Det er krig i Europa…

Det var litt stilt fra meg i går. De som håpet at denne kjerringa hadde tatt kvelden for godt eller i det minste hadde bestemt seg for å slutte å publisere tankene sine i tide og utide blir nok skuffet. Jeg har overhode ikke tenkt å gi meg. Verken med å tenke eller blogge.
Det ble bare ikke helt rom for blogging i går – eller jeg hadde ingen tanker jeg ønsket å dele. For en gang skyld fulgte jeg min egen plan om at det er bedre med kvalitet enn kvantitet. Har man ikke noe interessant å komme med, er det like greit å holde kjeft.

Etter den innledningen bør dette innlegget ha både innhold og substans.  Mulig klarte jeg akkurat der å pådytte meg selv aldri så lite med prestasjonsangst. For hvorfor skulle folk egentlig være interessert i hva denne kjerringa måtte tenke om dette og hint?

Det er krig i Ukraina. Krig i Europa. Putin har ansvaret for de høye strømprisene. Han og han alene. Vår statsminister var relativt tydelig på det på partilederdebatten torsdag kveld. “Det er Putin som herjer i Europa, ikke markedskreftene!” sa en overtydelig Støre.

Ja, det er krig i Europa. Det er Putin som har skrudd igjen gasskrana til Tyskland og dermed skapt kraftmangel i Europa.
Men det er ikke Putin som styrer i Tyskland. Det er ikke Putin som har besluttet å gjøre Tyskland så avhengig av gass fra Russland. Den beslutningen er det de tyske politikerne som har tatt. De ønsker å delta i det grønne skiftet ved å fase ut kullkraftverk og atomkraftverk – uten å ha egne kraftressurser som kan erstatte det de faser ut.

Vi er ikke avhengig av gass eller kraftoverføringer fra Russland og Putin. Vi er, hvis vi ikke tapper magasinene tomme for å nyte godt av de høye prisene på det europeiske kraftmarkedet, så og si selvforsynt med kraft.
Ja, ved ekstremt tørre somre har man kanskje trengt å importere litt. Men det har vi før de siste kablene ble åpnet klart å importere fra Sverige.
Altså er det ikke Putin som har ansvaret for hvordan vi styrer vår kraftpolitikk. Det ansvaret er det, enten han liker det eller ikke Støre som har.

Selvsagt skal vi hjelpe et Europa i nød. Men nødhjelp er vel mer snakk om donasjon av overskudd enn å selge strømmen vi trenger selv til høyest mulig pris for å sikre seg et høyest mulig utbytte? For meg smaker en slik ordning mer av utbytting, eller i det minste utnytting av markedskreftene til egen vinning enn et solidaritetsprosjekt.

Det er krig i Europa. Krig i Ukraina.
Det kommer tusenvis av flyktninger fra Ukraina fra krig, bomber og ødeleggelser til oss.  Jeg er glad vi har mulighet til å hjelpe dem. Og ja, jeg håper vi og kan bidra til å gjenreise landet deres når denne meningsløse krigen en gang er over. Jeg skulle ønske jeg kunne skrive snarlig over, men jeg er redd denne krigen blir langvarig.

Det er krig i Ukraina, og jeg forstår den strømmen av flyktninger som forlater landet.
Det jeg har mindre forståelse for er strømmen av mennesker som går i motsatt retning.
Altså strømmen av mennesker som drar fra trygge Norge og til Ukraina. Fra fred til et krigsområde.
Nei, jeg snakker ikke om mennesker som drar for å hjelpe til . enten det er med våpen, med medisiner eller med varme ulltepper, bleier og varme hjerter. De menneskene og deres ønske om å bidra, gjøre noe, forstår jeg godt.
Jeg snakker om strømmen av statsledere og politikere som drar til Ukraina for å se ødeleggelsene med egne øyne, og få tatt en selfie sammen med Zelenskyj.

Det har vært et renn av toppolitikere fra mange land.
Fra Norge har vel både utenriksminister Huitfeldt, Statsminister Gahr Støre og Stortingets president Masoud Gharahkhani vært der.
Og nå i går kunne vi lese at turiststrømmen av skuelystne politikere har gått fra statsledere og utenriksministre og ned på kommunenivå.
I går var det Raymond Johansen, byrådslederen i Oslo, som figurerte i mediene. Et bilde kunne vise han i en kø av dresskledde menn som sto i kø for å håndhilse på Zelenskyj.
“For å se ødeleggelsene med egne øyne.”
Har de ikke tilgang på TV, aviser og nett? Jeg trenger ikke se ødeleggelsene med egne øyne for å forstå at krig er grusomt og ødeleggelsene av bomber og annen faenskap er enorme. Krig er vel ikke et turistmål du må ha opplevd før du dør? Hva heter slike lister igjen? Bulletlist?
Skulle det komme opp et forslag i vårt kommunestyre om at ordfører, eller andre politikere varaordfører skal reise til Ukraina for å se ødeleggelsene med egne øyne ville jeg stemme i mot.

Zelenskyj har sikkert og noe mer fornuftig å gjøre enn å stå der og riste hender og smile pent på selfier med politikere fra småbyer rundt om i verden og  Norge.  Han har en krig å føre, og hadde ikke hatt tid på å ta på seg dressen en gang. Stiller i den samme T-skjorta samme hvilken anledning det måtte være.
Jeg liker Zelenskyj. Minner litt om Gamle Gubben Grå akkurat på det punktet.

Jeg har og noen helt klare tanker om Det hjerteskjærende konseptet barnehagestart som Ida Wulff skriver om. men det får bli et annet innlegg. Det passer liksom ikke i dette.

Dette handlet om at det er krig i Europa.

17 kommentarer
    1. Ikke bare den politikerstyrte strømkrisen,men svært mye annet også som ikke henger på greip eller gir mening og som allikevel får store negative konsekvenser for oss «vanlige folk» viser vel i klartekst for oss alle hvor maktas interesser ligger – ikke hos oss «vanlige folk» som hadde tillit nok til dem sånn de er der de er i dag.
      Bare slagordet «vanlie folks tur» burde jo fått alarmklokkene til å ringe overdøvende høyt hos oss «vanlige folk».Eg oppfatter det slagordet som en markering på at makta ikke er «vanlige folk»…
      Trøsten for oss «vanlige folk» er at om galskapen får fortsette stort lenger no så er milliardene noen få folk har klart å tilrane seg ikke mer verdt enn dopapir å tørke seg en viss plass med – og det kan jo være en bra ting når ikke engang dopapir er mulig å få kjøpt lenger uansett hvor mange milliarder man har…
      Hilsen synskepeggy.

    2. If you can’t beat them.. join them.. meld deg inn I et politisk parti Synskepeggy.. la din røst runge over landet som malmfulle kirkeklokker.. eller som bønnerop fra moskeer..

      1. Bien : Eg har vært medlem i politisk parti og var politisk aktiv i 15 år før eg tok på meg verv i min fagforrening og var aktiv der til 2017,
        Så eg har nok av politisk erfaring,og bredere erfaring enn de fleste politikere har,ettersom eg har vært i jobb i alle de år eg har vært aktiv.I 2017 bestemte eg meg for å ta ett års videreutdanning og syns det ble for mye med aktiv politisk karriere,familie og 70% + nattevaktstilling.
        Så eg føler på en måte at eg har gjort en god innsats for fellesskapet.Det er ikke alltid man trenger å rope så høyt for å bli hørt 👍
        Hilsen synskepeggy.

    3. Synskepeggy; jenter som deg og Kjærringgtanker er det verden trenger.. jenter med meningers mot.. flombelyst fra alle 8 kanter

    4. Bien : Eg er enig og du må ikke tro at eg har trukket meg tilbake for å «nyte mine seiere «,heller tvert imot,eg bistår gjerne i alle typer saker der folk kanskje ikke vet helt hvordan de skal forholde seg – for meg finnes det ingen forskjell på Jørgen hattemaker og kong Salomon,eg tror det er litt av hemmeligheten i at eg «får det som eg vil» og så hjelper det godt på at eg ser sak fra person og utrettelig jobber aktivt for fellesskapet,aldri for meg selv.
      Etter så mange år i politikk og fagforening så vet eg nøyaktig hvordan systemet virker og hvordan systemet «tenker»,det er også til god hjelp.Eg har gjort mye for mange og eg er absolutt ikke ferdig enda,bare såvidt begynt og oppigjennom årene har eg forstått verdien av å velge sine kamper og ikke prøver å vinne hele krigen.Og man starter der man er med de ressursene man har tilgjengelige.
      Eg har noe som er langt mer verdt enn harde valutta,eg har talegaven og eg bruker den aktivt.Selv fra sykesengen på sykehus etter hjerneslag for noen mnd siden fortsatte eg en sak som eg ville avslutte,og det blei den og som vanlig i folkets favør.
      Eg,og eg tror kjerringa også er aktiv og på saker hele tiden uten at vi nødvendigvis trenger å informere om det,at vi er stille om saker vi holder på med betyr ikke at vi holder kjeft 👍
      En desertør blir skutt,tyve desertører blir skutt,tohundre også,men tohundretusen desertører som nekter å krige,hva da ? De som har beordret krigen går ikke ut å kriger selv….Det er viktigere enn noen gang å samle seg,steppe opp å kreve en forandring.Makta kan ikke utøve makt om ikke vi tillater det.
      Eg ser med glede nedover i Europa der tusenvis av mennesker samler seg å protesterer på galskapen,vi hører lite til det her i oladunkland,men stemmene roper over hele Europa hele tiden og vi må snart føle det som en fordømt plikt å slutte oss til…👍🦋
      Hilsen synskepeggy.

    5. Synskepeggy: Den 13 September 2022 river Komiteen for soldatmødre med min gode venninne Maria Kirbasova (hun som fikk slutt på den meningsløse krigen i Tsjetjenia)i spissen Kremls murer, og Putin blir avsatt. 1 April 2026 blir Russland medlem av EU, året etter, 2026 blir EU oppløst det nye blir WU, World Union, med Kina, Palestina og Afghanistan som medlem, senere på året blir Nord og Sør Korea gjenforent, Midtøsten har blitt et ferieparadis, Takk til deg Kjærringtanker at jeg får bruke din blogg for mine tanker 😉

      1. Bien : Eg er ikke helt enig i fremtidsprofetiene dine,men den som lever får se….

        Ja,er enig i takk til kjærringa som lar oss diskutere her i hennes blogg 👍
        Hilsen synskepeggy.

    6. Var innom og titta etter deg i går.🤗
      Her i Nord-Norge har vi fått mer enn nok vann i magasinene, så de flommer over. Det triste er jo at den kraften ikke utnyttes til å gi andre som trenger det strøm. I fremtiden vil det være viktig at Norge er mer selvforsynt med både kraft og andre ting og at overskuddet kan fordeles i landet. Her har julaften kommet på kjerringa hvis man kan si det sånn om de som styrer landet. De har mange store viktige ting å ta tak i og jeg misunner dem slett ikke jobben, men jeg håper virkelig de slutter å bruke tid på å reise til Ukraina og andre krigsherjede områder. Det er unødvendig bruk av tid og penger.

      1. Ja, norsk selvforsyning er viktig. Det er og viktig å skaffe seg beredskapsplaner av kirn, medisiner etc.
        Jeg misunner de ikke jobben. Det er mye enklere å stå på sidelinja å kommentere enn å være den som har ansvaret.
        Likevel forstår jeg ikke hvorfor de mener at de må ha større lojalitet til Europa enn til Norge.

    7. Partiet “Rødt” som bloggeier her representerer appelerer til meg, grunnleggende verdier for meg som Kjærlighet – omsorg – respekt og toleranse for alt liv, uansett . Og det å løfte fram urettferdighet som fanesak. Partiet Rødt har skjønt at utenforskap er det største problem våre nye naboer møter i nærmiljøet, der har vi en jobb å gjøre hver enkelt av oss, klipp hekken, innviter på en kaffe, møt din nye nabo med en åpen hånd og et lite smil, ikke med en knyttet neve og hatefulle ytringer på sosiale medier.. utenforskap, er skumle greier.. utenforskap er ofte roten til mye fandenskap.. Mye er opp til oss som bor her. som nevnt si hallo og god dag.. du kommer til ofte å bli overrasket at de er som meg og deg.. hyggelige mennesker 😉

      Husk at en ny venn er en fremmed du ikke har møtt 😉

      1. Takk for fine ord om partiet i mitt hjerte. Det er en grunn til at det var der jeg havnet.
        Jeg har flere venner som kommer fra andre land. Blant annet har jeg møtt to sterke kvinner fra Iran.

      2. Ja,og husk at alle kriger og konflikter oppigjennom alle tider har startet med en løgn,så om man prøver å finne sannheten,med håp om å finne den før krig og konflikt oppstår så er mye gjort for fred i verden.
        Eg har venner,kollegaer og bekjente som er muslimer,buddhister,hinduer og you name it,det som er problemet er at vi har en lei tendens til å kamme alle under samme kam,man må skille mellom de som er her av fredelige årsaker,bidrar til fellesskapet og har respekt for norske verdier og nordmenn og de som ikke har det.
        En av mine beste venner og fortrolige er hindu fra India,det er mye med India eg er motstander av,bla.kastesystemet,men eg innser at min venn,selv om han er indisk,også tar avstand til mye av kulturen i India.
        Vi deler denne kloden og ingen av oss eier den,alt som har skjedd etterpå er noe folk har funnet på..
        Hilsen synskepeggy.

    8. Så etter deg et par ganger her på bloggen – borte var du..Tenkte at du hadde dratt på badetur jeg :.-)
      Godt å la blogg ligge – det er jo bare en hobby!
      Kjenner at jeg gruer meg litt til vinteren – med strøm og alt det som hører med!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg