tilfeldighet i 1836. Naboen til gården Sætang hadde kjøpt en jordhaug på Sætrang for å bruke den som fyllmasse på sin egen gård.  Men da man begynte å grave i jordhaugen fant man et dobbelt tømret gravkammer.  I gravkammeret fant man likene av en mann og en kvinne med deres personlig utstyr. Blant annet sverd, spyd, pilspisser et lærbelte med bronsebeslag, et kjede med over 900 perler i glass, glassbegre og  drikkehorn. Perlene og spenna til lærbeltet er og utstilt på Veien, men de fikk jeg ikke så fine bilder av.  

Museet ligger i Veien kulturminnepark rett nord for Hønefoss. Kulturminneparken er et av Østlandets største gravfelt fra eldre jernalder.  Det første kartet over gravfeltet ble tegnet i 1847 med 150 avmerkede gravhauger.  Litt over 100 er bevart i dag. Gravfeltet er datert til perioden 900 f.kr til 500 e,kr.

I Kulturminneparken gjenreiste man i 2005 et Langhus slik man antar langhuset man har funnet restene av der så ut..  Man tror ikke langhuset var et vanlig gårdshus. Det er for stort til det. Man antar det har vært et slags sermoni-bygning. Jeg har gått tur i kulturminneparken mange ganger.  Liker langhuset, men har ingen fine bilder av det. Det er liksom for langt…. 
Jeg har heller aldri vært inne i langhuset.  Det er nesten flaut å si.
Man er alt for lite flink til å være turist i egen by.

 

3 kommentarer
    1. Så sant så sant. Jeg har heller aldri vært inne der, så du er ikke alene om det. Mye fint i nærområdet om en tar seg tid til det. Det er bare å se det fra turistkanten og nyte godene av at en er kjent i området til å finne fram.

    2. Av en eller annen grunn så er jeg særdeles dårlig på å gå på museumsbesøk her hjemme i vårt eget land. Men send meg avgårde til utlandet – jepp, da tråkker jeg ned det ene museumet og kirka etter den ander. For ikke å snakke om gamle ruiner og murer og slike ting. Er ikke det litt rart da?

    3. Marit: Jeg pleier å være flink også her hjemme. Men Veien Kulturminnepark og langhuset har jeg liksom aldri fått med meg. I Langhuset tror jeg det for det meste er lukkede arrangement, og jeg er vel ikke blitt bedt på noen. Selve museet har jeg tenkt på lenge… men det har liksom blitt med tanken….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg