Kvelden har blitt natt…..

Kvelden går mot natt. Jeg sitter her og nipper til et glass rødvin. Det er potetgull i bollen på bordet. Charlie Chihuahua snorker i en haug med pledd ved siden av meg på sofaen.

Dagen har forsvunnet mellom fingrene på meg.  Jeg har vært irritabel og smågrinete. Egentlig er det NAV jeg er grinete på, men jeg har tatt det ut på Gamle Gubben Grå. Heldigvis er han klok nok til å forstå.

Etter å ha ryddet og stelt litt i Drømmehuset var vi en tur i byen.  Jeg trengte litt nytt undertøy, et par vanter og ikke minst en flaske rødvin. Den forrige treliteren var blitt til eddik da jeg smakte på den for 14 dager siden.  Usikker på hvor lurt det var å kjøpe en flaske. Jeg har kun tatt et glass.  Gamle Gubben Grå tok med seg en øl da han gikk i kjellerstua for å se film. Han drikker bare vin til mat, liker bedre å kose seg med en øl sånn på helgekveldene. Vi hadde pannekaker til middag. Med blåbærsyltetøy. Er liksom ikke en rett du koser deg med rødvin til. Vinen blir sikkert eddik før jeg kan kose meg med den igjen.

I byen skulle vi selvsagt på kafé.  Har liksom blitt vårt lørdagsrituale. Akkurat som vi har varme rundstykker til søndagsfrokosten.  Vi gikk på Espresso shop tror jeg det heter. Dumt valg. Jeg bestilte en kaffe og en kaffelatte, enkel med karamell. Ikke den vanskeligste bestillingen pluss litt mat. Maten gikk greit. Den vanlige kaffen og. De har drn på en stor termokanne. Latten måtte jeg vente 15 minutter på. Den kom i et pappkrus, og hadde ikke en eneste dråpe karamell.

Jeg holdt kjeft denne gangen. Tok med meg pappkruset og ruslet bort til bordet der Gamle Gubben Grå satt. Det hadde fort blitt Brit uten filter hvis jeg hadde sagt noe.

Når jeg går på kafé og kjøper kaffe og mat for tilsammen over 200 kroner, svarer ja på at jeg skal drikke og spise maten i kafeen. Ja, da forventet jeg at det å kunne nyte kaffen fra et krus i porselen er en del av det jeg har betalt for.  Jeg forventer å få det jeg bestiller og betaler for, og jeg forventer at betjeningen får med seg bestillingen, lager kaffe så raskt de klarer og tar småskravling når det ikke er kø av kunder som venter på kaffe.

Mens jeg “nøt” kaffen fra pappkruset ringte Datteren. Støynivået inne på kafeen var så høyt at det var umulig å snakke I telefonen. Resten av kaffen ble drukket på en krakk på fortauet utenfor.  Det var I kjøligere laget. Vel, alltid kos å snakke med Datteren I det minste.

Nå skal jeg krølle meg sammen under pleddet på sofaen samnrn med Charlie, se på flammene som langsomt dør ut i peisen og kanskje duppe litt. Så går vi til sengs når de nede er ferdig med å se film.

10 kommentarer
    1. Du er i din fulle rett til å være irritabel. Man blir gjerne det når det føles som liver raser sammen rundt en.. håper alt ordner seg for deg. Er redd jeg har lagt sten til byrden ved å kommentere hos kaninen. Han rappa nemlig den kommentaren jeg la igjen hos deg og lagde en overskrift av den på sin blogg. Han tålte ikke at jeg kalte ham hårsår visstnok. Det er visst bare deg som ikke har lov å skrive om andres innlegg. Burde få seg litt selvironi han der, livet blir så mye enklere.

    2. Mens jeg leste om dette kafebesøket, flyttet handlingen seg til restauranten, hvor jeg så for meg Tom (sjefen) dersom vi hadde stått bak disken og jabbet med lokalet fullt av folk som ventet på å bestille og border som skulle ryddes, for så å levere til et bord med et kvarters mellomrom der den sist ankomne delen på toppen av alt var feil.. – Å gud bedre..
      Om hjertet til mannen hadde stått prøven av den reaksjonen som ville avstedkommet av noe sånt, så ville det jaggu ha tålt alt *haha* 😀
      I mine øyne, burde du iallfall sagt i fra at du fikk feil kaffe i hht bestilling.. Kruset ville jeg nok ikke så mye som stusset over, i det jeg rett og slett har et unormalt likegyldig forhold til hva jeg spiser og drikker av, men til gjengjeld ville jeg aldri i verden evnet å holde kjeft hva køanliggendet angår. 😉

      1. Jeg tror at de som sto bak disken i går kun hadde fått latteranfall av en skjennepreken.
        Jeg vet av avisen at daglig leder har sagt opp, og at de er påleting etter en ny leder. I mitt stillesinn tenkte jeg at hvis jeg hadde søkt og fått den jobben (noe jeg ikke kommer til å gjøre) ja da hadde NAV fått noen unge håpefulle de måtte ha funnet nytt arbeid til…….

    3. Regner med det egentlig var Espresso House og ikke Shop? De har ofte noe galt på bestillingen er min erfaring, om jeg er i Oslo eller andre steder. Virker som et problem innafor kjeden. Maten er ofte kald, pga tint opp. Ikke fersk liksom. Skjedd flere ganger. Jeg velger andre kafeer som regel. Jeg tror jeg hadde blitt filterløse Frodith også 😂

      1. Ja Espresso House er det. Stor kjede. Og maten var kald – men de lurte på om de skulle varme den. Jeg er ikke så glad i Focaccia som blir varmet med salatblader dressing og det hele. Så jeg sa nei.

    4. Pappkrus, nei takk! Her hadde jeg sagt i fra helt klart! Man betaler for denne kaffe altså og her skal det serveres i
      en god kopp! Det er jo hele vitsen med denne kaffen og karamell ba du om? Men slike steder er kommersielle, er ikke så glad i dem!

    5. Har ikke ennå gått inn til Restaurant for å bestille kaffe. Men jeg ble invitert til Starbucks og der hadde de ulike kaffe og jeg likte det jeg fikk:)

    6. Her i huset hender det vi kjøper halvflasker på polet. Kjekt med halvflasker når hverdagsmiddagen kan piffes flere hakk opp med et glass rødvin! Torsk og rødvin er en deilig kombo, samme med pasta og rødvin. En halvflaske gir omtrent to glass, og innimellom passer det oss perfekt. Hvis man ikke kjøper billigste sort, er de tilgjengelige halvflaskene helt innafor smaksmessig. Bortkastet å kjøpe store kvanta dersom det ender med at man må helle ut vinen fordi man ikke nådde drikke den opp før den surnet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg