Nok å finne på innendørs…

Livet er ikke så verst.  Det er fremdeles nok av både snø og is ute, men jeg har det greit her jeg sitter og knotter ned  mine kjerringtanker. Tekoppen er i umiddelbar nærhet og det dufter godt av ingefær og fersken. Den julegaven fra Yngste Sønn varmer på flere måter.

Det er lørdag. Ingen store planer for helgen. Bare å få shina over Drømmehuset, fjerne siste rest av jul. Og så belønne oss med en tur til byen for å drikke kaffe-latte når vi er ferdig med den jobben. Tar vi den kaffekoppen på kjøpesenteret kan vi parkere i parkeringshuset og gå helt trygt til kaffekoppen uten fare for is og lårhalsbrudd.

Så blir det vel en rolig kveld med strikketøy og TV-titting.
Ja, du leste riktig. Kjerringa har begynt å se på TV, noe hun knapt har gjort siden vi kjøpte Drømmehuset og TVn ble flyttet ned i kjellerstua. Men i høst “oppdaget” jeg gleden ved selv å kunne bestemme hva jeg ville se når. Og koste meg i flere uker med å se “Side ved side”.  I forrige uka var det “Demenskoret” som fenget min interesse, og nå er jeg i gang med “Ukjent arving.”
Det morsomme med akkurat den serien er at når Gamle Gubben Grå får med seg at det er “Ukjent arving” som jeg ser på, så smekker han igjen boka han leser på og nyter programmet sammen med meg. Koselig.

Middagen i går ble grei nok, men ikke noe mer.
Eller desserten var sikkert bra. Jeg er ikke noe dessert-menneske. Er ikke så begeistret for puddinger, fromasjer og sånne ting. Etter at jeg fikk diabetes styrer jeg unna de fleste desserter.
I dag tror jeg det må bli forrett og hovedrett. I tillegg til at det sikkert er igjen mer dessert.  Jeg har tenkt å lage noen “salte ruller”. Det er en røre bestående av blant annet hakket egg og ansjos som rulles inn i lefse og skjæres i fine biter. Det er ikke akkurat middag, så da blir det forrett – og så må jeg finne på noe enkelt å servere som hovedrett.
Mat, og det å leke litt på kjøkkenet og prøve ut nye oppskrifter er gøy. Det kan man kose seg med når verden ikke frister til uteaktiviteter.

Kokkelering, husarbeid, TV-titting og strikketøy. Lørdagene er litt forandret siden ungdomstiden. Da var jeg på Fossen eller Frankenstein, Hønefoss sine to mest populære utesteder på den tiden, til det nesten lysnet av dag.
Jeg savner det overhode ikke, men noen ganger reflekterer jeg litt over endringer. Hvordan man får andre prioriteringer etter som man kommer i forskjellige livsfaser.
Jeg reflekterer og over hvor godt det er å ha fri i helgene. At man kan ha helg sammen. Når en som arbeider i helsevesenet finner en som arbeider i restaurantbransjen er det mye helgejobbing, kabaler med barnepass som må planlegges og få helger hvor begge hadde fri samtidig. Ett år, jeg tror det var i 94 hadde vi en felles frihelg.

Barndomsvenninna sendte melding i går. Sokkene hun strikker for meg er ferdig. Vi skal møtes på fredag til kaffedrikking og en prat, og selvsagt overlevering av sokker. Jeg gleder meg! Ja til praten og å det å treffe henne. Det er så kos med disse pratestundene våre.  Og ja, det skal bli flott med et par nye gode raggsokker og. Det ser ut som om vinteren kan bli lang. (Ja, jeg vet at det bare er januar, men jeg kan vel ønske meg vår for det!)

Nei, skal det bli kaffe-latte på meg må jeg vel snart komme i gang med husarbeidet. Fyke rundt som en hvit tornado og få vekk julenisser og hybelkaniner, og unngå at det blåser opp til storm eller orkan hvis Gamle Gubben Grå skulle se sitt snitt til å bytte ut vaskefille med og støvkost med bok eller en lur under pelspleddet.
Den man elsker tukter man, er det ikke det det heter?

 

 

 

10 kommentarer
      1. Det er egentlig en læresetning fra gammeldags barneoppdragelse. Det innebærer at man ikke ignorerer, men veileder og tilretteviser dem man bryr seg om. Opprinnelig stammer ordspråket fra Bibelen. Eller tolkning av bibelvers for å være presis. Salomons ordspråk 13.24 og 3.12. er eksempler på bibelvers om dette temaet.
        I gammel tid betød “tukt” mer rettledning. Mens man i dag ser på tukt som fysisk avstraffelse.
        Bispemøte anbefalte i 2011 at man derfor gikk vekk fra ordet “tukt” i nye bibeloversettelser og heller brujte andre synonymer.

    1. Herlig, jeg også ser litt mer TV på denne tiden.
      Ukjent arving så jeg for flere år siden. Topp..Tenk om det plutselig ringte en telefon…
      Skal se den serien på nytt!
      Enormt masse å finne på, det er aldri kjedelig…….Dagene bare flyr…
      Kos deg med latte og hus og bytur..

    2. Så forskjellig man kan være 😀 At det er gøy å stå på kjøkkenet liksom, og finne på retter osv.. Hm… Kos deg med latte på senteret.

    3. Så fint at du sjøl kan bestemme hva du vil sjå på tv🤗 Det kan jeg også, for bare jeg som ser på tv i denne stua. Hunden Barney gidder ikke sånt😂🙋🏼‍♀️

      1. Altså jeg har ikke sett noe særlig på annet enn lineær TV før nå. Og da måtte jeg jo huske når det jeg skulle se på gikk og få det til å passe inn i min hektiske hverdag. ( i tillegg til å sloss om fjernkontrollen med tre tenåringer og en mann dom ikke hadde de samme interessene som meg.

    4. Ser litt på tv, men har en gubbe som ser sport.. Har nettbrett og har sett Side om side, Ukjent arving og Dementskoret. Veldig bra.
      Kos deg med kaffe latte og nyt lørdagen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg