Hjemmeferie del 4. Tur til Kistefoss.

Kistefoss er en fantastisk plass 15 minutters kjøring fra oss.  Det er en skulpturpark hvor en fotointeressert person som meg kan gå rent bananas.  Det er gøy åta bilde av skulpturene i skulpturparken.  Det er og en kunsthall med forskjellige utstillinger av moderne samtidskunst hvert år – og det er et industrimuseum.  Kistefoss er et gammelt tresliperi og den historien er viktig å formidle,

 
Skulpturdelen er nok det som er min favoritt, så jeg begynner å vise dere bilder av noe av skulpturene.  Langt fra alle, bare de jeg synes jeg fikk fine bilder av – eller som sa meg noe…

Denne skulpturen er jeg veldig glad i.  Den heter “All of Nature Flow Through us” og er laget av den britiske kunstneren Marc Quinn. Den forestiller et bronseøye – en iris som vannet strømmer gjennom.  Jeg har et nydelig svart-hvitt bilde av den på veggen i spisestuen. Det bildet har jeg kjøpt av min gode venn og kollega Einar Olsen som er en fantastisk fotograf, men bildet mitt ble ikke så verst det heller.

Disse tegnestiftene som ligger strødd nedover en bratt bakke ned mot Kistefoss er og en av mine favoritter.  Instalasjonen heter “Tumbling Tacks” og er laget av Claes Oldenburg og Coosje van Bruggen og er laget spesielt til Kistefossmuseet. 
Jeg går ofte tur i skogen rundt Kistefoss, og selv om det er gjerdet inn, må det da være mulig å komme seg til plassen øverst i bakken, ved gjerdet, og fått tatt bilde av kunstverket også fra den kanten…  Det kan jo bli et ferieprosjekt.

“Veien til stillhet” en speil-labyrint av Jeppe Hein er nok barnas favoritt.  Den har innebygd fontener som  spruter jevnlig ut vann til stor glede for barna som løper i badetøy rundt i labyrinten. Og, hvis du skulle lure, det er meningen og selvsagt fullstendig lov.  (Det er kanskje ikke helt veien til stillhet, for de hvinende barna høres på lang vei, men det er noe av sjarmen. Kistefoss skal være noe for alle.)

Også vi som ikke er barn lenger fascineres av labyrinten.  Her har Gamle Gubben Grå og jeg tatt et par-bilde.

Se så flott! Mange eksemplar av meg, The Lady in red…

Denne skulpturen kom i 2017, og var derfor ny for meg.  Den heter “The Ball” og er laget av den russisk  amerikanske kunstneren Ilya Kabakov.   Den er noe som minnerom Sisyfos, men og om fellesskap.  Den blir nok og en av mine favoritter i parken, 

Er ikke like sikker på om jeg liker denne store gule skulpturen, men fin ble den på bildet.  Den heter “Castor and Pollux” og er laget av den britiske kunstneren Tony Cragg.  Cragg har tre andre skulpturer i parken.

Denne skulpturen er jeg litt usikker på hva heter, eller om den er en del av “River Man”  av A Kassen.  Jeg husker ikke helt hva det sto på skiltet.  Men jeg synes bildet av gull-dingsen ble veldig bra.  Da den i form og utføring er svært lik “River Man”går jeg ut i fra at det er samme kunstner – altså A: Kassen.

I neste innlegg vil jeg fortelle litt om industrimuseet.  I det minste noen bilder, om jeg kanskje ikke fikk med meg alle detaljene i den delen av museet..

4 kommentarer
    1. Tusen takk for en hyggelig introduksjon til et sted vi skal besøke i sommer. Vi gleder oss og håper det svarer til forventningene

      1. Det håper jeg det vil gjøre. Dette var i 2018. Nå har jo The Twist blitt ferdig og. Den har jeg ikke sett. Har planer om en vintertur til Kistefoss. Galleriene er stengt, men skulpturene ligger der litt sånn nedsnødde. De har arrangert noen vintervandringer på kveldstid der før. Men i år er det litt lite snø Vi får se hva februar vil bringe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg