Gyngestol i ødemarka….

En kurvgyngestol til å ha på terrassen har lenge stått langt oppe på ønskelista mi. Og i går fant jeg ut at denne flotte gyngestolen  skulle selges ikke så veldig langt fra meg.
Egentlig var det en som spurte på en slik kjøp/salg side på fb om det  var noen som hadde billige hagemøbler og selge, og ei dame la ut bilde av denne drømmen av en hvit gyngestol i kunstrotting og sa at han kunne få kjøpe den. Det så ikke ut som om den falt helt i smak hos han som la ut annonsen, så jeg var frekk nok til å si at jeg kunne kjøpe den. Og det fikk jeg!!!!

Så da dro vi av sted da, Gamle Gubben Grå og jeg. Med henger bak på bilen satte vi kursen mot Sokna og de store skoger. Adressen var Strømsoddveien, så vi regnet med at det var et stykke innover mot Strømsoddbygda.
For deg som ikke er lokalkjent må det opplyses at Sokna er et tettsted på Rv 7, et par mi nord-vest for Hønefoss retning Hallingdal.  Strømsoddbygda er 2 mil nord-østover for Sokna, innover i de store skoger.

Hvor langt innover i skauen var vi derimot litt usikre på.
Både Gamle Gubben Grå og jeg hadde lagt inn adressen på telefonene våre. Gubbens telefon hevdet at det var 2 kilometer fra Sokna sentrum og riksveien. Min telefon hevdet at det var 10 km….

Vel, vi dro lystig av gårde innover skogen.  Det er utrolig flott innover Strømsoddbygda.
Vi kom ganske raskt til det stedet Gamle Gubben Grås telefon mente var riktig adresse.  Litt vel brått, så vi gikk glipp av innkjørselen til huset.  Strømsoddveien er en ganske smal vei, så vi valgte å kjøre til neste mulighet for å snu i stedet for å begynne å rygge med henger.
Vi fikk snudd etter noen hundre meter, tilbake til huset, bare for å finne ut at husnummeret på husetikke stemte overens med husnummeret vi hadde plottet inn. Ikke i nærheten en gang… Vel, da var det bare å snu bilen en gang til og fortsette ferden innover i de store skoger.  Nå satte vi vår lit til min telefon.

Jeg telte ned kilometer for kilometer. Og når dama i telefon skrek at vi var fremme, og kartet på displayet viste at vi skulle ta innkjøringa til venstre var det bare snødekte grøftekanter og ikke det minste tegn til verken hus eller innkjøring. Det var bare skog.

Vi kjørte litt til mens jeg forsøkte å ringe dama som skulle selge gyngestolen.
Den velmenende sjelen hadde gitt meg telefonnummeret sitt i tilfelle jeg skulle ha problemer med å finne frem.
Det var ikke mobildekning.
Men vi kjørte da innover til vi kom til bebyggelsen, leste på husnumrene og fant frem
Fikk kjøpt stolen, lessa den på hengeren og kom oss tilbake i retning sivilisasjonen.  Gamle Gubben Grå som jo er født og oppvokst i Hagenissebyen inne i Oslo syntes nok Strømsoddbygda var litt vel øde. Jeg minnet han på at vi hadde sett på et hus her inne da vi var pur unge, og at jeg godt kunne ha bodd på et slikt sted da jeg var litt yngre.  Gubben bare gryntet til svar.

MEN jeg har endelig fått meg kurvgyngestol!!!!
jeg prøvegynget den i går kveld, Og den var helt fantastisk beroligende å sitte i.
I dag var jeg på Rusta og kjøpte pledd og puter til stolen.  Nå gleder jeg meg til solfylte kvelder hvor jeg kan slappe av i kurvgyngestolen min.

2 kommentarer
    1. Mangler bare at en hund overtar stolen. Men den var fin, det må jeg si. Gynging i stol er helt sikkert avstressende. Farmoren min hadde faktisk gyngestol i et hjørne på kjøkkenet..av alle steder.

    2. Så fin den er og så fint med rosa puter og pledd oppi! Ser helt super ut å sitte i! Hehe, ja Strømsoddbygda er ødemarka, men det er en god del hus ved diverse sideveier. Men en må langt innover for å finne “sentrum” og hus inntil hovedveien, og mobildekningen er elendig og fraværende mange steder. Godt dere fant fram tilslutt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg