I mitt neste liv skal jeg bli mann.

I mitt neste liv skal jeg helt klart bli mann. Flytte inn i et hvitt, koselig hus sammen med ei grepa kjerring. Ja, ei som ligner ikke så lite på denne kjerringa her. Ei som setter i gang og får ting gjort, og så kan jeg som mannen i huset konsentrere meg om mitt, som å lese bøker og holde sofaen med selskap.

Når jeg får tenkt meg om ville jeg nok valgt meg ei kjerring som et litt mindre hissig og litt mer kjærlig og oppvartende enn denne kjerringa. Det er sikkert litt forstyrrende for boklesingen at kjerringa står og brøler. Hun burde heller fylt opp kaffekoppen til Gubben og passet på at det ikke slukner i peisen. Som du sikkert forstår, kjære leser, har ikke denne lørdagen gått fredfull for seg i Drømmehuset.

For her har Gamle Gubben Grå hatt kaffepause etter at han hadde satt på oppvaskmaskinen, røykepause etter at han hadde tent opp i peisen og lunsjpause etter å ha ruslet en runde rundt boligfeltet med Charlie Chihuahua.  Og jeg, jeg har omtrent gått ut av mitt gode skinn i ren frustrasjon.

Selv om Gamle Gubben Grå  tilsynene er dypt fordypet i den boka og virker totalt døv når jeg snakker (leses skriker) til han, får han med seg det meste av hva jeg driver med. Når jeg drev å tømte ut de siste restene av julebakst fra kakeboksrne for å gå vasket de kom han truslene inn på kjøkkenet og fortalte at jeg ikke måtte vaske kakeboksene i oppvaskmaskin, at han hadde tenkt å spise den siste strullen som nå lå i smuler i kompostbøtta og at jeg ikke måtte finne på å kaste kokosmakronene. Og når jeg var frekk nok til å flytte på et vednett  som sto i gangen slik at jeg fikk vasket gang-gulvet, kom det fra sofaen (uten at han løftet blikket fra boka) “La det stå der!”. Hvorfor fikk jeg aldri svar på, så ja det ble flyttet før jeg vasket videre. Og nei, jeg led ikke akkurat i stillhet.

Nå er jeg ferdig  med min del av husarbeidet og Gsmle Gunben Grå snart ferdig med boka. Joda, meste parten av julepynten er tatt ned. Den er midlertidig lagret på bordet. På mitt spørsmål om hvorfor det ikke bare er lagt ned i baljene og bært de opp på loftet var Gubbens svar at han ikke ville forstyrre Yngste Sønn som holder til på loftet. Og baljene står jo der oppe. Måte til hensynsfullhet, tenker nå jeg.

Nå er Gamle Gubben Grå antakelig ferdig med boka for han har glidd ned under pleddet. Det kommer snorkelyder fra den kanten.  Fremdeles har vi igjen å handle. Og det viktigste av alt; Kaffe-latten.

Siden jeg trenger et par ingredienser til middagen jeg skal lage og det snart begynner å bli på tide å sette i gang med den tror jeg ikke jeg gidder vente til Gamle Gubben Grå finner det for godt å våkne. Jeg drar rett og slett til byen alene. Kanskje julepynten da er borte når jeg kommer hjem.  Det er lov å håpe.

Nei i mitt neste liv skal jeg bli mann, eller hannkatt hos ei gammel dame. Jeg tror det omtrent går ut på det samme.

14 kommentarer
    1. Artig refleksjon du har her. I mitt neste liv vil jeg bli en liten bie med vinger, som kan fly rundt omkring og småstikke litt og samtidig sanke nektar fra fristende blomster på balkonger. Fra spøk til alvor. Tenk tanken at du og andre flotte bloggere her på Blogg.no ikke lenger har en plattform og reflektere på? Det kan fort bli en realitet før dette året er omme. Helt sikkert ikke verst for deg. Du har offentlige talerstoler og andre media du kan ytre deg.

      Den godeste Apecalypso skriver om dette i dag i innlegget “Det blir et spørsmål om prioriteringer”. Han nevner Blogg.no’s eier mediegiganten Egmont, antyder at Blogg.no er i en dødsspiral, i terminalfasen. Dette kan jeg bekrefte, Egmont har i tidligere tider ikke hatt behov for lønnede moderatorer. De har uttalt til fagbladet “Kampanje” at når den dagen kommer, gidder vi ikke lenger. Muligens den dagen nærmer seg. De mister annonsører, seriøse firma kan og vil ikke identifiseres med innholdet hos to kanskje tre bloggere og noen bisarre kommentarer i kommentarfeltet. Et kommentarfelt som i følge Blogg.no’s retningslinjer bloggeier er ansvarlig for. Gjentar ikke her.. kan leses hos ovennevnte blogger.

      1. Jeg har lest innlegget, og jeg har reflektert mye over fremtiden til blogg.no. Det er det mange av oss bloggere som har.
        Denne platformen betyr mye for mange av de som blogger.
        Jeg skulle nok alltid klare å komme med mine refleksjoner i andre fora, men kom helt klart til å savne bloggen.
        Jeg tror blogg.no sin fremtid et avhengig av flere ting. For det første at vi som blogger klarer å dra lesere inn på platformen. At det ikke bare blir en “syklubb” for oss som er her inne. Dette for å skape et større marked for annonsører. Det er det som gir Egmont inntekter.
        Så trenger vi blogger som klarer å skape engasjement. Som skildrer noe som leserne synes er verdt å holde seg oppdatert på. Kokkejævel klarte det på en uforståelig men beundringsverdig måte. Vivian, Mamma på hjul, har og en slik fortellerstemme. En historie å berette.

        Egmont har og et ansvar. De kunne godt gi oss litt drahjelp ved å arbeide mer aktivt for å vise det mangfoldet som rører seg på blogg. Det ville kanskje og lette arbeidet med å få annonsører.

        Så til de som måtte ha innhold som heller skremmer annonsører enn å lokke dem hit, enten i blogginnlegg eller kommentarfelt. Jeg er mot sensur, også på blogg. Hvis man stilner alle stemmer man ikke liker opphører hverken stemmene eller holdningene.

        Denne uka forsvant en blogg i en god del timer. Den hadde postet innlegg som var i strid med blogg.no sine retningslinjer. Dette ble rapportert av noen til blogg.no, og bloggen ble sperret. Det var umulig å klikke seg inn på bloggen eller noen av innleggene. Det virket som bloggen var slettet. Når bloggen etter en del timer var tilbake var det flere innlegg som var slettet. innlegg som hadde innhold i strid med retningslinjene.
        Denne bloggen tilhører ikke de to, tre du snakker om.
        Jeg tror det som skjedde der kan være en vekker for flere av oss. Både bloggere og lesere.
        Bloggen kan rett og slett bli slettet.
        Blogg.no tar grep hvis de blir varslet om innlegg eller kommentarer i strid med retningslinjene. Det er bra!

        1. Nå er ikke jeg blogger og kan ikke rapportere, tror jeg. Vedkommende blogger som fikk et innlegg slettet, gikk vel en smule forlangt når det gjaldt personopplysninger. Det er jeg enig i. , Men som sakt er bloggeier er også ansvarlig for kommentarfeltet og det som blir ytret der. Om du tillater her på din blogg, tillater jeg meg å sitere ordrett. I et blogginnlegg som handlet om på repeat om vår udugelige statsminister, kom kommentaren i kommentarfeltet ” Einaste mogligheit for å bli kvitt vedkomande er å stille han opp mot muren på Akershus Festning. Bloggeier svarte med tumb up.
          I en annen setting, muligens det hadde med “Innvandringskritisk agenda. Kom kommentaren ” 80% av norges befolkning er stokk dum, dei tilber den samme ideologi som Hitler, Dei største gudane der er Georg Soros, Klaus Scwab, Al Gore, Barak Obama, Joe Biden og Hillary Clinton. I det siste he dei tatt opp ein ny smågud med navn Zelenskyj. Alle som he det ukrainske flagget i sin profil, tilber denne religionen?. Bloggeier svarer med well done og en ny tumbs up.

          Så lenge enkelte bloggere for herje fritt med sine forsiktig sakt “innvandrerkritiske”, og konspirasjonsteorier kan man ikke forvente at mediehuset Egmont gir drahjelp til Bloggere.. I disse dager er de i tenkeboksen, enten legge ned Blogg.no, eller skifte navn til Influencer.no. Samme som TV2 gjør til nese sesong av “Bloggerne”.

          Hvorfor jeg i det hele tatt bryr meg om dette er på grunn av det jeg skrevet til deg tidligere. Ha en fin aften, avslutter med ironi som ikke alle forstår noen tar det veldig personlig og kaller oss løgnaktige hatere og det som verre er. Signerer med Norge først, for ekte norske nordmenn 😉

            1. Du har den gode egenskap som substantivet konduite betyr. Ordet kommer fra fransk og betyr oppførsel. Betydningen og bruken av ordet er evnen til og oppføre seg med en taktfull opptreden. 😉

    2. Innimellom kjenner jeg også på at jeg godt kunne tenkt meg å være mann.😅
      Særlig når kopptua henger der like tørr og alle benker er fulle av matrester og brødsmuler og han påstår at han har ryddet opp til jeg kom hjem.😅😂
      Tenker det var greit å ta en kaffe latte alene i dag.🤩👌🏻

      1. Haha, ikke vet jeg om det finns en robotstøvsuger til kjøkkenbenker. Jeg vet det er en liten snerten oppladbar håndholdt sak du kan henge godt synlig rett i fleisen. En ide’ til neste julegave?

    3. Jeg er allerede mann. Det er noen oppskrytte greier. På den annen side, jeg er ofte glad for at jeg ikke er kvinne. Det ville ikke akkurat gjort noe som helst enklere, så vidt jeg kan se.

    4. Du skriver på en underholdende og artig måte. Jeg trekker på smilebåndet og gleder meg til de neste kjerringtankene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg